Redactie Etcetera

Leestijd 5 — 8 minuten

De gebeurtenissen van eind februari tot midden mei

Acteur Jeroen Perceval debuteert als hip hopper met de cd Droomt &waakt. In een dubbelinterview met vader Luk zegt deze laatste: ‘Als je Shakespeare in het Antwerps leest, klinkt het als rap. Die vijfvoetige jamben hebben een rapachtige cadans.’ En Jeroen: ‘Ik stak veel op over teksten door naar het theater van mijn vader te gaan, en door mijn toneelopleiding.’ (Humo, 25 februari). Tania Van der Sanden speelt in Zoutloos van Studio Orka. ‘Alweer een sublieme familie­ voorstelling’, schrijft Stefanie de Jonge. Van der Sanden: ‘We zijn in rusthuizen gaan slapen voor we de voorstelling begonnen te maken. De eenzaamheid en totale desolaatheid daar hebben een onuitwisbare indruk op me gemaakt.’ (Humo, 11 maart) In De Wet stellen de KVS en het Rotterdamse Wunderbaum het Europese migratiebeleid aan de kaak. ‘Is dat nog wel theater?’ wil Evelyne Coussens weten. Walter Bart van Wunderbaum: ‘Het is zeker theater – wij bieden geen oplossingen. Wat wij bij Wunderbaum doen, is de vraag verbeel­ den, niet het antwoord.’ (De Morgen, 14 maart) Met Parsifal brengt NTGent het derde deel van de cyclus Optimism is a Moral Duty. ‘Het lijkt een oproep om vertwijfeld in het leven te staan en zich af te keren van de grate messianistische waarheden.’ – Jan De Smet (De Morgen, 14 maart) Op 18 maart presenteert De Unie der Zorgelozen (Kortrijk) haar plannen voor de verbouwing van haar zaal Scala en lanceert ze een fondsenwervingscampagne om het project te kun­ nen realiseren. ‘Als het punt is dat onze grate cultuurhuizen vlaggenschepen van de natiestaat moeten worden, en daarover dus moeten “nadenken”,  dan  laat  ik  er  mij  met  plezier uittrappen.’ Tom Lanoye (De Standaard, 15 maart) ‘In Vlaanderen is er gigantisch veel talent, maar er wordt geen half procent van het bruto nationaal product in cultuur geïnvesteerd. Maar een recente Franse studie heeft uitgewezen dat de bijdrage van cultuur aan dat bnp wél 3,85 procent bedraagt. Dat is meer dan wat landbouw of zelfs de automobielindustrie presteren. Het verschil zit ‘min de perceptie. Landbouw en automobielsector krijgen “investeringen”, cultuur krijgt “subsidies”.’ – Peter de Caluwe in De Morgen, 15 maart ‘Als ik een ding geleerd heb in al die jaren, zijn het alle fan­tastische paradoxen van spelen. Goed-slecht, controle of niet, leugen-waarheid, afstand-betrokkenheid. Van die paradoxen leef je als speler. Dat maakt dit vak zo moeilijk te grijpen.’ – Frank Vercruyssen, bij de herneming van JXX A Public Enemy, voor 25 jaar tg STAN, De Standaard 17 maart. De Koe bestaat ook 25 jaar en viert dat met De wederopbouw van het Westen. Peter Van den Eede: ‘Kunst brengt troost, hoe slecht het in de Griekse tragedies ook afloopt. Enkel slechte kunst is deprimerend, omdat die dood­ loopt, geen mogelijkheden biedt.’ – De Morgen, 21 maart Assis Carreiro, artistiek directeur van het Koninklijk Ballet Vlaanderen, krijgt de titel van MBE (Member of the Most Excellent Order of the British Empire) uit handen van de Britse kroonprins Charles. Carreiro krijgt de titel voor haar  diensten aan de dans. (21 maart) Miet Warlop, beeldend kunstenaar en theatermaker bij het Gentse Campo, is met Mystery Magnet geselecteerd voor de Stiickemarkt 2014 van de Berliner Festspiele. De Ancienne Belgique krijgt op 24 maart de Vlaamse Cultuurprijs voor Cultuurmanagement. ‘Anders Breivik denkt minder extreem dan vijftig procent van de Zwitsers,’ zegt de Zwitserse theater­maker Milo Rau in De Standaard van 28 maart. Op uitnodiging van de Beursschouwburg brengt hij een voorstelling van Breivik’s Statement in het Brusselse stadhuis. Communicatieadviseur Noel Slangen probeert in een opiniestuk de middenstand te winnen voor cultuur: ‘Cultuur trekt het publiek aan waarvan iedere  verstandige  middenstander  droomt.’  (De  Standaard, 31 maart) • ‘Red de cultuur! Stop de kaalslag!’ In de aanloop naar de Europese verkiezingen lanceert Niet In Onze Naam een appel. Een groot aantal kun­stenaars – Josse De Pauw, Rosas, Paul Van Nevel, Chokri Ben Chikha, Charles Ducal, e.v.a. – geeft op 1 april present in de Bourla in Antwerpen met een act om het appel kracht bij te zetten. U kan de petitie nog ondertekenen. www.niet inonzenaam.be En op 3 april lanceert oKo (Overleg Kunstenorganisaties) de campagne ‘Ik kies voor kunst’, om kunst en cultuur onderwerp te maken van discussie tijdens de verkiezingsdebatten. De campagne sluit af met een kop­ stukkendebat op 18 mei, ook in de Bourla. www.ikkiesvoorkunst.be Socioloog Pascal Gielen (Rijksuniversiteit Groningen) publiceert zijn onderzoeksrap­port De waarde van cultuur. ‘Zowel economische als politieke crisissen hebben deels te maken met een gebrek aan aandacht voor en erkenning van cultuur.’ En hij signaleert een blinde vlek in het onderzoek: ‘Het weet nergens de belang­rijkste waarde van cultuur te vatten, met name cultuur als zingever aan een mensenleven.’ vti.be/nl/over-vti/publicaties. Compagnie Cecilia werkt voor het eerst samen met Circus Ronaldo voor de productie Ensor (tekst en regie Arne Sierens, premiere 7 april). ‘Drie mannen warden overvallen door vragen over het gat waar ze uit voortkomen en het zwarte gat waar ze ooit zullen in opgaan…’ Op Kifkif.be (7april) recenseert Orlando Verde Breivik’s Statement (zie hoger, red.). Volgens het interview in De Standaard wil Milo Rau deze voorstelling niet in theaterzalen spelen, want dat zou Breivik ‘een artiest of een den­ker doen lijken, wat hij niet is’. Waarop Verde zich de vraag stelt ‘waarom Barack Obama’s anti-Poetin toespraak, wereldwijd live uitgezonden via BBC, CNN en alle denkbare kanalen, plaatsvond in de Henri Le Boeuf-zaal van het Brusselse Bazar’.Chokri Ben Chikha stelt zich bij de democratisch verko­zen partijvoorzitters kandidaat minister van Cultuur. ‘Ik kan het niet meer aanzien dat we de kans niet aangrijpen om mensen naar elkaar te laten groeien door cultuur te injecteren in de samenleving.’ Kifkif.be, 10 april. Jan Lauwers (Needcompany) ontvangt een Gouden Leeuw Lifetime Achievement Award in de Biennale van Venetië. Hij is de eerste Belg in de categorie theater die de prijs in ontvangst mag nemen. Het theater­werk van Lauwers werd meermaals gepresenteerd in de Biennale van Venetië. (14 april) Sidi Larbi Cherkaoui wint de Olivier Award voor beste nieuwe dansproductie. De Olivier Awards bekronen de beste voorstellingen die in 2013 te zien waren op de Londense podia. Cherkaoui krijgt de prijs voor Puz/zle. Hij mocht in 2011 al twee Olivier Awards in ontvangst nemen voor Babel. Daags nadien wordt Cherkaoui in eigen land onderscheiden als Commandeur in de Kroon­ orde. (15 april) En het blijft prijzen regenen: Luk Perceval ontvangt in het Bolsjojtheater in Moskau een Golden Mask Award voor Draussen vor der Tur, als beste buitenlandse pro­ductie (19 april). Guy Mortier, ex-hoofdredacteur van Humo, krijgt de Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Algemene Culturele Verdienste (2013-2014). Het Steen in Antwerpen wordt een bijhuis van jeugdtheater Het Paleis. Het krijgt de nodige middelen om een eigen werking te ontwikkelen. ‘Het oudste gebouw van Antwerpen  stelt  zich  open  voor  de   jongste   ‘ (De Standaard, 2 mei) Kunsthuis Opera Vlaanderen Ballet Vlaanderen presenteert zijn eerste gezamenlijke seizoen. Negen grote opera’s, waaronder een Mozart-cyclus van regisseur Guy Joosten, vier balletprogramma’s, enz. Bij Opera Vlaanderen staat het seizoen in het teken van het thema OnMacht. Ballet Vlaanderen herdenkt de Eerste Wereldoorlog, o.a. met een verloren gewaande choreografie van oprichtster Jeanne Brabants. (6 mei) Theater Zuidpool speelt Empedokles van Friedrich Hölderlin in het Duits. Actrice Sofie Decleir: ‘In de opera vinden we het toch ook evident dat hij in de oorspronkelijke taal ge­zongen wordt?’ Muzikant Bert Dockx, frontman van Flying Horseman en Dans dans, begeleidt de voorstelling live op het podium. (De Standaard, 7 mei) CC Strombeek (Grimbergen) en CC Westrand (Dilbeek), cultuurcentra in de Brusselse rand, vieren hun 4oste verjaardag met de uitgave van een boek waar­ in wordt teruggekeken maar vooral wordt vooruitgeblikt: hoe evolueren de cultuurcentra met hun veranderende omgeving? (11 mei) Op 16 mei 2014 gaat Victoria Deluxe in première met de muziektheatervoorstelling @wBenja­min2014, een ‘allegorische bespiegeling op onze hedendaagse maatschappij, met de focus op haar virtuele vlucht’. Uitgangspunt is het Passagenwerk van filo­soof Walter Benjamin.

artikel
Leestijd 5 — 8 minuten

#137

15.06.2014

14.09.2014

Redactie Etcetera

artikel