Salva Sanchis & Kris Defoort, ‘Come On! Action!’ (2010) © Tine Declerck

Leestijd 2 — 5 minuten

Dansand!

Van 28 juni tot 1 juli vindt in Oostende de derde editie plaats van Dansand!, het festival voor hedendaagse dans op en rond het strand. Net als in 2008 en 2010 tekent Katleen Van Langendonck voor het programma. Hoe is het indertijd allemaal begonnen?

Katleen Van Langendonck: ‘Vrijstaat O. wou op een bepaald moment iets doen rond dans, maar had er geen geschikte zaal voor. Vanuit die praktische beperking kwam de vraag: Waarom niet buiten? In de stad? Of op het strand? Daarnaast is er ook een historische reden: pioniers van de moderne dans als Isadora Duncan trokken naar buiten met het oog op de ontwikkeling van een ander soort dans. Later zijn ook postmoderne choreografen als Trisha Brown naar buiten gegaan, weliswaar in een stedelijke context, zoals op het dak van een flatgebouw.’

De eerste twee festivals leverden duidelijke conclusies op: ‘Hoe concreter, hoe minder goed het werkt. Hoe theatraler, hoe lastiger. Dus: hoe abstracter en minimaler, hoe beter.’

Dansand! wil de elementen (zee, zand, natuurlijk licht) zo veel mogelijk laten zoals ze zijn. ‘Bij de voorstellingen met tribune hebben we eerst nog met een dansvloer gewerkt. Nu ligt er voor de dansers een tapijt dat met zand is bedekt. De belichting is minimaal. Het liefst zouden we ook zonder publiekstribune werken, maar dat is om praktische en veiligheidsredenen niet mogelijk/

Het meest bevredigend in de voorbije edities waren de in situ projecten. Geen dansvloer, geen kunstlicht, maar een zuivere confrontatie met de natuur. ‘Hoe vaker de artiesten tijdens de voorbereidingsfase naar Oostende komen, hoe meer ze hun bagage achter zich laten en zich openstellen voor de omgeving. In de eerste editie wou Charlotte Vanden Eynde aanvankelijk met video werken, in de gaanderij op de dijk. Ze eindigde op de waterlijn met alleen maar een spons. Ook Vincent Dunoyer hield het sober: hijzelf was in zwembroek, bij zich had hij alleen maar een stoel en een gettoblaster.’

In de derde editie vertrekken Meg Stuart en Jozef Wouters voor een dansimprovisatie vanuit de idee van het graven (met Bobcats, in het zand). Alexander Baervoets maakt met Heike Langsdorf, Ariane Loze en Christophe Meierhans een live installatie binnen een afbakening van 12×12 meter. Benjamin Vandewalle neemt het publiek mee in een 4×4 voor een spel met perceptie. Eisa Jocson overwint de horizontaliteit van de zee door middel van een verticale paaldansact. De studenten van P.A.R.T.S. maken een creatie met David Hernandez. Needcompany sluit het festival af met dans en muziek bij invallende duisternis, (jr)

Dansand! is een organisatie van Vrijstaat O. i.s.m. het Kaaitheater. Het volledige programma is tevinden op www. dansand.be.

JE LEEST ONZE ARTIKELS GRATIS OMDAT WE GELOVEN IN VRIJE, KWALITATIEVE, INCLUSIEVE KUNSTKRITIEK. ALS WE DAT WILLEN BLIJVEN BIEDEN IN DE TOEKOMST, HEBBEN WE OOK JOUW STEUN NODIG! Steun Etcetera.

artikel
Leestijd 2 — 5 minuten

#129

01.06.2012

30.09.2012

Johan Reyniers

Johan Reyniers is schrijver en dramaturg. Hij was de directeur van de Leuvense organisatie voor hedendaagse dans Klapstuk (1993-1998) en artistiek directeur van het Kaaitheater (1998-2008). In 2008 werd hij hoofdredacteur van Etcetera. Sinds 2014 is hij hoofddramaturg bij Toneelgroep Amsterdam.

NIEUWSBRIEF

Elke dag geven wij het beste van onszelf voor steengoede podiumkunstkritiek.

Wil jij die rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!