Leestijd 5 — 8 minuten

De gebeurtenissen van midden november tot midden februari

Filmregisseur Christophe Van Rompaey zegt anderhalf jaar lang te hebben gezocht naar een geknipte hoofdrolspeelster voor zijn film Lena: ‘Er bestaat geen lijst van zeventienjarige, mollige meisjes die kunnen acteren. Ik denk dat we tussen de drie- en de vierhonderd meisjes auditie hebben laten doen. Tot we nogal toevallig bij Emma Levie uitkwamen. Ik geloof dat ze de babysitter van de buurvrouw van de beste vriendin van de assistent van de casting director was. Of zoiets. Op den duur spraken we gewoon iedereen aan, zo wanhopig waren we.’ (De Standaard, 19 november) Voor Bij het kanaal naar links krijgt Alex van Warmerdam op 21 november de Taalunie Toneelschrijfprijs. Voor het festival Spoken World: Powers of Speech van het Kaaitheater schrijft Joost Vandecasteele speeches voor politici Gwendolyn Rutten en Pascal Smet (zie ook p 31 in dit nummer). ‘Ik vond het een tof concept en het past wel in mijn levenslange ambitie om te verdwijnen uit de cultuurpagina’s en op te duiken in de binnenlandpagina’s,’ zegt de auteur in De Standaard Weekblad (26 november). Na er in oktober van te zijn beschuldigd Rosas te hebben geplagieerd in haar nieuwe video Countdown, brengt zangeres Beyoncé in alle stilte op 29 november van de clip een nieuwe versie uit, dit keer zonder de gewraakte passages die, zo had ze eerder al toegegeven, waren ‘geïnspireerd’ door het werk van Anne Teresa De Keersmaeker. ‘Door een nieuwe clip op te nemen bekent Beyoncé nu impliciet schuld, of wil ze zich minstens preventief indekken tegen een dreigende rechtsgang,’ schrijft De Morgen op 1 december. Econoom Paul De Grauwe – auteur van het in 1990 verschenen De Nachtwacht in het donker – zegt in Humo nog steeds hetzelfde als vroeger te denken over de kunsten. ‘Moeten we de opera subsidiëren? Nee. Behalve voor jongeren, dat heb ik toen ook al geschreven, opdat ze de smaak zouden te pakken krijgen, maar zodra ze volwassen zijn vind ik niet dat de overheid hun operabezoek moet blijven betalen. De overheid moet zich bezighouden met die dingen waar de markt faalt: milieubeleid, sociale zekerheid, collectieve goederenvoorzieningen.’ (29 november) In haar boek La verità, vi prego, sulla danza! schrijft de Italiaanse prima ballerina Mariafrancesca Garritano dat een op de vijf danseressen in het Milanese La Scala kampt met anorexia. ‘Ik bijvoorbeeld overleefde op een appel en een potje yoghurt per dag. Zeven op de tien danseressen zien hun menstruatiecyclus stoppen, anderen krijgen een depressie of moeten naar het ziekenhuis afgevoerd worden.’ (De Morgen, 6 december) Vlaams parlementslid Bart Caron schrijft met Niet de kers op de taart een boek over 40 jaar cultuurbeleid. In De Standaard (6 december) zegt hij: ‘We beschikken over fantastische infrastructuur, tot in de kleinste gemeenten. Maar we hebben te veel geïnvesteerd in stenen en te weinig in inhoud. Ook de kleinste gemeenten willen hun plaatsje onder de zon en gaan de concurrentie gaan. Geef geen miljoenen aan een comfortabele cultuurtempel, denk ik wel eens. Doe liever iets aan leesbevordering of cultuureducatie.’ Onder de titel Vanaf nu wordt alles anders verschijnt bij NTGent een nieuw deel in de reeks Lustrumboeken die sinds 1965 een kroniek van dit stadstheater vormt. In het nieuwe deel worden de periodes 2001-2005 en 2005-2010 gecoverd. Anne Teresa De Keersmaeker wordt op 14 december gelauwerd met de Gouden Orde van Verdienste van de Oostenrijkse deelstaat Wenen. In De Morgen Magazine van 31 december krijgt Evelien Bosmans (Groenten uit Balen, Red Sonja) advies van collega Stany Crets: ‘Dus, beste Evelien, wapen jezelf tegen alle meningen en “flauwen truut” die ongetwijfeld vroeg of laat je richting zal uitwaaien. Want ze liggen altijd op de loer: de betweters, de twitteraars, de recensenten, de “vakbladen” en zij die het goed bedoelen. Ze weten je te vinden, ook al denk je dat je veilig bent. Maar veilig ben je nooit, want dit is een kwetsbaar vak.’ Andrew Lloyd Webber (componist van The Phantom of the Opera en eigenaar van zeven schouwburgen in West End) is bang dat door de Olympische Spelen het Londense theater ernstig omzetverlies zal lijden. Op BBC Radio zegt hij: ‘Niemand zal naar het theater willen gaan. Veel theaters zullen gewoon dicht blijven.’ Volgens Webber zouden de ticketreserveringen voor de komende zomer zijn teruggevallen tot 10 procent van het normale aantal. (De Morgen, 31 december) Compagnie Marius droomt er van om ooit een groot theater te kunnen overnemen. Kris Van Trier: ‘Stel je voor: de Bourla in handen van een aantal kleinere gezelschappen, heel divers, maar van dezelfde strekking. We zouden toch een bijzondere dynamiek op gang kunnen brengen in de stad? Dat huis zou zeven dagen op zeven, vierentwintig uur per dag open moeten zijn, voor een zo breed mogelijk publiek.’ (De Morgen, 7 januari) Jan Lauwers (Needcompany) krijgt op 16 januari in Wenen het Ereteken voor Verdienste aan de Republiek Oostenrijk uitgereikt. Op 19 januari overlijdt op 78-jarige leeftijd de Nederlandse danser en choreograaf Rudi van Dantzig. Hij was van 1965 tot 1991 artistiek directeur van Het Nationale Ballet en maakte meer dan vijftig balletten, waaronder drie voor Rudolf Noerejev. Het langspeelfilmdebuut Rundskop van Michaël R. Roskam (met Matthias Schoenaerts in de hoofdrol) wordt op 24 januari samen met vier andere films geno- mineerd voor een Oscar in de categorie niet-Engelstalige film. Kathryn Bennetts krijgt geen nieuw contract en verlaat eind dit seizoen het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Volgens de raad van bestuur is de kloof tussen de ambitie van de artistiek leider en het beschikbare budget te groot. ‘Iedereen die ons budget met dat van gelijkaardige gezelschappen uit het buitenland vergelijkt, weet dat wij het nu al met bijzonder weinig doen. Het Nationale Ballet van Nederland krijgt ruim elf miljoen euro. Dat is het dubbele van onze subsidies.’ – Geneviève Van Quaquebeke, al 14 jaar danseres bij het KBVV, in De Morgen van 27 januari. Op 31 januari maken het Festival a/d Werf en Springdance bekend dat zij in respectievelijk april en mei van dit jaar hun laatste eigen festivals organiseren om vervolgens te fuseren en vanaf 2013 op te gaan in één nieuw Utrechts festival: ‘In een tijd waarin het diverse en meer experimentele aanbod onder druk komt te staan, zal het nieuwe festival een plek zijn om die diversiteit in de podiumkunsten in haar volle breedte te laten zien.’ Na eerdere acties in het najaar in het Théâtre de la Ville (Parijs) wordt door ultrakatholieken geprotesteerd wanneer On the Concept of the Face, Regarding the Son of God van Romeo Castellucci begin februari deSingel aandoet. Als gevolg van het protest gaat de voorstelling met uren vertraging van start. Yves Desmet recenseert Castellucci’s stuk in De Morgen (3 februari): ‘Deze voorstelling kon enkel gemaakt worden door een van katholicisme en godsdiensttwijfel doordesemde theatermaker. Dat uitgerekend hij de ultramontanen van de kerk moet trotseren is meer dan ironisch te noemen.’ Bisschop van Antwerpen Johan Bonny schrijft naar aanleiding van Castellucci’s stuk in een opiniebijdrage in De Standaard: ‘Is deze Jezus al of niet “mijn herder”? De kunstenaar moet mij niet het antwoord geven. Dat is niet zijn taak. Het antwoord moet ik zelf vinden. Door zelf na te denken en zelf stappen te zetten. De kunstenaar mag mij wel met de vraag confronteren. Kan ik zeggen dat Jezus my shepherd is?’ (7 februari) De Duitse regisseur Michael Thalheimer – regisseur van La forza del destino in de Vlaamse Opera – vindt dat theater als gesubsidieerd bedrijf een maatschappelijke opdracht heeft: ‘Die heeft niets te maken met aardigheid maar met een inhoudelijke zoektocht die tot op het bot gaat. Wij krijgen dat geld niet om te behagen. Wij hebben het pas verdiend als wij in die zoektocht slagen. Met sponsorgeld zou dat niet mogelijk zijn. Dan zouden we musicals en operette maken of een suikerzoete Verdi.’ (De Morgen, 9 februari) 667.000 mensen kijken op 12 februari op één naar de tv-adaptatie van Michaël De Cocks Achter de wolken (’t Arsenaal), gespeeld door Jo De Meyere en Chris Lomme; dat is goed voor een markt- aandeel van 36,6 procent. Op 15 februari zitten alle 356 aanvragers van tweejarige of vierjarige structurele subsidie in het kader van het kunstendecreet gespannen voor hun computer te wachten op het voor die dag aangekondigde preadvies over hun dossiers voor 2013-2014/16. (jr)

JE LEEST ONZE ARTIKELS GRATIS OMDAT WE GELOVEN IN VRIJE, KWALITATIEVE, INCLUSIEVE KUNSTKRITIEK. ALS WE DAT WILLEN BLIJVEN BIEDEN IN DE TOEKOMST, HEBBEN WE OOK JOUW STEUN NODIG! Steun Etcetera.

NIEUWSBRIEF

Elke dag geven wij het beste van onszelf voor steengoede podiumkunstkritiek.

Wil jij die rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!