(redactie Etcetera)

Leestijd 2 — 5 minuten

Het Gebeuren

Festival. Terwijl op het festival van Avignon twee Vlaamse produkties – “Le poids de la main” van Wim Vandekeybus en de franstalige versie van “Wittgenstein Incorporated” door Johan Leysen – de aandacht trokken, was Vlaanderen in de ban van zomerfestivals. Een greep uit het aanbod: Om de Gentse Feesten een groter cultureel imago te geven, werden ze – met succes – gekoppeld aan het ‘Eerste Europees Straatteater Festival”. Het Europees Figuren-theatercentrum organiseerde tegelijkertijd “Figeuro ’90”, het eerste Europees Figurentheaterfestival. Antwerpen kende het prestigieuze “Stad aan de Stroom’-project en “Black Box”, een artistieke happening voor alternatieve kunstenaars in het Zuiderpershuis. In Brussel vond op initiatief van de Brusselse Executieve het festival “Als de zomer brusselt” plaats. Doel : het culturele imago van de hoofdstad van Europa opvijzelen en promoten. Het totaalprogramma wordt in september afgesloten met “Bruzzle” dat als echt kunstenfestival geconcipieerd wordt.

Afscheid. Tijdens de Gentse Feesten nam Romain Deconinck, boegbeeld van het Gentse volkstoneel, afscheid van de Minardschouwburg waar hij 50 jaar op de planken had gestaan. Artistiek leider en regisseur Jos Verbist verlaat Arca wegens onenigheid met de directie op zakelijk en financieel gebied. Zakelijk leider Jo Decaluwe treurt er alvast niet om : “Al bij al ben ik tevreden dat hij weg is, ik had hem zelf zijn ontslag gegeven” (DM, 29/06/1990). Ivo van Hove, artistieke leider van toneelgezelschap De Tijd, volgt Eric Antonis op als directeur van het Zuidelijk Toneel in Eindhoven.

Weerzien. Maurice Béjart die in 1988 de Munt verliet en in Lausanne een eigen balletgroep oprichtte, werd door de franstalige gemeenschapsminister van onderwijs en wetenschap Yvan Ylieff benaderd om terug te keren. Béjart heeft nog niets beslist, maar gaf wel te kennen dat de Europese uitstraling van Brussel hem aantrekt. Zijn contract in Lausanne loopt nog tot einde 1991. Er wordt naar een gepaste financiering gezocht.

Het Kaaitheater en het BKT zijn officieel tot het “Brussels Kaaitheater” gefusioneerd. Naar het publiek toe blijft de oude naam “Kaaitheater” echter behouden. Na een onderbreking van één jaar start het kunstencentrum in september opnieuw met een internationaal dans-, theater- en muziekprogramma. Het centrum wil zich in een Brusselse context profileren, maar heeft infrastructuurproblemen .

artikel
Leestijd 2 — 5 minuten

(redactie Etcetera)

artikel