© Tristero

Peter Vandenbempt

Leestijd 3 — 6 minuten

De lege zaal: Iemand van ons – Tristero

Het coronavirus doet niet alleen de straten, maar ook de theaterzalen leeglopen. Onder het mom ‘beter virtueel theater dan geen theater’ laten we enkele gedupeerde podiumkunstenaars aan het woord over hun afgelaste premières en de impact van corona op hun werk en leven.

Welk stuk hadden we te zien moeten krijgen?

Iemand van ons is een voorstelling vol grote en kleine uitspraken over de politiek en de liefde: de clichés, boutades en citaten volgen elkaar in hoog tempo op. Er liggen zes spelers samen in bed en ze richten zich rechtstreeks tot het publiek. Zo bieden ze op een ontwapenende manier een inkijk in hun gedachtewereld en privéleven. Hoewel er geen personages zijn, is het toch ‘teksttheater’ en is er voortdurend iemand aan het woord.

Wie stond er op het podium? Hoelang hebben jullie gerepeteerd?

We waren sinds een maand aan het repeteren met een hele mooie ploeg:

Reinhilde Decleir, Mark Verstraete, Janine Bischops, Bob De Moor, Kristin Arras en Kris Smet. Maar eigenlijk zijn we al sinds vorig jaar met dit project bezig. In augustus 2019 heb ik alle spelers een vragenlijst gestuurd die ze anoniem moesten beantwoorden. Dat materiaal heb ik nadien gebruikt om de tweede helft van de tekst te schrijven.

Was er een specifieke urgentie waarom je dit stuk net nu wilde maken?

Voor mij kent elke creatie altijd wel een urgentie of noodzaak, van welke aard dan ook. En al helemaal als het (ook) over politiek gaat. In de kalender-puzzel van al deze spelers zit ook wel een zekere, zij het eerder prozaïsche, urgentie.

Is er een moment, beeld of scène uit de voorstelling die je graag op papier met het publiek zou willen delen, bij wijze van kleine troost?

© Tristero

Vergaderen en tekstrepetities in corona-tijd ziet er ongeveer zo uit.

Hoe voelt het om een voorstelling waar je maanden aan hebt gewerkt, niet in première te laten gaan?

Dat is balen natuurlijk. De hele ploeg is triest om zo, net voor de eindmeet, het werkproces te moeten staken. Niet alleen omwille van het werk, ook elkaars gezelschap wordt gemist. Vooral nu, in deze bevreemdende corona-tijd. Iedereen kijkt ernaar uit om de creatie af te werken en terug samen te komen, ook met het publiek.

Blijf je, nu de première wordt uitgesteld, aan het stuk verder werken of beschouw je ‘t als af?

We hadden nog een tiental dagen nodig om de voorstelling af te werken op het moment dat we beslisten om de repetities stop te zetten. Als we terug zicht krijgen op een premièredatum, zullen we die repetitietijd opnieuw moeten inplannen. Intussen gaan we proberen om met tekstrepetities via Skype de tekstkennis op peil te houden. Wellicht zullen er door de huidige omstandigheden nog replieken aangepast worden, maar dat lukt wel!

Moet je je stuk ‘begraven’ of is er kans op een herneming later? Welke moeilijkheden komen daarbij kijken?

Dat zullen we dag na dag, week na week moeten bekijken. Ik ga ervan uit dat de geplande data in het najaar wel zullen plaatsvinden. Maar ik hoop dat we ook de meeste andere data van het voorjaar kunnen verplaatsen, anders dreigen er zware financiële gevolgen. Dat kan voor een kleine structuur als Tristero rampzalig zijn. De verkoopbureaus zitten nu tot ver boven hun oren in het werk; ik wens mensen zoals Ruth van Thassos heel veel moed en energie. De komende weken gewoon verder werken met deze cast van zeventigplussers (lees: risicogroep) is natuurlijk uitgesloten.

Hoe breng je de volgende dagen en weken door?

Her-plannen, reorganiseren, heel veel telefoneren, administratie verwerken, opruimen, lezen en nadenken over toekomstige projecten en af en toe een gezelschapsspel spelen met de drie vrouwen hier in huis.

Wat is de impact van de maatregelen voor jou persoonlijk? Welke steunmaatregelen zijn er nodig?

Iedereen zal natuurlijk moeten inleveren, dat is intussen wel duidelijk. Ik hoop dat er een steunfonds komt voor de producties die bij gebrek aan projectsubsidie of door een fragiele financiële tax shelter-constructie in de problemen komen. Er zijn intussen hoopvolle signalen vanuit de presentatieplekken (kunstencentra en CC’s) maar we zullen ook daar moeten afwachten hoe de solidariteit zich in de praktijk vertaalt.

Livestreaming, Theaterflix… Zie je iets in een virtueel leven voor jouw voorstelling of is een live publiek onontbeerlijk?

Voor Iemand van ons is dat echt uitgesloten. Deze voorstelling komt tot stand door de wisselwerking tussen de toeschouwers en de acteurs: het publiek is eigenlijk, naast de zes acteurs en actrices, de zevende tegenspeler.

Je leest onze artikels gratis omdat we geloven in vrije, kwalitatieve, inclusieve kunstkritiek. Als we dat willen blijven bieden in de toekomst, hebben we ook jouw steun nodig! Steun Etcetera.

artikel
Leestijd 3 — 6 minuten

#160

15.03.2020

14.05.2020

Peter Vandenbempt