Bouw mee aan de nieuwe podiumcanon Welke voorstelling, performer, scène, speelstijl, tekst, choreografie, artistieke broedplek of rekwisiet behoort volgens jou absoluut thuis in de canon van de 21e eeuw? special 24.02.2021
Wat gebeurt er? Het is niet zo gemakkelijk te zeggen wat er aan de hand is. Doen we nu min of meer hetzelfde als we altijd deden, en passen we ons enkel aan de veranderde omstandigheden aan? Zoeken we tijdelijk beschutting, schuilen terwijl we een probleem oplossen, een obstakel uit de weg ruimen, even onze adem inhouden, en wachten tot alles weer normaal wordt? En betekent “normaal” dan: “zoals vroeger”? Of is er iets voorgoed veranderd? Is er onherstelbare schade? En als we antwoorden vinden op deze vragen, wat kunnen we dan met die inzichten aanvangen? Wijzer worden, weten wat te doen, hoe verder te leven? Bart Verschaffel essay 18.02.2021
Podiumpodcastdag op 19 februari (VOLZET: inschrijvingen afgelopen.) Op 19 februari organiseert Etcetera een dag vol workshops: experts leggen ons uit hoe je een kwalitatieve podcast maakt. podcast 28.01.2021
Artiesteningang: Khadija El Kharraz Alami De Amsterdamse Khadija El Kharraz Alami studeerde in 2014 af aan de acteursopleiding van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Voor ‘Nu Ben Ik Medea’ won ze de TAZ-KBC jongtheaterprijs en de TAZ- jongerenjury prijs. Met haar nieuw werk, de reeks ‘Re-claiming Space’ werkt ze toe naar een enscenering van The Waves van Virginia Woolf die in het voorjaar 22’ in première zal gaan. Khadija El Kharraz Alami interview 19.01.2021
De bestorming van het Capitool: wat beter had gekund Milo Rau, artistiek directeur van NTGent, repeteert deze weken ‘La Clemenza di Tito‘, een coproductie van Opera Vlaanderen, Grand Théâtre de Genève en Wiener Festwochen. De opera, de laatste die Mozart componeerde, handelt over een staatsgreep in het oude Rome, waarbij het Capitool in brand werd gestoken. Rau heeft in 2017 zelf een bestorming van de Reichstag in Berlijn geënsceneerd en kijkt naar de gebeurtenissen in Washington. Milo Rau opinie 11.01.2021
Lecture for Every One (the book) – Sarah Vanhee Sarah Vanhee maakte van haar spraakmakende infiltratie-lezingenreeks Lecture for Every One een boek. De tekst van de performance, foto’s, getuigenissen en essays zijn erin geschikt volgens een cyclische logica. Esther Tuypens essay 04.01.2021
Het verlangen naar een horizontaal leven Kan kunstkritiek meer zijn dan de mening van een professioneel recensent? In hun maandelijkse column laten theatermaker Freek Vielen (De Nwe Tijd) en curator/schrijver Lara Staal afwisselend hun licht schijnen op een topic dat hen bezighoudt. Freek Vielen column 18.12.2020