Katja Retsin en Evy Gruyaert op het verjaardagsfeest van De rode loper op 29 oktober © VRT

Leestijd 5 — 8 minuten

de gebeurtenissen van september tot midden november

Schrijver Yves Petry laat in zijn roman Marino een personage een bestseller kopen en het boek in de vuilnisbak gooien. Uit persoonlijke frustratie? ‘Frustratie, frustratie… Het is niet altijd prettig om vast te stellen dat er zo onevenredig veel aandacht gaat naar een klein aantal bestsellers, terwijl andere, soms heel goede boeken het met heel wat minder moeten stellen. Ook ín de boekhandel. Je begint er als literator aan omdat je de canon hebt gelezen, de grote klassiekers. Maar als je dan zelf even aan de slag bent en je kijkt achterom, blijkt dat je in de showbizz bent beland. Verwarrend, op zijn minst.’ (Humo, 31 augustus) • Johan Leysen speelt naast George Clooney in The American, de tweede film van de Nederlandse fotograaf Anton Corbijn. • In de Greepstraat in het centrum van Brussel wordt een Maurice Béjart Huis ingericht in de loft en studio waar de Franse choreograaf (1927- 2007) indertijd woonde en werkte. • Tientallen Israëlische acteurs, schrijvers en theaterdirecteurs ondertekenen een pamflet waarin zij verklaren niet te willen werken in het theater in Ariel, een joodse nederzetting op de Westelijke Jordaanoever, en in andere nederzettingen in bezet gebied. • Een mecenaatavond met prestigieus diner op de scène van de Munt brengt op 1 oktober 227.000 euro op. Het geld zal worden gebruikt voor de artistieke werking van het Brusselse operahuis. • Na de stopzetting van de subsidies door minister van Cultuur Joke Schauvliege beslist de algemene vergadering van het Raamtheater om het theater te ontbinden en in vereffening te gaan. • Het nieuwe Nederlandse kabinet Rutte-Verhagen voert gefaseerd besparingen in op het kunst- en cultuurbudget: van 30 miljoen in 2011 tot 200 miljoen euro in 2015. De btw op kaartjes voor theater en opera gaat opnieuw omhoog van 6 naar 19 procent. • Danser en choreograaf Benjamin Vandewalle doet een oproep aan het publiek om zijn volgende voorstellingen mee te financieren. Hij reageert daarmee op het terugschroeven van de projectsubsidies. Investeerders krijgen twee tickets voor de première en de kans om feedback te geven tijdens het creatieproces. Vandewalle: ‘Zo kunnen mensen zien hoe goed subsidies besteed worden en hoeveel werk er in een voorstelling kruipt.’ (De Morgen, 7 oktober) • ‘Als cultuurminister moetje aan de kant van de makers staan,’ zegt Bart Caron, Vlaams parlementslid voor Groen! en rechterhand van de vorige cultuurminister Bert Anciaux. ‘Niét aan de kant van de overheid. Cultuur wordt altijd stiefmoederlijk behandeld, geen enkele partij zet cultuur bovenaan de agenda. Daar moet je voor vechten. Schauvliege gedraagt zich net als de rest van de Vlaamse regering. Als een boekhouder. Probeer maar eens ruzie te maken met Schauvliege. Er is geen visie, waartegen moet je je dan verzetten?’ (De Morgen, 14 oktober) • In een persbericht op 15 oktober schrijft het NICC: ‘Het huidige subsidiebeleid van de minister maakt kunstenaars alvast niet lui, een vrees die zij uitsprak in een interview met het weekblad Humo. Het dwingt de kunstenaars integendeel om het overgrote deel van hun tijd, energie en creativiteit niet te investeren in zijn kerntaak- de creatie van interessant werk – maar in de zoektocht naar alternatieve financieringsbronnen. Wat van de kunstenaar in deze tijden trouwens de groots te investeerder in de cultuursector maakt.’ • Dienen subsidies voor het vermaak van een intellectuele elite? Vlaams parlementslid Yamila ldrissi (sp.a) zegt daarover in Knack: ‘Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat een samenleving zonder kunst en cultuur opdroogt. Op het gebied van cultuur ben ik het product van wat ik heb meegekregen op school. Mijn eerste theaterbezoek. Jan Decleir die Gilles de Rais speelde, was een mokerslag. De boeken die ik las, waren bakens op mijn parcours. Die geestelijke verrijking heb ik niet via thuis maar via de gesubsidieerde cultuur meegekregen.’ (20 oktober) • Niels Ruëll in de Agenda van Brussel Deze Week (22 oktober): ‘Zot van A is een remake van Alles is liefde. Scenarist Kim van Kooten schudde voor die film een paar mooie scènes en spitse dialogen uit haar pen. De enige bestaansreden voor een Vlaamse remake is de ridicule aversie voor films uit Nederland en de onnozele behoefte aan bekende Vlaamse acteurs.’ • Minister van Cultuur Joke Schauvliege wil dat de Vlaamse Opera en het Koninklijk Ballet van Vlaanderen een cluster vormen met één hoofd en één bestuur. Artistiek directrice van het Ballet Kathryn Bennetts laat prompt weten dat zij haar mandaat, dat tot juni 2012 loopt, niet zal verlengen. • De Duitse regisseuse Andrea Breth regisseert in de Munt Katia Kabanova. In een interview met De Standaard (23 oktober) zegt zij: ‘Theater is zeer modegevoelig. Om het verschil te maken tussen ouderwets en nieuwerwets durft men ver gaan. Als je niet meer in een stuk als Hamlet gelooft, zoals Luk Perceval onlangs in Hamburg, maar je herleidt het tot anderhalf uur, dan denk je dat je slimmer bent dan Shakespeare. De Britse theaterlegende overleeft al vier eeuwen, terwijl dit soort theater over tien jaar vergeten zal zijn.’ • De culturele organisaties die worden gesubsidieerd via het Kunstendecreet leveren in 2011 in op hun werkingsmiddelen. Op de eerste schijf van 300.000 euro wordt 1,5 procent ingehouden. Van alles boven de 300.000 wordt 3 procent afgetrokken. ‘Zo doen de huizen met de meeste draagkracht de grootste inspanning,’ zegt Jan Vermassen, adviseur op het kabinet Cultuur, in De Standaard van 27 oktober. • Jan Goossens (KVS) vindt dat de cultuursector onevenwichtig hard wordt getroffen. ‘Als de besparing in 2012 op dit niveau doorgaat, zullen wij onze deuren tijdelijk moeten sluiten.’ (De Morgen, 28 oktober) • Oscar van den Boogaard: ‘Wat zijn begrippen als leefbaarheid en vrijheid van meningsuiting waard zonder schrijvers, beeldend kunstenaars, dansers. En laat vooral niemand kunst afdoen met elitair. Fuck de gemiddelde kijker! De overheid moet alles wat elitair is in stand houden, want de commercie doet de rest wel.’ (De Standaard, 29 oktober) • Het showbizznieuwsprogramma De rode loper (VRT) viert op 29 oktober zijn tiende verjaardag. • Onder het motto ‘Solidariteit maakt een cultuur groot’ ondertekenen zo’n tweehonderd kunstenaars, geleerden en journalisten een petitie tegen een ‘nationalistisch discours over de Vlaamse cultuur en identiteit’. • Dichter Dirk van Bastelaere vindt autonomie een rechtmatig streven. ‘Die protesterende cultuurdragers,’ zo zegt hij in De Standaard van 30 oktober, lijken me slecht geïnformeerd en kortzichtig in hun kuddedenken. Alsof in Vlaanderen geen kosmopolitisme mogelijk zou zijn. Als België zo belangrijk is, waarom is er dan amper interactie tussen de Vlaamse en de Franstalige cultuur?’ • Kathryn Bennetts: ‘Op mijn Facebookpagina staat een citaat van Winston Churchill: men vroeg hem tijdens WOII om in het cultuurbudget te knippen, zodat men de oorlog kon financieren. Waarop hij antwoordde: “Waarvoor zullen we dan vechten?” Beeld je in dat Schauvliege zoiets zegt vandaag…’ (De Standaard, 30 oktober) • Minister van Cultuur Joke Schauvliege vermindert de werkingsmiddelen van het (nog in verbouwing zijnde) Vlaams-Marokkaans huis Daarkom bij het Muntplein in Brussel met 450.000 euro. ‘Er ontbreekt een fundamentele visie op het geheel’, zegt de minister in rekto:verso. De opening van Daarkom is voorzien voor mei 2011. ‘We zullen een prachtig gebouw hebben maar niets kunnen organiseren’, zegt directrice Roos Pauwels op 2 november aan brusselnieuws.be. • Koen Gisen (van An Pierlé & White Velvet) vergelijkt in de Agenda van Brussel Deze Week (5 november) de muziekwereld van toen hij begon met die van nu: ‘… Ondertussen is popmuziek officieel cultuur geworden. Hoe fijn dat ook is, dat werkt conformisme in de hand. Er wordt meer dan ooit de illusie geschapen dat muziek een carrière is, maar dat is een valse illusie. Er zijn popscholen, er worden onwaarschijnlijk veel platen gemaakt. Vele jonge talenten moeten opboksen tegen een zee van middelmatigheid.’ • Vanaf 15 november loopt van Herwig Ilegems en Bart Meuleman op Canvas de televisieserie Duts. Hoofdrolspeler Ilegems zegt in De Standaard: ‘Dankzij Van vlees en bloed waaien er opeens deuren open. Ik heb daaraan te danken dat ik een pilot van Duts mocht maken. Maar die pilot moest er wel staan, natuurlijk. Ze hebben me geen zevendelige serie laten maken omdat de mensen me leuk vonden als buurman Herman. Het zou de tv-markt goed doen als ze eens wat vaker kansen gaven aan theatermakers. Andere scenario’s, een andere manier van spelen: er zou echt een frisse wind waaien.’ ©

 

JE LEEST ONZE ARTIKELS GRATIS OMDAT WE GELOVEN IN VRIJE, KWALITATIEVE, INCLUSIEVE KUNSTKRITIEK. ALS WE DAT WILLEN BLIJVEN BIEDEN IN DE TOEKOMST, HEBBEN WE OOK JOUW STEUN NODIG! Steun Etcetera.

artikel
Leestijd 5 — 8 minuten

#123

01.12.2010

28.02.2011

Johan Reyniers

Johan Reyniers is schrijver en dramaturg. Hij was de directeur van de Leuvense organisatie voor hedendaagse dans Klapstuk (1993-1998) en artistiek directeur van het Kaaitheater (1998-2008). In 2008 werd hij hoofdredacteur van Etcetera. Sinds 2014 is hij hoofddramaturg bij Toneelgroep Amsterdam.

NIEUWSBRIEF

Elke dag geven wij het beste van onszelf voor steengoede podiumkunstkritiek.

Wil jij die rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!