(redactie Etcetera)

Leestijd 2 — 5 minuten

Het Gebeuren

Geld. Haar “trouw en alert publiek” heeft het Toneelgezelschap Ivonne Lex alsnog 8 miljoen opgeleverd in de subsidiestrijd die het gezelschap sinds 1 april met kultuurminister Dewael voerde. Deze laatste ontving de overige 6 van het oorspronkelijke bedrag voor zijn niet -sterk-genoeg-voor-volledige-schrapping-argumentatie nl. : “Het soort theater dat TIL brengt is risikoloos en burgerlijk, en mag dus bij het toekennen van de subsidies zeker geen prioritaire positie innemen. De overheid moet immers naast de grote zaalprodukties van het repertoire -teater dat vanuit historisch en artistiek oogpunt belangrijk blijft, in eerste instantie die initiatieven ondersteunen die blijk geven van een vernieuwend en koherent artistiek concept.”

Antwerpen Culturele Hoofdstad ontvangt 495 miljoen van de Vlaamse regering, een deel van het bedrag zal besteed worden aan de restauratie van o.a. de Bourlaschouwburg. Nieuwe organisatorische ontwikkelingen in Antwerpen : oprichting van de vzw Kultuurstad ’93 met als voorzitter Maurice Velge (Antwerpse Gemeenschap voor de Haven), benoeming van Eric Antonis als artistiek leider en de installatie van een Raad van Wijzen waarin André Delvaux, Fred Brouwers, Guido Minne, Jozef Deleu, Frans Boenders, Ludo Simons, Guido van Hoof, Pierre Mertens en Tijl Eyckerman zetelen.

Leiding. Bernard Foccroulle, clavecinist, organist en docent aan het conservatorium van Luik volgt op 1 januari 1992 Gerard Mortier op als direkteur van de Muntschouwburg. Sylvain Cambreling volgt Mortier naar Salzburg, de plaats van muziekdirecteur is dus vakant, Mark Morris heeft nog niets beslist.

Serge Rangoni, leider van het produktie- en promotiebureau Indigo, wordt de nieuwe direkteur van het Brusselse Atelier Sint-Anne.

Jappe Claes verlaat omwille van artistieke meningsverschillen de Blauwe Maandag Compagnie, het duo Perceval-Joosten doet de artistieke leiding volgend seizoen opnieuw alleen.

Festivals. De jury van teatercritici selecteerde de volgende voorstellingen voor het Theaterfestival dat plaatsvindt in Rotterdam van 31 augustus tot 14 september 1990 : Prometheus (Theatergroep Hollandia), Oom Wanja (Maatschappij Discordia), De tijd en de kamer (Arca), Het syndroom van Stendhal(Art & Pro), Lulu (Toneelgroep Amsterdam ism de Tijd), Strange Interlude (Blauwe Maandag Compagnie ism de Voorziening), Ballet (Toneelgroep Amsterdam), Marche funèbre pour chat (Van Dijck, Turbiasz, Dehollander) en Stella (Rosas).

Nieuwe Trends – De hedendaagse kunst in Vlaanderen, het Vlaamse festival in Moskou, georganiseerd door het Vlaams Theater Instituut, De Russische Teaterunie en het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap was naar verluidt erg succesvol. Samenstelling van het programma : Stella (Rosas), Les Porteuses de Mauvaises Nouvelles (Wim Vandekeybus), De tijd en de kamer (Arca), De mompelaar en de liefde (Speelteater), Ali, a 1001 nightmare (Tie-drie) en een gala-avond geïnspireerd op Les Lundis met o.a. Tête vue de dos (Cassiers, Maillard), Gertrud en James/Mister and Misses Martin (Bert Van Gorp en Carine Peeters) en muziek van Thierry De Mey en Quatuor Quartet.

Willy Thomas won de Signaalprijs (100.000 BF) voor zijn tekst van B is A in Bubbels, een produktie van Oud Huis Stekelbees in een regie van Guy Cassiers. De jury van het vijfde Signaalfestival acht de ‘ tekst van Thomas “een klein meesterwerk dat hopelijk tot een klassieker zal uitgroeien en de Vlaamse grenzen zal overschrijden. De ode aan de taal in zijn gebalde, gepolierde doch literaire en fantasierijke vorm kent aan de produktie een meerwaarde toe, een magisch kwadraat, een symboliek waarbij kunst en kunde verenigd worden tot een monumenTAAL en uniek theatergebeuren.”

artikel
Leestijd 2 — 5 minuten

#30

15.06.1990

14.09.1990

(redactie Etcetera)

artikel