Chrysa Parkinson

Leestijd 3 — 6 minuten

De vos en het konijn

DE CONSTRUCTIE VAN EEN IDENTITEIT ALS PERFORMER

ACHT VRAGEN DIE IK MEZELF MOET STELLEN OM UIT TE VISSEN WAT DIT EIGENLIJK BETEKENT.

WANNEER BEGON IK MET DE CONSTRUCTIE VAN EEN IDENTITEIT ALS PERFORMER?

DE EERSTE KEER DAT IEMAND ME ZEI DAT IK VOOR HEN GEDANST HAD.

WAAROM?: om in contact te komen met
RELIGIE
MODE
SEKS
IDEEËN
en die dan allemaal met elkaar te verbinden. Om ze in beweging te zetten, ze te te tonen, ze te voelen. Niet, denk ik, om mezelf uit te drukken. Ik denk dat zelfexpressie een toevalligheid is, een nevenverschijnsel, waarschijnlijk onvermijdelijk en iets waar ik nog altijd aan moet wennen.

WAAR STRUCTUREER IK EEN IDENTITEIT ALS PERFORMER?
TIJDENS DE LESSEN, IN DE STUDIO, OP HET PODIUM, IN DE LOOP VAN MIJN DAG.

HOE KWAM IK TOT EEN STRUCTUUR VOOR MIJN IDENTITEIT ALS PERFORMER?

DOOR INSTINCT, TRAINING EN NOODZAAK, EN DOOR TE CONCENTREREN OP WAT IK DOE, MET UITSLUITING VAN WIE IK BEN. GOEDE LERAARS, GOEDE CHOREOGRAFIE, GOEDE STUDENTEN EN GOEDE COLLEGA’S HEBBEN ME GEHOLPEN. DE MIDDELEN WAARVOOR IK HUN HULP NODIG HAD ZIJN NABOOTSING, CONSEQUENTIE, EMPATHIE EN FOCUS. NIET NOODZAKELIJK IN DIE VOLGORDE.

WAT IS HET?:

EEN VLOEIENDE STRUCTUUR MET VIER CONSTANTEN, ZONDER SPECIFIEKE VOLGORDE.

. WAT IK KAN DOEN

OF . NATUUR

. HOE IK MEZELF ZIE

OF . ONMOGELIJK KORTSTONDIGE VERSCHIJNINGEN

. HOE ANDEREN ME ZIEN

OF . ONGECONTROLEERDE AANVAL

. WAT IK NIET KAN DOEN MAAR PROBEER TE LEREN

OF . ZORG

VOORBEELDEN VAN HOE DE STRUCTUUR ER ZOU KUNNEN UITZIEN:

EEN ZWEMBAD MET WATER MET VIER ZONES VERF IN, DIE KRINGELEN EN STREPEN VORMEN EN TERUGKEREN NAAR HUN GESCHEIDEN TOESTAND.

EEN HUIS MET VIER KAMERS.

EEN DUBBELSPEL TAFELTENNIS. IK BEN DE BAL.

DEZE GEBEURTENIS:

EEN LEEG BLOEMENVELD. IK LOOP ERIN EN HET VERDWIJNT. METEEN DAARNA STAAT HET VOL MET MIJN FAMILIE, DE HELE DANSGEMEENSCHAP VAN NEW YORK CITY, NORTH CAROLINA, BELGIÀ EN BERKELEY CA, PLUS VIER EX-VRIENDJES. IEDEREEN HEEFT EEN ZAADJE VAST. DE ZAADJES ZIJN VAN EEN ENORME VARIËTEIT AAN PLANTEN, GAANDE VAN SEQUOIA OVER ORCHIDEEËN TOT NARCISSEN TOT POMPOEN TOT CACTUS TOT KATWILG TOT KLAVER. WE BUIGEN ONS ALLEMAAL OM DE ZAADJES METEEN TE PLANTEN EN DUWEN ELKAAR OMVER OMDAT WE MET ONZE KONTEN TEGEN ELKAAR STOTEN. WE HERBEGINNEN.

EEN PAARD MET VERSCHILLENDE GANGEN.

DEZE GEBEURTENIS:

MIJN VRIEND TITOU KOMT EEN KAMER BINNEN, NEEMT EEN SPIEGEL EN KIJKT ERIN. IN PLAATS VAN TITOU’S REFLECTIE VERSCHIJN IK IN DE SPIEGEL. IK LEG HEM IN GEUREN EN KLEUREN UIT HOE IK ZOU WILLEN DAT HIJ MIJ ERUIT HELPT. TITOU IS GEFASCINEERD. IK KIJK NAAR HEM.

EEN RUIMTESCHIP WAARVAN DE BINNENKANT BEKLEED IS MET SPIEGELS, DAT BOTST, RONDTOLT EN BEZWIJKT.

DEZE GEBEURTENIS:

IK BEN VERSCHRIKKELIJK OPGEWONDEN OVER IETS EN BESLUIT EEN ETENTJE TE ORGANISEREN. EERST GA IK INGREDIËNTEN KOPEN, MAAR IK VIND ER MAAR EEN PAAR DIE GOED ZIJN. ANDERE DINGEN DIE IK WEL ZOU WILLEN KOPEN ZIJN ERG DUUR OF NIET TE KRIJGEN. IK ZOEK IN EEN KOOKBOEK EN STEL EEN RECEPT SAMEN. DE GASTEN KOMEN EN ZE ETEN. IK EET OOK WAT VAN HET VOEDSEL. IK KAN NIET UITMAKEN OF HET EIGENLIJK LEKKER IS OF NIET. DE GASTEN ZIJN ERG ENTHOUSIAST. DE VOLGENDE MORGEN ZIJN ALLE MENSEN DIE ‘S MORGENS KAKKEN AAN HET KAKKEN.

EEN LAWINE IN SLOW-MOTION, DIE AF EN TOE EEN STUK OMKEERT, NAAR OPZIJ UITWIJKT, ACHTERUIT KRULT EN WEER VERDERGAAT. ZE HOUDT NOOIT OP.

EEN POOLTAFEL ZONDER GATEN.

DEZE GEBEURTENIS:

EEN VOS LOOPT EEN BLOEMENVELD IN. AAN DE ENE, GLOOIENDE KANT IS ER EEN KIPPENHOK, AAN DE ANDERE EEN VOSSENBURCHT. ER LIGT EEN LEEG, GROOT, ROZE KONIJNENPAK IN HET MIDDEN VAN HET VELD. DE VOS TREKT HET PAK AAN EN LOOPT OP ZIJN NORMALE MANIER NAAR DE RAND VAN HET VELD. EEN BEETJE LATER KOMT ER EEN ECHT KONIJN HET VELD OPGEHUPPELD. DE VOS IS GEÏNTERESSEERD. HIJ GAAT OP ZIJN ACHTERSTE POTEN ZITTEN EN TREKT AAN DE OREN VAN ZIJN KONIJNENPAK, NET ZOALS HET KONIJN. HIJ HUPPELT. HET KONIJN STAAT PERPLEX. DE VOS TREKT AAN DE NEUS VAN HET KONIJNENPAK. HET KONIJN GRAAFT EEN GAT. DE VOS GRAAFT EEN GAT. HET KONIJN STAMPT MET ZIJN ACHTERPOTEN, EEN BEETJE BANG VAN DIT VREEMDE DING IN EEN KONIJNENPAK DAT DUIDELIJK GEEN KONIJN IS. DE VOS EET HET KONIJN OP EN BEGRAAFT DE BEENDEREN IN HET VELD. UITEINDELIJK VALLEN DIE UITEEN, WORDEN ZE GROND, ENZOVOORT. (IN DIT OPZET BEN IK HET VELD).

WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN JE IDENTITEIT ALS PERFORMER EN JEZELF?:

HET EERSTE IS EEN STRUCTUUR EN IK BEN EEN PERSOON.

ZIJN ER PROBLEMEN MET JE IDENTITEIT ALS PERFORMER?

SOMS GAAN DE VIER CONSTANTEN EEN BEETJE HUN EIGEN GANG EN HET PROBLEEM IS DAN DAAR EEN EVENWICHT TUSSEN TE VINDEN.

WAAROM DANS EN GEEN ANDERE VORM VAN PERFORMANCEKUNST?

OMDAT BEWEGING COÖRDINEERT.

kunstenaarsbijdrage
Leestijd 3 — 6 minuten

#98

15.10.2005

14.01.2006

Chrysa Parkinson

kunstenaarsbijdrage