Leestijd 15 — 18 minuten

Het wat, waarom en hoe van De Leesclub: een dialoog

In 2019 startte De Leesclub als een analoge leesgroep voor toneelteksten. Het genootschap verenigde zich op gezette tijden om een grote variëteit aan theaterteksten, welja, te lezen. Intussen ging De Leesclub noodgedwongen digitaal, maar dat remde de goesting niet af. Integendeel, de club kent online veel weerklank en liet sinds de eerste lockdown meer dan honderd theaterteksten opklinken. Het wat, waarom en hoe van De Leesclub licht De Leesclub graag zelf toe – in een dialoog waar Tsjechov wellicht duimen en vingers bij zou aflikken.

Personages

A         Arkadina

T          Trepljow

M        Masja

J          Jelena Andrejewna

K          Koelygin

P          Prozorow

W        Warja

L          Lopachin

Een artikel in acht stemmen

Kan ook samen gelezen worden via Zoom

EERSTE SCENE

L          Eigenlijk begrijp ik het concept niet zo goed

Ik dacht eigenlijk dat er nu een journalist zou zijn die ons vragen ging stellen

J          Nee, wij zijn onze eigen journalist

T          Heb jij dat document dan niet gezien in de drive

L          Ah

Masja toont papiertje

L          Hadden we een tekst moeten leren

Ik denk dat ik hem vanbuiten ken

Ik ken hem waarschijnlijk vanbuiten

Ik weet niet welk stuk het is maar waarschijnlijk ken ik hem nog wel

J          Hoe gaan wij dit aanpakken
Gaan wij om de beurt een vraag stellen of hoe zien we dat

P          Zal ik het concept even uitleggen

M        Ik vond het verhaal in de chat anders wel verhelderend

L          Waarschijnlijk heb ik de tekst zelf ook geschreven

P          Euhm

Dus

Rekto:Verso kennen jullie dat

L          Uhu

M        Ja

A         Is dat grensoverschrijdend of wat dat tijdschrift

P          Ja

T          Maar op een positieve manier

M        We kennen het ook in Nederland

Maar het is niet het bekendste theaterblad

P          Die hebben dus

Nee niet waar

Het is Etcetera

Ik ben al fout begonnen aan mijn uitleg sorry

Dus Etcetera

Een nog onbekender tijdschrift

L          Dat ken ik ook

A          Kennen jullie Etcetera ook in Nederland

L          Nou ja ik ken het van naam

P          Die hebben dus gevraagd om een artikel te schrijven over de Leesclub

W        En wij dachten

Ja maar hoe doen wij dat als club

P          Doen we dat in de wij-vorm of moet één iemand dat doen

W        En dan hebben wij voorgesteld om een theaterstuk te schrijven

Een theaterstuk in een artikel

Een soort dialoog dus

Een gesprek quoi

P          Hoe beginnen we eraan om een gesprek te schrijven

We dachten

We voeren een gesprek

L          Oh

Arkadina houdt papiertje omhoog

A         En om dat een beetje inhoud te geven heeft iedereen wat vragen voorbereid

Over wat de Leesclub is

Wat je van de Leesclub wilt

Wat de bedenkingen over de Leesclub zijn

Weet ik veel

J          Dat is het

Dat is het concept

L          Goed idee

Warja wijst naar Masja

W        Zou jij de eerste vraag willen stellen

M        Ah

Ja ja ja

A         De vraag moet niet per se van haar komen toch

Masja kijkt naar haar papiertje

 A         Ah jij hebt een papiertje

M        Wat

A         Niets

Je hebt een papiertje

Masja draait haar papiertje om

P          Ik merk

Ik lees dus heel weinig van die artikels

Ik neem dan een Rekto:Verso mee

Ah nee een Etcetera

En ik denk dan oh interssant ga ik allemaal lezen

En dan doe ik dat niet

Maar die dialogen in die artikels dus wel  

M        Moet de vraag echt van mezelf komen

A         Dat was mijn vraag

Koelygin komt de meeting binnen

T          Dialogen zijn inderdaad leuk

J          Dialogen zijn ook een goeie tactische zet

K          Moeten we niet eerst snel een rondje doen met hoe het met iedereen gaat

Heel eventjes

Masja houdt haar papiertje omhoog

M        Nou ik heb eigenlijk wel een vraag

L          Dit wordt gefilmd hè

M        Wat is een goede lezer

TWEEDE SCENE

A         Iemand die het met volle overgave doet

J          Dat kan ook heel fout zijn

K          Iemand die er iets van maakt

A         Nee nee nee

P          Een goede lezer hoeft geen acteur te zijn

T          Maak er maar niet te veel van

Zou ik zeggen

Laat het maar ontstaan in de hoofden van de mensen

K          Iemand die dus gewoon leest wat er staat

A         Ja ja ja

Iemand die gewoon leest wat er staat

Vlotjes

T          Iemand die de tekst laat overkomen

J          Iemand die niet te veel zijn of haar of hun best doet

P          Iemand die probeert niet monotoon te lezen

K          Iemand die gewoon de zinnen uitspreekt

T          Nee ga ze alstublieft niet invullen die zinnen

A         Iemand die zoekt naar de inhoud die er al is dus

K          Iemand die niet probeert om zo grappig mogelijk te zijn

Of zo goed mogelijk

P          Ja iemand die niet probeert de beste te zijn tijdens het lezen

T          Mag je niet je best doen

J          Ik vul die soms wel in hoor mijn zinnen

Ik vind dat juist leuk

T          Je best doen is toch goed

A         Luister naar de tekst van de anderen

Dat is een goeie tip

Luister naar wat de anderen aan het voorlezen zijn

K          Durf te falen

T          Durf fout te lezen

J          En neem het niet te serieus

K          Ja

A         Nee

DERDE SCENE

M        Heeft iemand nog zo’n goede vraag

K          Ik heb een vraag

Mag ik een vraag stellen

Ik weet niet aan wie

J          Stel ze gewoon dan

K          Ik zal ze gewoon stellen

Oké mijn vraag

Is theater niet bedoeld om naar te kijken in plaats van om te lezen

Verdwijnt er niet een bepaald soort magie als er alleen wordt gelezen

W        Er verdwijnt iets

Maar er komt ook iets voor in de plaats denk ik

Eigenlijk vind ik het soms veel leuker om de tekst te lezen

Dan om naar een voorstelling te gaan

Soms zit ik in de zaal naar een voorstelling te kijken

En dan zit ik gewoon in de zaal naar die voorstelling te kijken

Snap je

Terwijl ik in een lezing op een directe manier met de tekst word geconfronteerd

Eigenlijk zijn lezingen voor mij mini-voorstellingetjes

L          Mag ik daar iets op aanvullen

J          Ja inderdaad

Ik vind het soms ook moeilijker om naar een voorstelling te kijken

Dan om een tekst te lezen

Ook al vind ik beide misschien niet goed

Dan vind ik lezen toch gemakkelijker op een of andere manier

Ik weet niet

W        Je ziet beelden tijdens het lezen

Je ervaart de tekst

Je ervaart hoe het moet zijn om die tekst te spelen

J          Eigenlijk is een voorstelling een soort eindresultaat

Een samenkomst van heel veel disciplines

En in een lezing zoomen wij in op een van die disciplines

Omdat wij daar een grote liefde voor hebben

W        Ja en dat vind ik ook zo fijn aan de leesavonden

Dat wij een tekst dan als een puur kunstwerk zien

Als een ding an sich

Er is nog geen regisseur over geweest

De interpretatie van een acteur zit niet in de weg

Je mag er zelf even mee doen wat je wilt

P          Is dat dan eigenlijk niet een beetje hetzelfde als

De meeste mensen vinden het boek beter dan de film

L          Wat ik ook

J          Ik vind dat bij sommige teksten wel beter werken dan bij anderen hoor

Die tekst van [naam auteur] bijvoorbeeld

Daarvan vond ik echt

Misschien was het beter geweest als ik hem had gezien

En niet gelezen

P          Ik vind dat ook met

Hoe heet die

Die ene die niet meer hip is
Die met zijn beeldende werk

K          [naam auteur]

P          Ja

A         Ik durfde echt niets te zeggen

Ik dacht

Oei

Als ik nu een naam zeg

En dat is hem niet

P          Als je alleen zijn teksten leest

Dan mis je eigenlijk het meeste

M        Ik heb daar ooit eens een boek van gekocht

Van [naam auteur]

En toen dacht ik

Volgens mij is dit een heel goede voorstelling

Maar als tekst is dit nogal weinig

W        Maar de meeste teksten die we hebben gelezen

Zijn wel overeind gebleven

Eigenlijk bijna negenennegentig procent blijft overeind

L          Wat ik interressant vind

Sorry, ik wil even

Wat ik interessant vind

Is dat je heel vaak in interviews of zo

Toneelschrijvers hoort zeggen

Dat het karakter van toneelschrijven is dat je een halffabrikaat aflevert

En hier in de Leesclub beschouwen we een tekst eerder

Als een af product en misschien is dat

P          Eigenlijk vind ik samen lezen iets primitiefs

Ik bedoel iets elementairs

Essentieels

M        Ook amateurs kunnen het

P          Ja inderdaad

M         Samen lezen

L          Eigenlijk is dat omdat

W        Wat ik zo leuk vind aan het woordje halffabrikaat

Is dat ik eigenlijk vind dat helemaal niets af moet zijn

Ik heb dat ook met voorstellingen hoor

Misschien moet het niet zo af zijn

Denk ik dan

Maak het toch niet zo dicht

Allee dicht in de zin van vol

P          Misschien is het denken dat iets af moet zijn

Inderdaad iets wat in de weg staat

Dit klinkt allemaal een beetje pretentieus geloof ik

A         Dat is net wat ik zo leuk vind aan onze Leesclubs

Het hoeft helemaal niets te worden

En daardoor wordt het meestal iets

M        Uiteindelijk is het allemaal lucht die je uitademt hè

K          Maar is een

Een

Een

Hoe noem je dat

Is een compositie

Een muziekstuk

Ook een halffabrikaat

W        Ja dat denk ik wel

Ik weet niet of componisten dat zo zouden zeggen

Maar een compositie is uiteindelijk bedoeld om tot leven te brengen

En misschien een compositie nog meer dan een leestekst

Want een leestekst kun je begrijpen zonder musici

En een compositie niet

L          Dat is weeeeehhhheeee

Het beeld van Lopachin loopt vast

A         Oei

K          Hij wou iets zeggen

P          Eigenlijk denk ik dat maar weinig mensen zonder toneelopleiding thuis theater lezen

En zelfs mensen met een toneelopleiding lezen weinig theater

Terwijl in de Leesclub

Als mensen naar de Leesclub komen

Dan merk ik dat mensen denken

Hé dat is eigenlijk leuk

En een theatertekst lees je in een uurtje of twee uurtjes uit

Dus dat is iets anders dan een boek

Maar je krijgt wel een heel verhaal

T          Meestal vragen ze wel

Moet ik dat echt beginnen spelen

En dan wij

Nee nee nee nee nee

Het is gewoon lezen

Ah oef

Oké

Dus we gaan een toneeltekst lezen

En ik moet dat niet beginnen spelen of zo

Nee, nee, nee, nee

Gewoon lezen

K          Iedereen kan gewoon lezen natuurlijk

Allee iedereen

Er hoeft ook niet zoveel schroom bij

Allez er is meestal niet zoveel schroom bij

Er komt minder schroom aan te pas

T          Maar acteurs vragen dat soms toch ook

Ah en moeten we dat dan voorbereiden

Ik heb die vraag wel al een paar keer gehad

P          Ja

T          Ja en dan denk je

Nee nee nee nee nee

Het is gewoon een lezing

Een eerste lezing

Gewoon een lezing zoals je ze kent van de eerste dag van de repetities

J          O eerste lezingen zijn altijd top

A         Dat maak je normaal gezien niet mee natuurlijk

Zo’n eerste lezing

Dat blijft normaal gezien geheim voor een publiek

T          Ja

W        En dat je dan als publiek zo’n eerste lezing niet alleen mag horen

Maar ook nog eens zelf mag beleven

Dat is eigenlijk best leuk toch

VIERDE SCENE

J          Ik vroeg mij eigenlijk af

Ik wou het eigenlijk gewoon even hebben over onze missie

Dat was een van mijn vragen

Hebben wij een missie met de Leesclub

Is het onze missie met de Leesclub

Om toeschouwers te stimuleren om meer naar het theater te gaan

Of om de kloof tussen theatermaker en toeschouwer te verkleinen

Of om een liefde over te brengen voor de theatertekst

Dat is iets dat ik mij afvroeg

Hebben wij een missie

Is dat een missie van ons

Of is dat niet zo

VIJFDE SCENE

J          Oei dat was een stomme vraag precies

P          Nee

W        Nee nee

A         Nee helemaal niet

T          Dat van de kloof vond ik een goeie

En de waarde en de liefde voor tekst

De waarde van een goeie tekst met elkaar delen

M        Ja vond ik ook

P          We betrekken publiek bij een proces dat niet publiek is

We slaan een brug tussen schrijver

En lezer

En

Het beeld en geluid van Lopachin werken weer

L          Wat ik eigenlijk wou vragen

Wat was volgens jullie de beste tekst die we tot nu toe gelezen hebben

A         Volgens mij was Prozorow nog iets aan het zeggen

P          Ja

Ik wou nog zeggen dat de Leesclub iets heel persoonlijks is volgens mij

Misschien heeft het te maken met het feit dat wij op Zoom in verschillende groepjes lezen

En dat het dus afhangt van het groepje waarmee je leest

Maar soms is iedereen enthousiast

En denk jij alleen

Maar ik snap die tekst niet

Ik moet daar niet om lachen

Ik word daar niet door geraakt

Ik vind die auteur blasé

Misschien is dit nu echt het voorbeeld van een oude witte man

K          Zoals met [titel stuk]

J          Ja

P          Maar soms word je dan weer geraakt door een tekst

Waarvan je denkt

Geen flauw idee waarom

Niemand is er echt enthousiast over

Maar ik zit hier tranen met tuiten te huilen

K          Ik had dat met [naam auteur]

J          Ik ook

P          Of met [naam auteur]

J          Absoluut

M        Mogen wij die namen hier gewoon noemen

L          O please nee

W        Jawel

Zeker wel

Doe maar

Volgens mij kunnen we daar iets mee

Dan schrijven we in het artikel wel de initialen

Zoals in de krant

K          Of we schrijven

[uit de gratie gevallen kunstenaar]

A         [jong opkomend talent]

P          [leuke man maar heel veel dt-fouten]

W        [goeie voorstelling, ergerlijke tekst]

J          Maar het omgekeerde komt wel veel vaker voor toch

Ik bedoel dat wij een tekst lezen waarvan ik op voorhand denk

O nee

Ik heb die voorstelling gezien

Ik vond die echt echt echt niet goed

En dan lees je de tekst

En dan denk je wow keigoede tekst

W        Ja

De tekst komt echt los te staan van de voorstelling

Van de enscenering

A         En de nagesprekken met de schrijvers zijn altijd magisch

Warja houdt haar papiertje omhoog

W        Nu we het toch over Zoom hebben

Ik heb nog een vraag

Eigenlijk

ZESDE SCENE

W        Wat na corona

Ik zal mijn vraag preciseren

Wat als we weer live mogen lezen

Want we hebben nu het meeste via Zoom gedaan

En het leuke daaraan is dat daardoor grenzen verdwenen

Mensen hebben meegedaan vanuit Antwerpen

Gent

Brussel

Leuven

Amsterdam

Leiden

Utrecht

Groningen

Noorwegen

Oekraïne

Nigeria

De Verenigde Staten

T          China

M        Zutphen

A         Zuid-Afrika

P          Finland

A         Euhm ja

Het valt mij op dat

We zo gewend zijn om in onze eigen achtertuin te opereren

In onze eigen beperkte context

Dat Nederland zelfs al als buitenland aanvoelt

En ze spreken er dezelfde taal

P          Ja

W        En doordat we met Zoom over al die grenzen zijn gegaan

M        Echt grensoverschrijdend zijn geweest

W        Hebben we gemerkt dat er in veel plekken op de wereld gewoon hetzelfde gebeurt

Dat er veel verbanden zijn

Dat het volstrekt normaal is om met een schrijfster in Beijing te zoomen

En het over de afloop van een scène te hebben

P          Ik vond de lezing van [titel stuk] van [naam auteur] uit [naam land] ook zo mooi

En dat [naam auteur] uit [naam land] er dan was

En [naam auteur] uit [naam land] ook

En [naam auteur] uit [naam land] ook

En dat die tekst over het protest tegen vervalste verkiezingen ging

En dat er in al die drie landen op dat moment protesten waren

En dat we dan een inhoudelijk gesprek hadden over politiek

En engagement

En de relevantie van schrijven

Over duizenden kilometers heen

En in drie continenten tegelijk

J          Zonder Zoom zou dat nooit gebeurd zijn

K          En dat we er dan door ons netwerk in geslaagd zijn die tekst te vertalen

En uit te geven

A         En dat we een Leesclub voor kinderen organiseerden

Waar [naam auteur] uit [naam land] aan meedeed

En dat ze ontroerd raakte door hoe die kinderen haar woorden lazen

En dat ze haar tekst voor het eerst sinds lang in het Nederlands hoorde

T          Zoom werkt ook heel drempelverlagend hè

W        Ja

T          Mensen die nooit ofte nooit een theatertekst zouden lezen

Kunnen nu gewoon zeggen

Oké dinsdagavond in de zetel

Ik lees gewoon mee

M        Of zondagmiddag in de zetel

Ik gooi mijn kinderen voor dat scherm

En laat hen meelezen

K          Het is nog educatief en participatief ook

W        Of vrijdagavond in de zetel

Weet je wat

Ik kijk eens geen tv

Maar lees een theatertekst

P          Zoom werkt ook drempelverlagend

In de zin dat de schrijvers altijd mee kunnen doen

Waar ze ook zijn

M        En dat ze het zelfs aandurven om onaffe stukken

Of stukken in wording te laten lezen

Trepljow houdt zijn papiertje omhoog

T          Ik wou daar straks nog een vraag over stellen

Maar als ik mag

Zou ik daar nu eerst graag zelf op antwoorden

M        Dat mag

T          Ja euhm

Het leuke aan de live Leesclubs was dat we soms ongenuanceerd hard konden zijn

Maar het voordeel aan de leescubs op Zoom met de schrijvers erbij

Is volgens mij dat we allemaal heel positief maar tegelijk oprecht zijn

En dat is voor schrijvers best leuk denk ik

Want een tekst schrijven is toch heel fragiel

En iedere schrijver kent de ervaring van een eerste lezing

En van acteurs of producenten die niet mee zijn

En die denken wat is dit

Terwijl in een Leesclub iedereen meedenkt

Want niemand moet die tekst spelen of produceren

Iedereen zoekt naar mogelijkheden

Benoemt interessante passages

Probeert te duiden waar juist in een tekst het fascinerende zit

Zelfs bij heel problematische stukken wordt er gezocht naar een manier om te communiceren

En dat is bijzonder vind ik

Want schrijven is sowieso iets eenzaams

En een community hebben of ontwikkelen waarin je kan werken

Waarin je over je werk kan praten zonder dat je moet denken

Straks word ik hier neergesabeld

Straks is mijn carrière gedaan

Dit gaat nooit gespeeld worden

Hierna ga ik nooit meer schrijven

Dat is gewoon cool of zo

Trepljow krijgt het moeilijk

T          Voor mij is de Leesclub een veilige plek

Waar gezocht kan worden

En waar nagedacht kan worden

En waar bijzonder veel gedronken kan worden

En waar iedereen kwetsbaar kan zijn

Dat wou ik gewoon even gezegd hebben

ZEVENDE SCENE

A         Moeten we niet terug naar de vragen

W        Heeft er iemand nog een vraag

K          Lopachin wil volgens mij iets zeggen

Wil jij niet al keilang iets zeggen

Ik heb zo de neiging

Nee

Oké

Ik dacht die wil iets zeggen

P          Ik heb een vraag

Is de Leesclub democratisch

M        Ik heb die vraag ook maar dan anders

J          Ja ik heb die ook een beetje

K          Wat bedoel je met democratisch

M        Bedoel je voor iedereen

W        En welke Leesclubs bedoel je

J          Bedoel je niet eerder laagdrempelig

Want dat vind ik iets anders dan democratisch

K          Of bedoel je

Krijgt iedereen een stem

In de keuze van onze teksten bijvoorbeeld

Zijn wij daar democratisch in

A         Bedoel je dat

M        Of bedoel je wie is de Leesclub

Sorry

Van wie is de Leesclub

Nee

Is de Leesclub voor iedereen

J          Of bedoel je mogen vrienden komen

W        Of mogen blinden komen

T          Nee blinden niet toch

J          Tenzij we een tekst in braille uitgeven

T          Ah ja

A         En ze kunnen altijd luisteren

M        We zijn echt inclusief

T          Oké maar dan doven niet toch

K          Goh dat weet ik nog zo niet

W        Een Leesclub voor blinden vind ik niet zo onzinnig hoor

Nu ik er over nadenk vind ik dat best wel een goeie format

We doen toch ook Leesclubs voor kinderen

T          Dat is niet hetzelfde

J          Blinden kunnen geen theater zien of tenminste veel moeilijker

Volgens mij bestaan er ook geen of heel weing theaterteksten in braille

Dus zo kunnen we hen toch op een directe manier in contact brengen met een tekst

K          Zalig

W        Gat in de markt

T          Zeggen we niet beter slechtzienden

A         Was dat een antwoord op je vraag

ACHTSTE SCENE

A         Om toch nog even op je vraag terug te komen

Ik denk dat het doel van de Leesclub uiteindelijk is om er voor iedereen te zijn

Maar dat het een beetje afhangt van de format

De publieke avonden zijn voor iedereen

De Leesclubs voor kinderen zijn voor kinderen

De Leesclubs voor blinden zijn voor blinden

En als je een onaffe tekst hebt

Of een schrijver die onzeker is

Of wat feedback wil bijvoorbeeld

Is het beter om onder theatermensen te zijn

Maar in principe hoef je niets te kunnen

En is iedereen dus welkom

P          Wat kun je dat mooi zeggen

A         Maar ik zit nog even op die trip van de formats

Arkadina houdt haar papiertje omhoog

A         Ik zou de vraag die ik had voorbereid eigenlijk willen schrappen

En iets zeggen over meerstemmigheid

Als dat mag

M        Niet het concept

Maar doe maar

A         Ik vind het namelijk heel moeilijk om theaterteksten in mijn eentje te lezen

En volgens mij geldt dat voor veel andere mensen ook

En volgens mij komt dat door de meerstemmigheid

Het is niet makkelijk om in verschillende stemmen te denken

De meeste mensen horen toch voornamelijk hun eigen stem

Of denken toch voornamelijk aan hun eigen rol

Maar in de Leesclub word je geconfronteerd met andere stemmen

In real time

Je hoort de tekst van de anderen

En je reageert daarop met je eigen tekst

Je moet het wel samen doen of het wordt niets

P          De beste lezers zijn dan ook zij die goed luisteren

A         Ja

En de magie ontstaat alleen maar doordat je andere mensen ontmoet

Doordat je in verbinding staat met andere lezers

Je luistert niet alleen

Je doet ook iets

Je reageert

Je spreekt

Je leert op verschilllende sporen denken

P          Je kun het echt heel mooi zeggen

Weet je dat

A         En omdat het volgens mij die ontmoeting is die centraal staat in de Leesclub

De ontmoeting dankzij de tekst

Dacht ik

Wat als we nu een van soort theaterpakket maken

Een doe-het-zelf-theaterpakket met een tekst

En eventueel wat attributen

Dan kunnen mensen dat bijvoorbeeld thuis in familieverband gebruiken

En even in het hoofd van iemand anders kruipen

En verrast worden door een wending van het verhaal

En lachen met een grap

En kortom gewoon eens even iemand anders zijn

Een speel-je-eigen-theatertekst-aan-de-keukentafel-kerstpakket

M        Ja

P          Goeie format

A         De mensen praten al zo weinig met elkaar

Misschien ontstaat er daardoor wel eens een echt gesprek in al die families

W        We moeten meer artikels voor Etcetera schrijven

J          Is Lopachin er in feite nog

NEGENDE SCENE

W        Misschien is het goed als we dit gesprek eindigen met een laatste vraag

P          Met wat we nog willen met de Leesclub

Met onze dromen misschien

M        Jullie gaan mij toch intelligente woorden in de mond leggen hoop ik

K          Ja ja

J          En wij gaan toch niet in onze eigen naam spreken hè

A         Wordt het een doorlopende tekst of zo

P          Dat is iets wat je op het einde nog kan aanpassen

J          Je kan ons allemaal andere namen geven

Zoals Natasha en Tiffany en Geoffrey

Toch

A         Of namen van allemaal beroemde theaterpersonages

K          Ja

Je kan zijn wie wil je zijn

M        O Shakespeare

Ik wil sowieso Shakespeare

J          En ik Virginia Woolf

P          Dat zijn geen theaterpersonages

W        We moeten het nog even over onze dromen hebben

T          Een zwembadeditie met cocktails

Dat is mijn droom

In een bos

In de zomer

Met een dansvloer onder de sterren

Een dj

Nachtelijke lezingen

En veel fysiek contact

A         Een Leesclub op verplaatsing

M        Een Leesclub in de gevangenis

P          Een Leesclub op een festival in Zuid-Afrika

W        Euhm

Zijn er nog dingen waar we aan moeten werken

Thema’s die we nog moeten aankaarten

Blinde vlekken

K          Ja

Dat wij te wit zijn

Sowieso

M        Sowieso

W        Ja

Wij zijn zeker te wit

T          Sowieso

P          Ja

Wij zijn wit en geschoold allemaal

Allez ik bedoel theatergeschoold hè

Wij zijn allemaal wit en klassiek theatergeschoold

Allez wij komen van theaterscholen en wij zijn wit

K          Ja

A         Sowieso

J          Ik vond die droom die we ooit hadden over zo’n stoffig archief leuk

Dat wij zo’n archief zouden beheren waar theatergezelschappen zouden komen van Goeiendag we zoeken iets voor zeven mannen en dertien vrouwen

Iets over vogels en wereldeconomie en kindsterfte

Graag een beetje grappig en liefst niet te lang

En dat wij dan in het archief zouden wegduiken

Zo van wacht wacht wacht

Jelena Andrejewna doet iemand na die tussen documenten zoekt

ALLEN Ja

W        Op zich vind ik het een leuk idee moesten wij een brug zijn

T          Een brug ja

Dat is een goeie

A         De leesbrug

W        Een brug tussen schrijvers spelers makers producenten en publiek

En tussen al die elementen onderling

P          Meer een kruispunt dan

K          Een rotonde

T          Of een stelstel van metrogangen

J          Wat wij eigenlijk aan het beschrijven zijn

Is het huis van de theatertekst

M        O dat zou heerlijk zijn een huis van de theatertekst

K          Een lekker tochtig groot huis met lekker veel passage

J          Waar je kan werken

Lezingen organiseren

Over je teksten praten

W        Maar waar er ook plaats is voor gezelschappen

Voor regisseurs

Voor decorontwerpers

T          En waar er gerepeteerd kan worden

Waar alle fases van een voorstelling kunnen plaatsvinden

A         Uiteindelijk hebben wij gewoon een heel groot pand nodig

In het midden van de stad

Met in grote neonletters
Leesclub erop

P          En met veel kamers

Zodat we ons kunnen opsplitsen in kamers

K          En waar de drempel heel laag is

Zodat het geen clubje van steeds dezelfde mensen blijft

T          Ja

J          Zodat niet iedereen steeds dezelfde kansen krijgt

K          Ja

M        En dan doen we ernaast een café open

En dat café noemen we dan

De Leespub

TIENDE SCENE

L          Euhm

Ik heb nog iets

Ik ben een boek aan het lezen over schimmels

Schimmels zijn echt superfascinerend

Met identiteit zijn die helemaal niet bezig

Schimmels

In plaats van te denken

Wie zijn we

Waar staan we voor

Creëren ze een netwerk dat naar alle kanten uitdijt

En de hele tijd met elkaar communiceert

Schimmels zijn echt naar alle kanten uitdijende gevoeligheid

En nieuwsgierigheid

En de kracht van een schimmelnetwerk is nu net dat het geen centrum heeft

Dat elke aftakking er evenveel deel van uitmaakt

Dat elk uiteinde evenveel schimmel is als elk ander uiteinde

En euhm

Ik vond die verwevenheid

Die voortdurende polyfonie

Dat steeds de buitenwereld in trekken

Wel iets voor de Leesclub

Ja

Dat had ik nog op mijn papiertje staan

JE LEEST ONZE ARTIKELS GRATIS OMDAT WE GELOVEN IN VRIJE, KWALITATIEVE, INCLUSIEVE KUNSTKRITIEK. ALS WE DAT WILLEN BLIJVEN BIEDEN IN DE TOEKOMST, HEBBEN WE OOK JOUW STEUN NODIG! Steun Etcetera.

theatertekst
Leestijd 15 — 18 minuten

#163

15.03.2021

31.05.2021

De Leesclub

De Leesclub opereert vanuit een Daft Punk-idee: niemand weet echt wie de leesclub is of wie in naam van de leesclub spreekt. Sinds het ontstaan werden al 131 theaterteksten gelezen. Doe mee via Facebook.

NIEUWSBRIEF

Elke dag geven wij het beste van onszelf voor steengoede podiumkunstkritiek.

Wil jij die rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!