(redactie Etcetera)

Leestijd 2 — 5 minuten

Het gebeuren

In Brussel is er een fusie op til tussen het Brussels Kamertoneel en het Kaaitheater. Nadat eerst Mark De Witals opvolger voor Rudi Van Vlaenderen aangezocht was, verkoos het BKT een samensmelting met het produktieplatform van Kaai. Hugo Degreef wordt artistiek leider van de nieuwe structuur, die al een concretisering krijgt via samenwerking in de nieuwe Needcompanyproduktie. Jan Decorte is terug van weggeweest: de Beursschouwburg trekt Jan Decorte en Cie aan als vast gezelschap. Om het nieuwe publiek te laten aansluiten bij waar het een jaar geleden ophield, worden de eerste twee produkties uit de Aids-trilogie (Het Stuk Stuk en In Ondertussendoor) hernomen. Ook worden faciliteiten verleend voor een projectschool. Ronnie Commissaris kreeg de Thaliaprijs voor zijn regie van Het huis van Bernarda Alba in de KVS. Uitgeverij Hoste, bij monde van de jury (Ingrid Vander Veken, Bert Parioor, Hugo Meert), loofde “de opvallend sobere en tegelijk aangrijpende” enscenering. Commissaris beweegt zich, anders dan veel collega’s, bijzonder soepel in het theatergebeuren: hij begon bij het Ro-theater, was twee jaar verbonden aan het NTG, kreeg samen met Dirk Buyse de artistieke leiding over het BKT, eenzelfde functie die hij daarna bij Theater Vertikaal bekleedt. Als free-lancer regisseerde hij afgelopen seizoen Stalin (RVT) en speelde in NTG, KVS en de Korrekelder. Het Theaterfestival overleefde de putch van de zakelijke directie. De jury (negen leden, waaronder drie Vlamingen) nam het niet dat een zakelijk leider zich kwam bemoeien met artistieke aangelegenheden (zoals de jurysamenstelling zelf) en ging in staking. Solidair nam Frie Leysen onstlag uit de Raad van Bestuur van het festival. Uiteindelijk werd een compromis bereikt, en kon de selectie van belangrijkste produkties toch in Rotterdam getoond worden: dat zijn Oorlog (De Trust), De laatsten der onverstandigen (Art en Pro), Nachtwake (Zuidelijk Toneel/BMC), De Meeuw (BMC), Wittgenstein Incorporated (Kaai), Gesprekken over Goethe en Vrijdag (Toneelgroep Amsterdam), Kras en Bouwmeester Solness (Discordia). Het Theaterfestival gaat ook gepaard met een prijzenregen. De Vlaamse actrice Els Dottermans zat tussen de gelauwerden met een Colombina (beste vrouwelijke bijrol) voor Nina in De Meeuw van BMC. Ook Wim Meeuwissen werd geprijsd voor zijn regie van De Sapeurloot (Zuidelijk Toneel/De Verrukking).  In Memoriam. Scenograaf Andreï Ivaneanu, 53 jaar, sinds 1972 ontwerper bij talloze grote en kleine gezelschappen. Herwig flensen, 72 jaar, auteur van een hele reeks stukken, waaronder het historische De rattenvanger van Hameln, lesgever dramaturgie aan het Hritcs. Marcel De Bie, 52 jaar, acteur en huisregisseur aan het Koninklijk Jeugdtheater. Luk Willekens, 37 jaar, acteur bij het KJT. Anton Peters, 65 jaar, acteur-regisseur bij o.a. KVS, KNS en BRT; oprichter van het Cyrano-theater. Een publieksenquête bij zeven Antwerpse theaters (Singel, CCBerchem, Zwarte Komedie, KNS, Appeltje, Echt Antwerps Theater, Raamteater) onderzocht de sociale en geografische achtergrond van de theaterbezoeker. De meerderheid van het publiek bestaat uit vrouwen (55%), best vertegenwoordigde leeftijdklasse is 25-34jaar, het opleidingsniveau ligt meestal in de buurt van het hoger onderwijs, drie vierde van het publiek wordt gerecru-teerd uit het Antwerpse. Opvallend nog: 65,3% van de Singelrespondenten is jonger dan 35 jaar, KNS, Raamteater en Appeltje trekken daarentegen vooral ouder publiek aan. Atlas van het Antwerps teaterbezoek, 150 fr., SESO, Prinsstraat 13, 2000 Antwerpen.

artikel
Leestijd 2 — 5 minuten

(redactie Etcetera)

artikel