Studio Shehrazade © Bart Grietens

Greet Jacobs

Leestijd 2 — 5 minuten

Alles of niets

Greet Jacobs over Gorges Ocloo

‘Maar ik ben helemaal geen speler!’ Je hoort het Gorges Ocloo wel eens roepen halverwege het repetitieproces. Idem dito wanneer hij de tekst van een 1,5 uur durende monoloog in zijn nu al overvolle hoofd moet krijgen. Gorges is een speler die zichzelf niet als dusdanig ziet. Maar tegelijkertijd is hij onmiskenbaar een van de boeiendste acteurs die je vandaag bij ons op de scène kunt tegenkomen.

Gorges heeft een haat-liefdeverhouding met taal. Hij is een kunstenaar die creëert, maakt en vertelt, maar liever nog dan met taal vertelt Gorges met zijn lichaam. Er zijn weinig acteurs die zo fysiek met tekst omgaan als hij. Als het niet tussen de lijntjes door is, met bewegingssequenties of danssolo’s, dan kruipt onder elk uitgesproken woord wel een intentie, een beweging of een handgebaar. Zijn lichaam vertelt minstens evenveel als de woorden die voor het stuk geschreven werden. Voor Gorges is taal niet het doel, maar een noodzakelijk middel. Taal is een manier om iets te vertellen, het lichaam is de oorsprong. Elke zin is een gevecht. Maar wel een dat met hoogste prioriteit uitgevochten wordt.

Gorges is even compromisloos in wat hij maakt als in hoe hij speelt. Er zijn geen andere opties. ‘Als ik niet geloof in wat ik zeg, krijg ik het niet gespeeld.’ Voor sommige spelers zou dat een beperking kunnen zijn, maar bij hem vertaalt zich dat naar een speelstijl die je bij je nekvel grijpt, een speler die je vastpakt en niet loslaat. Gorges meent elk woord dat hij uitspreekt. Vrijblijvend staat niet in zijn woordenboek. Hij doet alles voor 300 procent en put daarvoor uit een schijnbaar bodemloos vat energie.

Het is alles of niets. En met alles bedoel ik ook letterlijk alles. Hij is een geniale muzikant en componist, een goede tekenaar, een geboren en getrainde danser, een boeiende en gebeten regisseur en een speler aan wiens lippen je met veel plezier hangt. Het gemak waarmee hij al die verschillende disciplines mee de scène op sleept, is goed zichtbaar in bijvoorbeeld Studio Shehrazade, waarin hij vlot wisselt tussen muziek, dans, of lappen tekst.

Als toeschouwer ben je maar wat graag getuige van zijn zoektocht naar echtheid. ‘Fuck theater!’ (roept hij af en toe tussen het theatermaken door). Hij kan niet tegen heilige huisjes en de vierde wand is vooral een nutteloos onding dat niemand mist. Doen alsof bestaat niet. Het hier en nu. Ik ben hier aanwezig, met dit publiek, met dit verhaal en dit decor. Hoe sleep ik jou hierin mee? Er zijn spelers die je graag begint te zien als je er lang naar kijkt. Gorges is zo’n speler.

Omdat hij je als publiek nooit uit het oog verliest, maar ook omdat hij naast scherp en intens ook zachtaardig en empathisch kan zijn. Hij voelt de ademruimte die je als publiek nu en dan nodig hebt. Spelen is voor hem zoals muziek maken, kleuren is even belangrijk als tegenkleuren, mooie akkoorden en zotte harmonieën zijn even belangrijk als een lange onverwachte stilte. Zo blijft deze theatrale muzikant verrassen met elke rol die hij kleur geeft en worden wij als publiek iedere keer geraakt en geboeid. Het is een talent dat niet veel spelers gegund is.

KRIJG JE GRAAG ALTIJD ONS MAGAZINE IN JOUW BRIEVENBUS?
Abonneer je dan hier.

artikel
Leestijd 2 — 5 minuten

#160

15.03.2020

14.05.2020

Greet Jacobs

Greet Jacobs is actrice, theatermaker en schrijfster. Ze studeerde in 2014 af aan het RITCS en speelde sindsdien bij uiteenlopende gezelschappen. Ze maakt ook eigen voor- stellingen bij onder andere De Maan, Villanella en Bronks.