George, Dinska Bronska / Jan Vernieuwe

Bart Van den Eynde

Leestijd 4 — 7 minuten

‘t Wordt beter weer

Dossier: de jonge groepen

Etcetera’s gouden maar geen volledigheid nastrevende gids van het jonge theater in Vlaanderen, samengesteld door Bart Van den Eynde.

Asbest

Patrick Durwael (artistiek leider) en Liliane Huybrechts (zakelijke leiding) zijn de bezielers van dit jonge, Limburgse gezelschap. Vorig seizoen maakten zij Deadwatch, naar de tekst van Jean Genet. Voor Le Malentendu van Albert Camus ontvingen zij een projectsubsidie. Durwael, van vorming binnenhuisarchitect, ontwerpt ook decors voor andere groepen (Comédie Crapule).

Compagnie Hopla

Cie Hopla zijn Wim Opbrouck en Wim Willaert. Ze zijn fier op hun West-vlaamse roots en kanaliseren hun muzikale energie in het ‘combo’ De Dolfijntjes en de ‘big-band’ De Vrienden van het Bos. Daarnaast maakten zij als Cie Hopla vorig seizoen Hopla door het koren. Op dit ogenblik bereiden ze Dylan Thomas-verzameld werk voor, rond het werk en de persoon van de Ierse auteur. Het werk van Compagnie Hopla wordt geproduceerd door Limelight.

Compagnie Martico

Martico is opgericht door Jan Hammenecker die aan de Kleine Academie studeerde. Na Dracula, gebaseerd op Bram Stoker, bracht hij binnen Stagecoach, het podium dat de Beursschouwburg, CVA en De Zeyp jonge Brusselse gezelschappen aanbieden, twee produkties: De Grote Walvis / La Grosse Baleine, tweetalig en geïnspireerd door de roman van Melville, en Lof der Lafheid, naar Burroughs, een solovoorstelling waarin hij het verhaal van Tarzan vertelt. Hammenecker werkt ook samen met de Franstalige Brusselse theatermaker Charlie Degotte.

De Furie

Peter Dewel richtte in 1991 na zijn opleiding aan Studio Herman Teirlinck toneelgroep De Furie in Antwerpen op. Hij wil vooral sterk fysiek theater maken dat eerder vertrekt vanuit een concept dan vanuit een gegeven tekst. De vierde produktie, Instinct, gebaseerd op Warmwatermuziek van Charles Bukowski, werd vorig seizoen opgenomen in het zOO!-project van het Nieuwpoortteater. Act-Passion naar The Lover van Harold Pinter is getoond in Poco A Poco van de Monty.

De Maand Mei

Tijdens een spellessenreeks georganiseerd door Het Gevolg ontmoetten vier actrices (tussen 13 en 16) en regisseur Arlette Van Overvelt elkaar. De Maand Mei was geboren. De koning en de rest, een enscenering van een tekst van Roel Adam, is ook buiten de Kempen te zien en werd gecoproduceerd door Het Gevolg en De Warande.

Dinska Bronska

Walter Janssens en Anouk David studeerden aan Studio Herman Teirlinck, Anouk David volgde ook de opleiding Theaterwetenschap aan de RUG. Ze willen met Dinska Bronska oorspronkelijk nederlandstalig werk brengen en hebben een voorliefde voor een sterk fysiek acteren. Vorig seizoen speelden ze twee stukken van Claus: Getuigen en (M)oratorium. Dit seizoen spelen ze George, een tekst van Wannes Van de Velde. Voor deze voorstelling kregen ze een projectsubsidie.

Het Manifest

Het Manifest bestaat in de eerste plaats uit Wim Van den Driessche en Dries Verhegen. De eerste studeerde af aan het conservatorium van Gent, de tweede liep conservatorium in Antwerpen. Voor hun eerste produktie bewerkten Van den Driesche / Vanhegen Pasolini’s tragedie Affabulazione tot een stuk met twee acteurs. Dit seizoen speelde Het Manifest Schuldeisers van Strindberg en Dubliners naar de gelijknamige verhalenbundel van James Joyce. Beide zijn geproduceerd door De Werf.

Inactu

Inactu bestaat uit een 7 afgestudeerden van de Kleine Academie, waarbij ook een aantal anderstaligen. Dit wordt als een meerwaarde aangevoeld en het gezelschap wil zich niet exclusief tot nederlandstaligen richten. De eerste produktie van het gezelschap werd vorig seizoen voorgesteld in Stagecoach. De ondergang van de Titanic, het gedicht in 33 zangen van Hans Magnus Enzensberger, werd geconfronteerd met een sterk fysiek spel wars van psychologische motivering of associatie.

Klein & Wagner

Klein en Wagner is een Leuvense produktiekern rond Patrick Jordens die zowel kunstzinnige vorming verzorgt als zelf voorstellingen maakt. Klein & Wagnerbegeleidt de Kinderjury en organiseert kreatieve ateliers. Dit seizoen maakte Jordens Of Scheikunde, waarin kinderen, jongeren en volwassenen speelden. De produktie werd geproduceerd door Bronks en ‘t Stuc. ‘t Stuc begeleidt Klein & Wagner vanaf begin 1994 in het kader van Het Atelier.

Kollektief D & A

Artistiek leider van dit gezelschap is Dirk de Keyzer. De groep werkt in Gent en kwam vorig jaar aan bod in het zOO!-project. Dit jaar stond Het Nieuwe Leven in Teaterbarrikade. Het uitgangspunt was Vita Nuova van Dante, 31 gedichten waarin Dante zijn liefde voor Beatrice belijdt. Tekst en voorstelling kwamen collectief tot stand.

La Comédie Crapule

La Comédie Crapule heeft Brussel als thuishaven. Oprichter Peter Van Damme studeerde aan de Brusselse Kleine Academie en werkt als acteur samen met o.a. Asbest. De eerste produktie Macbeth-tralala is gepresenteerd binnen Stagecoach. Van Damme gebruikte het stuk van Shakespeare als aanleiding voor zijn eigen tekst waarin hij vooral de praalzucht van de vorst thematiseert.

Los Cojones del Toro

Arnaud Jacobs studeerde even aan het Antwerpse conservatorium. Hij speelde mee in Macbeth-tralala van La Comédie Crapule en is vanaf volgend seizoen verbonden aan De Parade. Met Los Cojones verzamelt hij kunstenaars uit verschillende disciplines rond zich voor produkties waarbij de structuur altijd veranderlijk is. De Oefening en Oef! ‘t Wordt beter weer (over Jim, John en Marva) werden gepresenteerd binnen Stagecoach.

Tovomol

Na haar regie-opleiding aan het HITCS richtte An van Herreweghe in Brussel Tovomol op. Samen met dramaturg David Janssens, filosoof van opleiding, werkt ze bewust met niet-professionele acteurs die ze via workshops werft. Vorig jaar maakte ze Lago, gebaseerd op de briefwisseling (en driehoeksverhouding) van Lou von Salomé, Nietzsche en Paul Rée. Dit seizoen speelt Van Herreweghe zelf in Savannah Bay van Marguerite Duras. Beide produkties zijn getoond binnen Stagecoach.

Tristero

Paul Bogaert, Peter Vandenbempt en Barbara Van Lindt leerden elkaar kennen tijdens hun opleiding Theaterwetenschappen aan de KUL. Na twee produkties (Garga Shlink, een bewerking voor 2 acteurs van Im Dickicht der Stadte van Bertold Brecht, en The American Dream naar Edward Albee) wordt Tristerobegeleid in Het Atelier van ‘t Stuc. Binnen dit kader maakten zij dit seizoen Sarraute naar drie stukken van de Franse Nathalie Sarraute.

Vlinderboom en Stinkzwamexperimenten

Pé Vermeersch studeerde filosofie aan de RUG, speelde in een aantal produkties van Theater Teater en bracht een opvallende Maidenspeech in de Beursschouwburg. Met De slapende schonen ensceneerde zij een eigen tekst die in Plateau is getoond in het kader van Stagecoach.

artikel
Leestijd 4 — 7 minuten

#45

15.04.1994

14.07.1994

Bart Van den Eynde

artikel