Artiesteningang: Khadija El Kharraz Alami De Amsterdamse Khadija El Kharraz Alami studeerde in 2014 af aan de acteursopleiding van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Voor ‘Nu Ben Ik Medea’ won ze de TAZ-KBC jongtheaterprijs en de TAZ- jongerenjury prijs. Met haar nieuw werk, de reeks ‘Re-claiming Space’ werkt ze toe naar een enscenering van The Waves van Virginia Woolf die in het voorjaar 22’ in première zal gaan. Khadija El Kharraz Alami interview 19.01.2021
De bestorming van het Capitool: wat beter had gekund Milo Rau, artistiek directeur van NTGent, repeteert deze weken ‘La Clemenza di Tito‘, een coproductie van Opera Vlaanderen, Grand Théâtre de Genève en Wiener Festwochen. De opera, de laatste die Mozart componeerde, handelt over een staatsgreep in het oude Rome, waarbij het Capitool in brand werd gestoken. Rau heeft in 2017 zelf een bestorming van de Reichstag in Berlijn geënsceneerd en kijkt naar de gebeurtenissen in Washington. Milo Rau opinie 11.01.2021
Lecture for Every One (the book) – Sarah Vanhee Sarah Vanhee maakte van haar spraakmakende infiltratie-lezingenreeks Lecture for Every One een boek. De tekst van de performance, foto’s, getuigenissen en essays zijn erin geschikt volgens een cyclische logica. Esther Tuypens essay 04.01.2021
Het verlangen naar een horizontaal leven Kan kunstkritiek meer zijn dan de mening van een professioneel recensent? In hun maandelijkse column laten theatermaker Freek Vielen (De Nwe Tijd) en curator/schrijver Lara Staal afwisselend hun licht schijnen op een topic dat hen bezighoudt. Freek Vielen column 18.12.2020
Redactioneel Etcetera 162 Hoe ver kan je meebuigen voor je breekt? In 2020 joeg het virus ontelbare plannen van podiumkunstenaars en theaters in de war. De première van ‘Carrying my father’ bijvoorbeeld, een circusvoorstelling van there there company, werd maar liefst twee keer geannuleerd, in de eerste én de tweede lockdown. De kleine redactie (ed. 160-) artikel 02.12.2020
De Kerninstellingen op de schop Heeft ons kunstenveld echt nog meer ‘gated communities’ nodig? In de aanloop naar het nieuwe Kunstendecreet wil de Vlaamse regering een nieuwe pilaar creëren in het kunstenveld: de zogenoemde Kerninstellingen. Maar hoe die zich onderscheiden van de al bestaande Kunstinstellingen, krijgt de regering-Jambon niet uitgelegd. Yasmina Boudia vraagt zich af wat de meerwaarde is van een nieuwe splijtzwam in een sowieso al darwinistische sector. Yasmina Boudia opinie 01.12.2020
‘Autonomie is nooit een doel op zich’ Het Decoratelier van Jozef Wouters als kunstencentrum van de toekomst Ruimte geven is macht verdelen, zo klinkt het adagium van Jozef Wouters. Met Something when it doesn’t rain maakte zijn Decoratelier deze zomer de natte droom van de kunstensector waar: de creatie van een radicaal inclusieve publieke ruimte zonder vaste agenda die diverse artistieke gemeenschappen en buurtbewoners zich konden toe-eigenen. Een inspirerend model voor de toekomst? Charlotte De Somviele interview 01.12.2020