© Danny Willems

Lisbeth Gruwez

Leestijd 3 — 6 minuten

De lege zaal: Piano Works Debussy – Voetvolk

Het coronavirus doet niet alleen de straten, maar ook de theaterzalen leeglopen. Onder het mom ‘beter virtueel theater dan geen theater’ laten we enkele gedupeerde podiumkunstenaars aan het woord over hun afgelaste premières en de impact van corona op hun werk en leven.

Welk stuk hadden we te zien moeten krijgen?

Piano Works Debussy is de nieuwste dansvoorstelling van Voetvolk. Het is een fysiek duet tussen mezelf, als danseres en choreografe, en pianiste Claire Chevallier, op composities van Claude Debussy, rebel en uitdager onder de vormvaste componisten.

Wie stond er op het podium?

Ikzelf als danseres en pianiste Claire Chevallier.

Hoelang hebben jullie gerepeteerd?

In de zomer van 2019 zijn we al begonnen met het ontwikkelen van bewegingsmateriaal in onze nieuwe, eigen residentieplek in Frankrijk: Voetvolk Atelier Rubigny. Tussendoor was er heel wat luister- en studeerwerk, om dan vanaf januari nog 6 weken te repeteren.

Was er een specifieke urgentie waarom je dit stuk net nu wilde maken?

We vinden het bij Voetvolk belangrijk om niet in herhaling te vallen en telkens te vernieuwen. Dit was voor ons dan ook een eerste uitstap, een eerste flirt met het werken op partituur. Zo hoopten we naar de toekomst toe nieuwe pistes en samenwerkingen mogelijk te maken.

Is er een moment, beeld of scène uit de voorstelling die je graag op papier met het publiek zou willen delen, bij wijze van kleine troost?

© Voetvolk

Binnenkort brengen we een cd uit naar aanleiding van de voorstelling: stukken van Debussy die we in de voorstelling gebruiken, gespeeld door Claire.

Hoe voelt het om een voorstelling waar je maanden aan hebt gewerkt, niet in première te laten gaan?

Het voelt als een pointe die niet komt, een bloem in de knop…

Blijf je, nu de première wordt uitgesteld, aan het stuk verder werken of beschouw je ‘t als af?

Het ritme van een voorstelling krijgt vaart door het te spelen, met publiek bloeit de bloem pas helemaal open. Dus wat dat betreft zitten we vast.

Moet je je stuk ‘begraven’ of is er kans op een herneming later? Welke moeilijkheden komen daarbij kijken?

Aan het einde van het repetitieproces waren Claire en ik helemaal op elkaar afgestemd: ons samenspel was haarfijn ingeoefend. Er is momenteel geen budget om verder te repeteren, maar ik probeer het toch fris te houden door te luisteren naar de opnames van Claire.  Een solo of een duet is wat dat betreft wel makkelijker te onderhouden: ik kan op zich wel m’n plan trekken, bij een grote voorstelling ligt dat veel moeilijker. Ik probeer mezelf dus fit te houden, de living danst hier al mee!

Hoe breng je de volgende dagen en weken door?

Blijven trainen! We hebben bovendien nog een heel aantal shows op belangrijke internationale festivals die nog niet aangekondigd werden. We hopen dat die nog kunnen doorgaan.

Wat is de impact van de maatregelen voor jou persoonlijk? Welke steunmaatregelen zijn er nodig?

Het is nog te vroeg om een goed idee te krijgen wat de exacte impact zal zijn.

Ondertussen zijn wel al meer dan tien shows geannuleerd. Aangezien de uitkoopsommen een deel van de lonen van de mederwerkers die vast in dienst zijn mee betalen, zullen we verplicht zijn beroep te doen op technische werkloosheid. Ik hoop dat de theaters waar we de voorstelling zouden brengen een deel van de fee uitbetalen zodat we kunnen overleven. Daarnaast dient de overheid ons ook tegemoet te komen, net zoals ze doet voor andere sectoren. Het zou van minachting getuigen, moesten ze ons opnieuw ‘vergeten’.

Livestreaming, Theaterflix… Zie je iets in een virtueel leven voor jouw voorstelling of is een live publiek onontbeerlijk.

We hebben erover nagedacht, maar bij een premiere vind ik dat toch jammer. Mocht de voorstelling na een eerdere tour hernomen worden, is dat een andere zaak, maar het blijft toch een magisch moment om live te brengen, zeker als het voor de eerste keer is. Bovendien is het ook echt geen voorstelling die gemaakt is voor op het scherm.

 

De première van ‘Piano Works Debussy’ was voorzien op 26 maart in KVS.

Krijg je graag ons magazine in jouw brievenbus?
Abonneer je dan hier.

artikel
Leestijd 3 — 6 minuten

#160

15.03.2020

14.05.2020

Lisbeth Gruwez

Lisbeth Gruwez (Voetvolk)