(redactie Etcetera)

Leestijd 2 — 5 minuten

Etcetera ontving

Wesker the Playwright

Glenda Leeming

“Dit boek is een totaal nieuwe kritische studie van Weskers œuvre. Niet alleen bespreekt het de stukken geschreven sinds 1971, het herziet ook de vroege stukken in het licht van hun voorstellings- en receptiegeschiedenis. Glenda Leeming maakt ook gebruik van Weskers eigen documentatie en toont zo het contrast tussen Weskers visie op, eigen werk en de publieksreceptie.” Methuen, London and New York 19B3, 181 p., 14 ill., £3.95

Miller the Playwright

Dennis Welland

“Dit is een herziene en bijgewerkte editie van Miller: a Study of his Plays (1979). Het schenkt evenveel aandacht aan The Crucible en All my Sons als aan Death of a Salesman, publiekstrekkers op de Londense scène. Er is een hoofdstuk over de film The Misfits starring Marylin Monroe, op dat moment Millers vrouw, een sectie over t.v.-drama en zijn recente werk: After the Fall, The Price, The Creation of the World and Other Business en The American Clock.” Methuen, London and New York 1983, 174 p., 12 ill.,£3.95

Playwrights on Playwriting

ed. Toby Cole

“Uit de zeer uitgebreide verzameling teksten van moderne toneelauteurs over het schrijversmétier, heeft Toby Cole een selectie gemaakt. In het eerste deel, ‘Credos and Concepts’ drukken schrijvers hun theorieën, standpunten i.v.m. theater uit. Het tweede deel ‘Creations’ verzamelt aantekeningen en opmerkingen van diezelfde schrijvers over specifieke stukken. Aan het woord zijn o.a. Ibsen, Zola, Maeterlinck, Shaw, Pirandello, Brecht, Sartre, Ionesco, …” Hill and Wang, N.Y., 198219, 300 p.,£4.95

Een knipoog naar Granma. Theater in Cuba als polsslag van de revolutie.

Lieke van Duin en Anke van Haastrecht

“Wat hééft het Cubaanse theater dan, dat het zo populair is? Vaak vonden wij de voorstellingen zelf niet eens to heel bijzonder, maar waren we vooral verrast door de opwinding onder het publiek. Vast staat dat het theater in Cuba een springlevende beweging is, die dichter bij de gewone Cubaan staat dan het Nederlandse theater bij de doorsnee Nederlander.” “Lieke van Duin, theaterjournaliste, en Anke van Haastrecht, deskundige op het gebied van Latijns-Amerikaanse literatuur, maakten verschillende onderzoeksreizen naar Cuba. Zij waren vooral geïnteresseerd in hoe het theater inspeelt op de snelle sociale veranderingen in het moderne Cuba. Dit boek is hun relaas.” Uitgeverij Ordeman, 1983, 125 p., 124 ill.

Nacht in Ekely

Lucienne Stassaert

Eén van vele jammerklachten van Vlaamse toneelauteurs is de totale desinteresse van uitgeverijen voor nieuwe dramateksten. Zelfs auteurs met enig actief dienen telkens weer de boer op te gaan met nieuwe manuscripten. Enige uitzondering is misschien Uitgeverij Soethoudt, al de anderen spelen op zeker. In plaats van een voorbeeld te nemen aan de International Theaterbookshop te Amsterdam: i.s.m. verschillende Nederlandse gezelschappen wordt zowat elke nieuwe tekst en vertaling in boekvorm gebracht; goedkoop, bovendien.

Niet in boekvorm kregen we Nacht in Ekely, het recentste stuk van Lucienne Stassaert. Het is een in dialoog gezette biografie over de schilder Edvard Munch. Enkele momenten uit zijn leven worden uitgelicht. De personages zijn naar waarheid, stukken dialoog worden zelfs geciteerd uit brieven en teksten van Munch. Daar moet een nauwgezette studie aan vooraf gegaan zijn, en als dusdanig is het ook interessant. Alleen blijf je met de vraag zitten wat de relevantie is als theaterstof.

Nu, Munch is een beroemd man en de tijd is goed voor de mensachter-de-schilder. Het stuk zal dus, hopelijk, zijn weg naar kaft en theater wel vinden.

varia
Leestijd 2 — 5 minuten

#4

15.09.1983

14.12.1983

(redactie Etcetera)

varia