(redactie Etcetera)

Leestijd 1 — 4 minuten

Dossier Vlaamse Opera

Arbeiten und nicht verzweiflen lijkt een goede opdracht voor de Vlaamse Opera. Na het geharrewar rond de samenstelling van het orkest, het touwtrekken rond de macht tussen artistieke, zakelijke en beheersorganen, juridisch gegrom, vakbondskrakeel, mediavertoon, begint de Vlaamse Opera aan haar eigenlijke opdracht: het maken van opera. Daarover is in het rumoerige dossier dat de Vlos verzameld heeft eigenlijk nauwelijks sprake. In een gesprek met artistiek leider Jef De Roeck peilen Gunther Sergooris en Klaas Tindemans naar artistieke intenties, interne werkverhoudingen en externe relaties met het moederhuis de Munt en het hinterland Vlaanderen. Stephan Moens schat het eerste seizoen in.

Mag de voorgeschiedenis van de Vlaamse Opera al troebel zijn (zie Etcetera 23 en 24), brak lijkt het operaleven vooralsnog niet te worden. Na afsluiting van het interview volgden nog enkele verrassende nieuwe wendingen. Zoals de gemeenschapssubsidie die plots ettelijke miljoenen lager lag dan beloofd. Of een open conflict tussen beheer en directie. Klap op de vuurpijl is het voortijdig vertrek van Mortier uit de Munt naar de Salzburger Festspiele. Een vertrek dat grote gaten scheurt, zowel in de wereldallure van het Brussels operahuis als in het nog broze culturele réveil in dit land. De hand van Mortier, actief in vele regionen van het culturele leven, laat los. Straks. Tot dan dirigeert zij strak en sierlijk het kunstgebeuren.

varia
Leestijd 1 — 4 minuten

#27

15.09.1989

14.12.1989

(redactie Etcetera)

varia