© Elsemieke Scholte

kleine redactie

Leestijd 4 — 7 minuten

Zaterdag 14 september: The Big Conversation on Today’s Theatre

Waar moeten we in de podiumkunsten dringend nog eens over doorpraten? Speciaal voor Het TheaterFestival kozen Etceterarekto:verso en Beursschouwburg de tien meest belangwekkende discussiepunten van vorig seizoen. Schuif mee aan tafel voor die hete hangijzers waar je zelf warm van loopt, en gooi gerust ook jouw ijzer in het vuur. Praten is de kortste weg naar morgen.

Dekolonisering, generatiewissels, seksisme, fair practice, grote huizen: ze zorgden ook afgelopen seizoen voor druk gedeelde opinies en pittige toogdiscussies, maar echt samen in gesprek gaan tussen verschillende visies? Op deze Big Conversation gaan we face-to-face, om elkaars ideeën extra aan te scherpen.

The Big Conversation (een concept van Beursschouwburg), dat is tien tafels, tien thema’s, drie informele gespreksrondes van 50 minuten, max. tien mensen rond elke tafel en telkens één centrale stem met een relevant verhaal of een boeiende mening die het gesprek op gang trapt. En tussen elke ronde even afkoelen bij een hapje en drankje, klaar voor weer een nieuwe tafel, een volgend gesprek…

Wil jij ook je zeg? Of liever met gespitste oren meeluisteren?
Alles mag, niets moet. Behalve nu intekenen voor:

The Big Conversation

On Today’s Theatre

Zaterdag 14 september

14u00-17u30, Balzaal Vooruit

Sint-Pietersnieuwstraat 23, Gent

5 euro, bestel je ticket hier (max 100 mensen)

 

Dit zijn de tien gesprekstafels

 

De kunstschool in crisis? (met Khalid Koujili El Yakoubi, master KASK)

Wat kunststudenten voor de kiezen krijgen, staat dat nog genoeg in contact met wat er allemaal kantelt buiten de school? Zeker de witte traditie van het curriculum is in zowat elke kunstopleiding minstens een vraagstuk, soms zelfs een open conflict. Maar ook mannelijke structuren, de wijze van evalueren en klassieke noties als virtuositeit staan meer dan ooit onder druk. Hoe ver kan een school veranderen of stagneren voor ze zichzelf verloochent? Ten koste van wat of wie? 

Do it yourself 

De dekolonisering van het kunstenlandschap kan niet zonder een transitie van haar instellingen. Maar hoe initiëren we die verandering het beste: van binnenin de gevestigde orde of van buitenaf, door het ontwikkelen van alternatieve organisaties, collectieven en informele netwerken? Kan je vanuit een witte instelling wel écht aan dekolonisering doen? 

Doe eens iets met nieuwkomers? (met Globe Aroma)

Zeker sinds de ‘vluchtelingenzomer’ van 2015 lijkt ‘theater met mensen van elders’ wel een nieuw genre geworden. Druk worden ‘nieuwkomers’ gesolliciteerd voor participatieve en andere (podium)projecten. Of zo lijkt het toch. Nemen we hun verhaal en artistieke mogelijkheden echt serieus? Kijken we ernaar als mensen of als een categorie? Wat zijn volgens de betrokkenen zelf de juiste voorwaarden om samen theater te maken? 

Duurzaam dekoloniseren (met Aminata Demba, actrice in o.a. Black, en Orlando Verde, Cinema Zuid)

Het koloniale verleden verovert (eindelijk?) ook de scène, maar de (her)opvoering ervan blijft conflictueus – zo bewees onlangs ook weer Black. Waar ligt de grens tussen bekritiseren en reproduceren? Kunnen theatermakers het zich nog permitteren om over deze kwesties een voorstelling te maken voor een exclusief wit publiek, hoe provocatief hun zelfkritiek ook? Hoe dekoloniseren we duurzaam en inclusief? 

Hoe verder na #metoo? (met Ilse Ghekiere & Melissa Mabesoone, Engagement) 

#metoo bracht een schokgolf teweeg binnen de kunsten. Maar is er intussen al echt iets veranderd? Welke duurzame veranderingen zijn er nodig om de sector te transformeren tot een plek waar gelijke kansen en feminisme geen dode letter blijven? Ja, er zijn mogelijke maatregelen en methodieken. Wie wil ze ook echt implementeren? En hoe? Wat vraagt dat van onze vaste structuren?

Identiteitstheater of nieuw repertoire? (met Sachli Gholamalizad, theatermaker)

Hoe kijken naar solo’s of verhalen van makers met een meervoudige achtergrond? Niet zelden blijkt ‘het andere’ in de weg te zitten, ook bij critici. ‘Een zoveelste verhaal over de eigen roots, moeten we daar niet voorbij?’ Over nieuw repertoire, recensies met blinde vlekken en de verwarde strijd tussen ‘kwaliteit’ en ‘identiteit’. 

Moet oud out? (met Peter Van den Eede, De KOE)

Middelen zijn schaars en jonge makers aantrekkelijk. Zo lijkt zich nu in de podiumkunsten een generatiestrijd af te tekenen om plek en middelen. Moet de oudere generatie er willens nillens uit om plaats te maken of laten we ons zo onnodig tegen elkaar uitspelen? Is de generatiekwestie louter een esthetisch vraagstuk of zien we een economische factor over het hoofd? 

Black on Black Time (with Isaiah Lopaz, transdisciplinary artist)

Many works of Black artists, activists and academics – such as Grada Kilomba, Wangechi Mutu, Zanele Muholi, Toyin Ojih Odutola, Elisabeth Colomba, Yaa Gyasi, Chimamanda Ngozi Adichie, Sonya Lindfors and Saidiya Hartman – engage with issues around representation, Afro-Feminism, Indigeneity, racism, sexuality, queer theory and diaspora. How do these international, multicultural Black narratives and histories relate to labor, movement, progress and resistance? How do the themes addressed in these works impact the world of dance, literature and visual arts? 

Tot overmaat van klimaat (met Anoek Nuyens, theatermaker)

Klimaat is niet alleen hot buiten de theaterzaal. Ook op scène tart de dreigende ecologische ramp elk verbeeldingsvermogen waar het theater zo prat op gaat. Het zet de rol van theater op scherp. Mee doemdenken, droog ons collectief bewustzijn scherpen of aanzetten tot handelen? Klimaatverbeeldingsarmoede lijkt in de eerste plaats een esthetisch probleem. Of moet theater in het Nieuwe Klimaatregime eerder een educatieve of activistische rol spelen? 

Wissels van de wacht (met Carolina Maçiel de Franca, Rataplan & LinC)

In podiumland doet zich een momentum voor: meerdere huizen wisselen van directie en/of artistieke koers. Maar hoe gebeurt dat dan? Vanuit een open debat over hun plek in het veld of in de fluisterende achterkamers van de macht? Rond het Kaaitheater riepen 125 kunstenaars in een open brief op tot meer transparantie. Hoe openbaar kunnen zulke belangrijke beslissingen zijn? Moeten de sollicitatieprocedures anders? Zijn er andere vormen van bestuur en cultureel leiderschap nodig?

 

Presentatie: wait & see

Organisatie: Etcetera, rekto:verso, Beursschouwburg

Support: Het TheaterFestival, Vooruit 

agenda
Leestijd 4 — 7 minuten

#157

15.05.2019

14.09.2019

kleine redactie

agenda