Alessandro Tiberi en Penelope Cruz in ‘To Rome with Love’ van Woody Allen

Leestijd 5 — 8 minuten

De gebeurtenissen van mei tot begin september

In TM (4/2012) zegt Guy Cassiers (Toneelhuis): ‘Sinds Discordia en Jan Decorte heeft theater altijd gepoogd om de magie en de leugen te doorprikken, om het bekende te deconstrueren, om dingen af te breken en uiteen te halen. Nu moeten we opnieuw durven zoeken naar de schoonheid, zoals bij- voorbeeld beeldend kunstenaar Anish Kapoor dat doet. Het is jammer dat dat vandaag als gevaarlijk wordt beschouwd. Er is juist heel hard behoefte aan nieuwe talen, voorbij de deconstructie.’ ‘Ik heb een ruggengraat van elastiek,’ zegt Warre Borgmans. ‘Als acteur heeft dat het grote voordeel dat je zowat alles met mij kan doen. Als mens echter vind ik het een nadeel. Het is niet ondenkbaar dat ik in de oorlog fout was geweest.’ (De Morgen, 29 mei) Als jurylid van Het Theaterfestival licht voormalig minister van Cultuur Bert Anciaux de selectie toe: ‘Vormenpracht of entertainment is ideaal en soms zelfs onontbeerlijk, maar het mag meer zijn dan dat. Theater moet aanleunen bij maatschappelijke uitdagingen, zonder vervelend te worden natuurlijk. Dat dubbele criterium hebben we altijd in het achterhoofd gehouden.’ (De Standaard, 1 juni)  Anne Teresa De Keersmaeker wordt op 1 juni tijdens het Cultuurforum 2012 in De Warande in Turnhout onderscheiden met de Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Algemene Culturele Verdienste. Op 20 juni wordt de Franse ballerina Sylvie Guillem (°1965) op het achtste International Festival of Contemporary Dance in Venetië onderscheiden met de Golden Lion for Lifetime Achievement. Eerdere laureaten waren onder andere Merce Cunningham en Pina Bausch. Wim Vandekeybus en Ultima Vez verhuizen begin juni naar Molenbeek. Ze zullen er een gerenoveerd gebouw delen met Cie soit, Peeping Tom en Khadouj Films. Etcetera-redacteur Jeroen Peeters krijgt de Pierre Bayleprijs voor kunstkritiek in de categorie dans. Minister van Cultuur Joke Schauvlieghe maakt op 22 juni de subsidies voor de periode 2013-2016 binnen het Kunstendecreet bekend. De aanvankelijk voorziene enveloppe van 87 miljoen euro wordt opgetrokken tot 94,5 miljoen. Het aantal erkende organisaties zakt van 278 naar 256. Daaronder zijn 27 nieuwkomers; 43 organisaties worden niet langer erkend. Op 24 juni overlijdt op 87-jarige leeftijd emeritus hoogleraar aan de KU Leuven Ludo Verbeeck. Eertijds stond hij er aan de wieg van de opleiding Theaterwetenschap. Enkele weken voor zijn dood verscheen in Etcetera 129 zijn tekst over de Medea-solo van Edith Clever. Needcompany bestaat 25 jaar. ‘Aan jonge mensen zeg ik altijd: laat je niet doen door alle formattering. Je moet het zelf doen en vijf keer harder werken, anders haal je het niet,’ zegt Jan Lauwers. ‘Er wordt veel te veel over geld gepraat, en over het maatschappelijke belang van kunst. Wat Bert Anciaux over kunst zei, was totaal fout. Kunst heeft niets met maatschappelijk engagement te maken.’ (De Standaard, 30 juni) Nadat de btw op theatervoorstellingen in Nederland exact een jaar eerder was verhoogd naar 19 procent, wordt hij vanaf 1 juli opnieuw verlaagd tot 6 procent. Naar aanleiding van Woody Allens nieuwe film To Rome with Love schrijft Inge Schelstraete: ‘Woody Allen is de Hugo Claus van de film: na elke topper, in dit geval Midnight in Paris, rust hij een paar films lang op zijn lauweren.’ (De Standaard, 4 juli) Voor zijn stuk Atropa uit 2008 krijgt Tom Lanoye de vijfjaarlijkse prijs voor podiumteksten van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde. Met een galavoorstelling viert Het Nationale Ballet op 4 juli de tachtigste verjaardag van Hans van Manen (11 juli 1932). Alain Platel laat op 4 juli aan alle leden van de beoordelingscommissie Dans op hun thuisadres een aangetekende brief bezorgen om zijn verbolgenheid uit te spreken over de manier waarop zijn gezelschap Les Ballets C de la B bij de subsidieronde werd beoordeeld. Op 5 juli overlijdt op 68- jarige leeftijd schrijver en vertaler Gerrit Komrij. Voor het toneel schreef hij Het chemisch huwelijk. Ook vertaalde hij een aantal stukken van Shakespeare.  Op 18 juli overlijdt op 46-jarige leeftijd theatertechnieker Paul Antipoff. Hij geraakte in 1993 fataal verlamd in Niger, vocht terug en bouwde ondanks zijn verlamming opnieuw een leven op. Zo schreef hij twee boeken en maakte hij voorstellingen met onder meer crew. In een interview (samen met zus Ans) voor De Standaard breekt Louise Van den Eede een lans voor teksttheater: ‘De besparingen in de cultuursector zijn wrang, maar daar moet iedereen mee omkunnen. Ik ben vooral op mijn hoede met het teksttheater dat wij brengen, omdat vandaag vooral beeldend theater wordt gemaakt. In tekst is minder vertrouwen, heb ik de indruk. Mensen lijken wel teleurgesteld in woorden.’ (20 juli) Regisseur van Rundskop Michaël R. Roskam: ‘Ik heb een hele tijd geworsteld met mijn functie in de maatschappij. Met mijn plek als kunstenaar. Ik doe graag wat ik doe, maar wat is het belang ervan voor de maatschappij? Verdien ik subsidie? Hoe zou de wereld eruitzien zonder mijn werk? Op goede momenten heb ik daar een antwoord op. In slechte momenten ga ik op de grond liggen en denk ik: hopelijk komt het terug.’ (De Standaard Weekblad, 28 juli) Van de 203 aanvragers bij het Nederlandse Fonds Podiumkunsten krijgen er voor de periode 2013-2016 maar 80 subsidie. Het budget is gedaald van 39,5 naar 24,5 miljoen euro. Onder  de slachtoffers zijn Onafhankelijk Toneel, Maatschappij Discordia en ’t Barre Land. Geïnterviewd op de Lokerse Feesten, zegt John Lydon (ex-Sex Pistols, PiL): ‘Ik zou nooit van één specifieke partij lid kunnen zijn. Ik wil het beste van alle werelden, dank je wel. De enige politieke beweging die me recentelijk heeft aangesproken, was Occupy Wall Street. Ze hadden geen leiders, wat geniaal was. Helaas eindigt het altijd met hippies die op een fluit spelen.’ (De Standaard, 4 augustus) In een toespraak op de slotavond van Theater Aan Zee roept Dirk Pauwels (ex-Campo) op om het predikaat ‘jonge kunstenaars’ af te schaffen: ‘Uit ervaring weet Dirk Pauwels dat jonge kunstenaars die het hardst aan de deur kloppen voor ondersteuning het snelst terechtkomen in de horeca. Jong talent moet niet ondersteund worden, het behoeft geen speciale behandeling, ze moeten evengoed als een ervaren artiest mooie dingen maken, en daar hard, zeer hard voor werken, en zoals dat gaat regelmatig eens met hun muiltje tegen de muur botsen – iets wat de zogenaamde ervaren kunstenaars ook regelmatig doen.’ (De Morgen, 6 augustus) Frie Leysen (ex-deSingel, Kunstenfestivaldesarts en Theater der Welt) leidt vanaf 2014 het theatergedeelte van de Wiener Festwochen. Hof van Eede en Rebekka de Wit winnen op Theater Aan Zee de prijs voor Jong Theater voor hun respectieve voorstellingen Waar het met de wereld naartoe gaat, daar gaan wij naartoe en Hoe dit het verhaal werd. De Portugese Assis Carreiro (DanceEast in Ipswich, Suffolk) volgt Kathryn Bennetts op als artistiek directeur van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. In een persbericht zeggen de vakbonden ACLVB-ACV op 21 augustus dat Assis Carreiro onvoldoende balletervaring heeft om het Ballet te leiden; ze zou vooral op managersaspecten zijn beoordeeld. ‘We kunnen alleen maar hopen dat Assis Carreiro kanonnen van assistenten aantrekt. Maar de eerste suggesties wezen er niet op dat het internationale topniveau van het Ballet behouden zal blijven, laat staan naar een hoger niveau getild zal worden.’ Eric de Vroedt krijgt op 24 augustus de Amsterdamprijs 2012 voor zijn tiendelige theaterproject mightysociety. Op Het Theaterfestival gaat de eerste Roel Verniers Prijs – goed voor 5000 euro startbudget voor een nieuwe productie en repetitieruimte in ccBe – naar Silence Fini met hun voorstelling Het fantastische leven van de heilige Sint-Christoffel zoals samengevat in twaalf taferelen en drie liederen. Danser en choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui krijgt de Vlaamse Cultuurprijs voor Podiumkunsten. In het kader van de bestrijding van de economische crisis gaat in Spanje vanaf 3 september de btw op bioscoop-, opera- en theatertickets van 8 naar 21 procent. (jr)

JE LEEST ONZE ARTIKELS GRATIS OMDAT WE GELOVEN IN VRIJE, KWALITATIEVE, INCLUSIEVE KUNSTKRITIEK. ALS WE DAT WILLEN BLIJVEN BIEDEN IN DE TOEKOMST, HEBBEN WE OOK JOUW STEUN NODIG! Steun Etcetera.

varia
Leestijd 5 — 8 minuten

#130

01.10.2012

30.11.2012

Johan Reyniers

Johan Reyniers is schrijver en dramaturg. Hij was de directeur van de Leuvense organisatie voor hedendaagse dans Klapstuk (1993-1998) en artistiek directeur van het Kaaitheater (1998-2008). In 2008 werd hij hoofdredacteur van Etcetera. Sinds 2014 is hij hoofddramaturg bij Toneelgroep Amsterdam.

NIEUWSBRIEF

Elke dag geven wij het beste van onszelf voor steengoede podiumkunstkritiek.

Wil jij die rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!