Leestijd 2 — 5 minuten

Whiskey en wijn

‘Lady Gaga vult met gemak een Sportpaleis, maar Tom Lanoye niet, hoewel hij een populaire auteur is. Een strategie kan zijn om op zoek te gaan naar interesses van auteurs en die uit te spelen. Stel dat Lanoye van wijn houdt, dan zou zijn uitgeverij een wijnproeverij met Tom Lanoye kunnen organiseren.’

Neen, het bovenstaande is géén citaat uit onze column Aengespoeld. Het komt uit een interview dat De Standaard (22 april) afnam van Hans Bousie die op De Staat van het Boek kwam vertellen wat het boekenvak kan leren van de muziekindustrie.

Hans Bousie is een Nederlandse media- en entertainmentadvocaat. Volgens zijn website adviseert hij producenten, distributeurs en winkelketens op het vlak van boeken, muziek, mode en merken.

Het interview maakt er geen melding van, maar ik neem aan dat die wijnproevers verondersteld zijn om na de degustatie en masse een boek van Tom Lanoye te kopen? Of, nog makkelijker, het boek zit al in de prijs van de avond inbegrepen. Dan kunt u met een kistje door Lanoye himself aanbevolen wijn én een boek naar huis.

Twee in één. En bovendien lekker!

Laten we dit nu eens toepassen op het theater. Stel dat Dirk Roofthooft van whisky houdt. Dan zou het Toneelhuis een whisky-degustatie kunnen organiseren. Waarbij Dirk Roofthooft op zijn eigen onnavolgbare wijze verhalen vertelt over zijn favoriete merken.

Waarom ook niet? U vindt Dirk Roofthooft een schitterend acteur. Onlangs nog hebt u hem in de eerste drie afleveringen van De Ronde op televisie gezien. (Daarna niet meer, want u vond dat het verhaal maar niet op gang kwam. Het was ook gewoon te ingewikkeld, met al die plotlijnen door elkaar.)

Dus u gaat met uw partner en een paar vrienden naar die whisky-proeverij. U moet er voorafgaand wel eerst een theatervoorstelling voor zien. Niet dat u daar principieel iets tegen hebt, maar: moet dit toneel voorstellen? De acteurs zijn nauwelijks zichtbaar. U zit bijna de hele tijd naar uitvergrote beelden op videoschermen te kijken. En een verhaal is er bijna niet.

Gelukkig maakt de degustatie heel wat goed. U koopt de door Dirk Roofthooft aanbevolen merken. U krijgt ook een folder van het Toneelhuis, maar die gooit u na thuiskomst meteen weg.

Het herinnert u aan die wijnproefavond met Tom Lanoye. U vond zijn neus voor wijn uitstekend maar u stelde vast dat zijn nochtans veelgeprezen proza toch niet uw favoriete lectuur bij die wijn kon zijn.

Niet erg. U hebt het laatste interview met Lanoye in Humo gelezen. En daarin zegt hij toch ook heel wat interessante dingen. Waarom is het zo nodig dat u ook nog eens zijn boeken leest? U hebt daar geen behoefte aan.

Ondertussen is Dirk Roofthooft op zondagavond in de heruitzendingen van Terug naar Oosterdonk te zien. Een klassiek verteld verhaal. U kijkt er elke week naar. Een echte verademing is het, na dat gedoe van De Ronde. En je kunt er tenminste een goed glas bij drinken.

U denkt nog eens terug aan die toneelavond. U vraagt zich af waar dat eigenlijk voor nodig was. Hebben ze daar uit zichzelf niet genoeg publiek misschien? Of is het dat ze onder druk worden gezet om mensen in de zaal te lokken die helemaal geen behoefte hebben aan toneel?

JE LEEST ONZE ARTIKELS GRATIS OMDAT WE GELOVEN IN VRIJE, KWALITATIEVE, INCLUSIEVE KUNSTKRITIEK. ALS WE DAT WILLEN BLIJVEN BIEDEN IN DE TOEKOMST, HEBBEN WE OOK JOUW STEUN NODIG! Steun Etcetera.

artikel
Leestijd 2 — 5 minuten

#125

01.06.2011

31.08.2011

Johan Reyniers

Johan Reyniers is schrijver en dramaturg. Hij was de directeur van de Leuvense organisatie voor hedendaagse dans Klapstuk (1993-1998) en artistiek directeur van het Kaaitheater (1998-2008). In 2008 werd hij hoofdredacteur van Etcetera. Sinds 2014 is hij hoofddramaturg bij Toneelgroep Amsterdam.

NIEUWSBRIEF

Elke dag geven wij het beste van onszelf voor steengoede podiumkunstkritiek.

Wil jij die rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!