t u m u l u s – François Chaignaud & Geoffroy Jourdain Dansen op het graf Met dit transhistorische en inclusieve ritueel zet François Chaignaud een belangrijke stap in zijn groeiende oeuvre. Toch krijgt het samenspel van zang en dans na verloop van tijd iets voorspelbaars. Kristof van Baarle recensie 19.05.2022
Double You – BeFlat Een kinetisch energetisch, knallend muzikaal circusarsenaal Samuel Pennynck recensie 19.05.2022
Mal – Embriaguez Divina – Marlene Monteiro Freitas Een psychose van dansen, vechten en lijden Bij aanvang lijkt alles in Mal – Embriaguez Divina nog speels en rustig, al zijn korte lichtflitsen een voorbode van wat volgt. Met opengesperde ogen, panische gezichten en precieze lichaamscontrole slepen de spelers je in een psychotische dans met papier. Een adempauze duurt altijd maar net lang genoeg om het publiek wat te laten recupereren. Freitas slaagt er zo in om een oncomfortabele esthetiek te ontwikkelen, die zelfs tijdens de voorstelling al voor applaus zorgt. Lena Vercauteren recensie 18.05.2022
The making of Berlin – BERLIN Een waarachtig verhaal In het sluitstuk van de Holoceen-reeks over intrigerende steden drijft BERLIN zijn kenmerkende stijl op de spits in een overrompelend spel met genre, en toont het zich opnieuw een meester in storytelling. Natalie Gielen recensie 17.05.2022
DARKMATTER – Cherish Menzo Duet tussen teer en teder Enkele uren voor DARKMATTER in première gaat, wordt het eerste beeldmateriaal van een nieuw zwart gat vrijgegeven. Italiaanse astronomen betwijfelden na de ontdekking van Sagittarius A* of het weldegelijk om een zwart gat ging: volgens hen was het misschien toch eerder een grote klomp donkere materie. Het duurde dan ook vijf jaar alvorens radiogolven een beeld van het centrum van ons sterrenstelsel konden genereren. Zo’n vertraagde perceptie laat natuurlijk een bepaalde ruimte voor verschillende verbeeldingen van het onvatbare. Voor de opvolger van haar geprezen solo Jezebel (2019) – waarin ze aan de hand van de wulpse video vixen figuur het zwarte lichaam centraal stelde – ging choreograaf en danser Cherish Menzo precies met een verknoping van die elementen aan de slag: het speculatieve potentieel van dark matter binnen het afrofuturisme, en de uitgerekte tijdservaring van de Chopped & Screwed hiphop-remixtechniek. Tessa Vannieuwenhuyze recensie 15.05.2022
Madama Chrysanthemum – Satoko Ichihara / KFDA Lak/kak aan traditie Kristof van Baarle recensie 12.05.2022
Rizoom! – Iris Bouche & Kobe Proesmans / Opera Ballet Vlaanderen Met één simpele beweging vat choreograaf Iris Bouche waar het om draait bij het verwerken van een verlies. Tien paar uitgestrekte armen vertrekken van de aarde en beschrijven een boog naar boven, proberen het hemelse te raken, om daarna terug te keren naar de vastheid van de grond – en opnieuw te vertrekken. Verbinding zoeken tussen wat eens hier was en nu daar, eens lijf en nu enkel nog klank, net nog dichtbij en nu veraf. Daarover gaat Rizoom!. Evelyne Coussens recensie 09.05.2022