De kleine redactie (ed. 142-147)

Leestijd 2 — 5 minuten

Schijndiversiteit

Het diversiteitsdebat binnen de kunstensector hangt al jaren in de lucht. Met de recente preadviezen werd deze discussie wel aangewakkerd, maar allerminst aangescherpt. Vele organisaties, klein en groot, zouden niet genoeg inspanningen doen om de superdiverse samenleving van vandaag en morgen te weerspiegelen in hun werking. Ook in dit nummer ligt de diversiteits-vraag op tafel, bijvoorbeeld in het interview met Els De Bodt, kersvers directeur van HETPALEIS in Antwerpen. Het is tevens een kwestie die Sara De Roo bezighoudt in haar theaterpraktijk.

Maar wat bedoelen we eigenlijk als we het over diversiteit hebben? Stellen we wel de juiste vragen om dit debat te ff amen? Een school als P.A.R.T.S. die dit jaar 20 jaar bestaat en waarover het in het interview met choreograaf Salva Sanchis gaat, brengt tientallen nationaliteiten samen in het klaslokaal. Het RITCS lijkt sinds enkele jaren op goede weg door hun master-programma regie open te stellen voor buitenlandse studenten. Ook de kunstencentra en festivals trekken veel buitenlandse kunstenaars aan, en brengen uiteenlopende culturele invloeden samen op de Vlaamse en Brusselse podia. Dat internationale karakter maakt mee de rijkdom uit van ons podiumlandschap.

Maar misschien gaat het daar helemaal niet over. Het debat over diversiteit lijkt slechts een schaamlapje voor een strijd tegen institutioneel ingebedde discriminatie en racisme die veel dieper gaat dan de inspanningen om ‘wat meer kleur’ op de scène en in onze raden van bestuur te brengen. Het gaat niet over internationale kunstenaars die zichtbaarheid krijgen, maar over de jongeren en ouderen van andere origine die hier geboren en getogen zijn en die nog steeds vooral als ‘excuus-allochtoon’ worden gecast op een verder wit podium. Het gaat over diegenen die elke dag opnieuw ervaren hoe institutionele macht in alle domeinen van de samenleving hen vaak bewust of onbewust uitsluit, of bij voorbaat degradeert. Het is een gekende sociologische analyse: louter omwille van zijn origine heeft iemand met een migratieachtergrond meer kans om op een ‘lager’ scholingsniveau terecht te komen en sneller op grenzen te stuiten in zijn of haar zoektocht naar werk. Maar welk argument heb je in dat geval nog, als racisme zelfs door de bevoegde minister wordt versleten voor ‘een relatief begrip’, ‘een excuus voor persoonlijke mislukkingen’?

Het debat over diversifiëring maskeert vaak de kern van de zaak. De vraag is hoe we de structurele machtsverhoudingen zelf gaan aanpakken. Dat gesprek gaat natuurlijk breder dan de kunstensector alleen. Het is een vraag die ons allen aanbelangt als we de tikkende tijdbom van frustraties willen ontmantelen.

JE LEEST ONZE ARTIKELS GRATIS OMDAT WE GELOVEN IN VRIJE, KWALITATIEVE, INCLUSIEVE KUNSTKRITIEK. ALS WE DAT WILLEN BLIJVEN BIEDEN IN DE TOEKOMST, HEBBEN WE OOK JOUW STEUN NODIG! Steun Etcetera.

artikel
Leestijd 2 — 5 minuten

#145

15.06.2016

14.09.2016

De kleine redactie (ed. 142-147)

De kleine redactie van Etcetera (ed. 142-147) bestaat uit Kristof van Baarle, Charlotte De Somviele, Sébastien Hendrickx en Michiel Vandevelde.

artikel

NIEUWSBRIEF

Elke dag geven wij het beste van onszelf voor steengoede podiumkunstkritiek.

Wil jij die rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!