De kleine redactie (ed. 142-147)

Leestijd 2 — 5 minuten

Get Real

Realiteit en fictie lijken sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen nog een graadje minder helder van elkaar te onderscheiden. Valse berichten kregen eindeloos meer kliks dan de rechtzettingen achteraf, als die al kwamen. De man die we voor die verkiezingen haast alleen in The Simpsons of een platvloerse realityshow zagen, zit Streiks wel degelijk in het Oval Office. Peilingen, emalyses, campagneteams en miljoenen mensen zaten er compleet naast. De systemen die we ter beschikking hebben om onze werkelijkheid te meten, slaan tilt.

Maar wat is die werkelijkheid dan? In een post-fact-samenleving lijkt iedereen wel de waarheid in pacht te hebben. Wie in de Breitbart News-bubbel leeft, ziet dag na dag een compleet andere wereld bevestigd dan pakweg degene die in de Etcetera-bubbel vertoeft. Wat voor sommigen subsidieslurpers zijn, zijn voor de anderen toegewijde en vaak precaire werkers. De enen zien in ‘meer Europa’ een antwoord op eng nationalisme, anderen zien dat als een bedreiging van hun nationale soevereiniteit. Voor de ene groep zijn de geborneerde xenofoben het probleem, terwijl dat voor de andere groep de politiek correcte elite is.

De verschillende gemeenschappen van gelijkgestemden claimen dat ‘men’ hun waarheid over het hoofd ziet, of erger nog, verdrukt. Zelfs wetenschappelijk vastgestelde feiten komen op losse schroeven te staan, en worden onmiddellijk gepolitiseerd. Het ontkennen van de klimaatverandering is een symptoom van hoe wantrouwig mensen vandaag staan tegenover waarheden die niet corresponderen met hun vertrouwde wereldbeeld. Vaak weten de verschillende ‘wij’s’ niet eens van eikaars bestaan af. Soms botsen ze keihard, zoals in de straten van grote Amerikaanse steden in de weken na 9 november.

Wat kan de rol van theater zijn in zo’n versplinterde wereld? Hoe moet het zijn eeuwige spel met fictie en realiteit herdefiniëren binnen die omstandigheden? Van de theatermaker wordt vaak gezegd dat hij voor eigen kerk preekt, en dat het al bij al maar een klein kerkje is met een beperkt bereik. Theater houdt zich beter niet bezig met preken, dat gebeurt al genoeg. Beter zet het de deuren open naar andere, ongekende werelden, legt het zijn kritisch oor te luisteren bij ongehoorde stemmen, en bestudeert het aandachtig de verstilde 50 shades of grey tussen het schreeuwerige zwart en wit.

Welkom in Etcetera, waarvan we hopen dat het geen bubbel is, maar een venster.

KRIJG JE GRAAG ALTIJD ONS MAGAZINE IN JOUW BRIEVENBUS?
Abonneer je dan hier.

artikel
Leestijd 2 — 5 minuten

#147

15.12.2016

14.03.2017

De kleine redactie (ed. 142-147)

De kleine redactie van Etcetera (ed. 142-147) bestaat uit Kristof van Baarle, Charlotte De Somviele, Sébastien Hendrickx en Michiel Vandevelde.