© Katelijne Boonen

Leestijd 3 — 6 minuten

Double You – BeFlat

Een kinetisch energetisch, knallend muzikaal circusarsenaal

In Double You van BeFlat spelen vijf circusartiesten en muzikanten twee voorstellingen op hetzelfde moment. De twee voorstellingen zijn tegelijk apart en één en dezelfde: elke kant van het publiek krijgt een ander deel te zien. Het podium, dat zich tussen twee tribunes bevindt, wordt in twee halve delen gesplitst door een wit doek dat vasthangt aan een horizontaal koord en twee Chinese palen (palen die extra grip hebben, in functie van de acrobatische circustechniek die ermee uitgevoerd wordt). De muur van doek vormt de grens tussen twee groepen kijkers, twee podia en de ‘twee voorstellingen’. Het circus verdelen over twee podia is een gewaagde zet. De samenhang kan wel eens verloren gaan in de splitsing, maar het spel met en onderzoek naar wat gebeurt met zo’n vorm, de intense energie, het spelplezier en het ijltempo waarmee gespeeld wordt, zorgen ervoor dat het toch werkt.

In het eerste deel verheft BeFlat Fear Of Missing Out (FOMO) tot dramaturgisch principe: de artiesten worden aan het publiek gepresenteerd en rouleren van de ene naar de andere kant van het doek om opeenvolgende rustige en intieme, en later actieve maar beknopte acrobatische, muzikale of komische intermezzo’s/acts op te voeren. Iedere artiest is betrokken bij zowel het maken van muziek als de acrobatische trucs. Vragen als ‘Wat gebeurt aan de andere kant? Wat ben ik aan het missen? Is wat ik zie wel even interessant als wat het andere publiek ziet?’ komen op bij het horen van de geluiden, de muziek en de reacties die van achter het doek komen. Maar voor je het weet is er alweer iets te doen recht voor je neus. Er is duidelijk geen ruimte voor gemis. En voortdurend wordt de nieuwsgierigheid geprikkeld naar wat op het andere podium gaande is.

Tijdens dit spel op twee podia valt tussen de constellatie van doeken door hier en daar een glimp op te vangen van het andere publiek en worden de schaduwen van de acrobaten door het centrale witte doek zichtbaar. Zo worden toch enkele tipjes van de sluier gelicht en kunnen we af en toe reacties van het publiek aan de andere kant opvangen en oogcontact maken, waardoor we ons nog meer bewust worden van de manier waarop een publiek mee de voorstelling creëert.

In de loop van de voorstelling wordt de constructie die het podium splitst stuk voor stuk gedemonteerd. Het doek dat het publiek in twee deelt wordt weggehaald: de doeken, de palen, het koord, niets ontsnapt eraan. Die deconstructie van het circus gebeurt als een spel, want de acrobaten dansen, springen en lopen over alles heen op een soundtrack van zelfgemaakte muziek met onder meer tuba, drum, klarinet en accordeon. Er wordt op de doeken en palen geklommen en gebalanceerd en wanneer over het metershoge koord gelopen wordt daalt het vuurwerktempo voor even en stijgt de spanning. Die spanning gaat terug over in ontspanning en gelach wanneer één van de artiesten met een kussentje op zijn buik over het metalen koord kruipt.

De reactie van en interactie met het publiek is de tweede pijler waarrond de dramaturgie van Double You is opgebouwd. Voortdurend wordt het publiek betrokken. Zo moeten we onder andere het grote witte doek strak vasthouden, zodat de acrobaten erop kunnen klimmen. Op een ander moment worden toeschouwers aangemoedigd mee te doen in het orkest of te dansen. Iets later wordt een deel van het publiek door de artiesten van kant verwisseld. Plots zit de rij die net nog voor je zat aan de overkant en kijk je ze recht in de ogen, wat een interessante uitwisseling van reacties uitlokt. Zo wordt niet alleen de interactie tussen kijker en artiest, maar ook tussen kijkers onderling opengebroken.

Deze publieksbetrekking zorgt voor een intense participerende kijkervaring die hoe langer hoe meer een actieve kijkervaring wordt. De manier van hoe naar circus kan gekeken worden, wordt zo bevraagd en opgerekt zonder dat het onnatuurlijk of geforceerd aanvoelt. Het hoogdravende tempo – met hier en daar een adempauze en een spanningsvolle scene tussen – en de gigantische hoeveelheid energie zorgen dat het geheel van Double You goed samenhangt. De aan de lopende band aanwezige muziek en publieksinteractie vervolledigen het plaatje. Uiteindelijk belanden de spelers in een extase waarbij iedereen opgelaten muziek maakt, danst en acrobatische bewegingen uitvoert. De voorstelling raast aan één stuk door en eindigt na een laatste muzikale en acrobatische uitspatting op zijn hoogtepunt.

JE LEEST ONZE ARTIKELS GRATIS OMDAT WE GELOVEN IN VRIJE, KWALITATIEVE, INCLUSIEVE KUNSTKRITIEK. ALS WE DAT WILLEN BLIJVEN BIEDEN IN DE TOEKOMST, HEBBEN WE OOK JOUW STEUN NODIG! Steun Etcetera.

recensie
Leestijd 3 — 6 minuten

#167

15.03.2022

14.05.2022

Samuel Pennynck

Samuel Pennynck studeert Theaterwetenschappen aan de UGent, is analoog fotograaf en loopt stage bij Etcetera.

NIEUWSBRIEF

Elke dag geven wij het beste van onszelf voor steengoede podiumkunstkritiek.

Wil jij die rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!