Leestijd 5 — 8 minuten

de gebeurtenissen van midden januari tot eind maart

Volgens de Vlaamse Openbare Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) heeft de economische crisis in 2009 in vergelijking met het jaar voordien de afvalberg met tien procent doen slinken tot 3,5 miljoen ton. • Op haar 47ste verjaardag stelt Goedele Liekens het broertje voor van haar personalitymagazine Goedele: het eenmalige en op 180.000 exemplaren gedrukte Erik is opgebouwd rond de filmregisseur en presentator van‘De slimste mens ter wereld ’ Erik Van Looy. • De Britse singer-songwriter Billy Bragg weigert zijn inkomstenbelasting te betalen. Hij protesteert daarmee tegen de uitbetaling van bonussen bij de Royal Bank of Scotland, die voor 80% in handen is van de belastingbetalers. • Met Rail Gourmet schrijft Annelies Verbeke een theaterstuk voor Wunderbaum. ‘Theaterteksten,’zegt de schrijfster op 6 februari in De Standaard, ‘hoeven gelukkig geen spreektaal te zijn. Liever niet, vind ik. Het is mooi om te horen hoe een acteur met de grootste vanzelfsprekendheid een literaire tekst opvoert.’ • Op 1 februari worden in Kortrijk de jaarlijkse CultuurPrijzen Vlaanderen vergeven. Benjamin Verdonck krijgt de prijs voor Podiumkunsten, Peter De Graef wordt onderscheiden voor Toneelliteratuur, David Van Reybrouck voor Kritiek en essay. De prijs voor Algemene Culturele Verdienste gaat naar Eric Antonis. • Minister Joke Schauvlieghe over haar intrede op het kabinet Cultuur: ‘Toen ik hier aankwam, heb ik aan de administratie gevraagd om te berekenen wie wat krijgt – dat was één van de eerste dingen die ik gedaan heb. Bleek dat er bijna géén gegevens te vinden waren. Daar ben ik van geschrokken.’ (Humo, 2 februari) • Kitty Courbois (72) staat 50 jaar op de planken. Van de stad Amsterdam krijgt zij het Ereteken van Verdienste. Het Parool vraagt haar wat er in die tijd is veranderd. ‘Alles. Er wordt minder overdreven geacteerd. De dictie is anders geworden, die tong-r’en zijn eruit. En de hiërarchie aan het toneel is verdwenen, god zij geloofd. Vroeger zei je meneer van Dijk en mevrouw Van der Moer. Bij de eerste lezing had iedereen een vaste stoel en jonge acteurs hoorden op dat moment pas welke rol ze gingen spelen.’ (3 februari) • Jérôme Bel en Anne Teresa De Keersmaeker werken samen voor 3Abschied. In De Morgen van 12 februari zegt Bel: ‘Het kan vreemd klinken, maar ik heb vastgesteld dat dans niet op dezelfde manier conceptueel kan zijn als beeldende kunst. Het lichaam is drager van affecten die iets “anders” binnenbrengen. Ze vormen een tegengewicht voor de conceptuele kant van een werk. Ze verhouden zich als yin en yang.’ • De Standaard vraagt drie acteurs en een actrice naar hoe zij – met name in tijden van crisis – omgaan met jobonzekerheid. Lotte Pinoy : ‘De zakelijke leiders van gezelschappen hebben veel te veel macht. En wij blijven veel te braaf. Ze gebruiken je naam als hen dat goed uitkomt. En als de subsidies binnen zijn en er blijkt toch geld te kort, dan komt je project plots op de helling te staan.’ Lucas Van den Eynde: ‘Mensen zien ons in een feuilleton en denken: zijn broodje is gebakken. Maar zo’n feuilleton wordt in vier, vijf maanden opgenomen en je bent lang niet zeker dat daarna iets anders volgt. We trekken onze plan, maar dat is het ook.’ Koen De Graeve: ‘Ik kan makkelijk enkele weken op brood, rijst en kaas overleven. Ik maak me geen zorgen, ook niet als ik zonder werk zit.’ Pieter Embrechts: ‘Acteurs die alleen uitvoeren, hebben het in deze tijden vaak erg moeilijk. Maar ik ben ook maker en daardoor heb ik nog nooit lang zonder werk gezeten.’ (13 februari) • Op 16 februari overlijdt op 89-jarige leeftijd Bob Davidse, beter bekend als nonkel ‘Vrolijke, vrolijke vrienden’ Bob, de vader van de kindertelevisie. • In zijn krant L’Osservatore Romano keurt het Vaticaan tien pop- en rockcd’s goed. Tot de lijst behoren Michael Jacksons Thriller en Pink Floyds Dark side of the moon. • Volgens een onderzoek bij 40.000 senioren door de VUB en de Hogeschool Gent doet de helft van de 60-plussers niet aan cultuur. Bij andere leeftijdsgroepen is dat slechts een kwart. Afstand blijkt een grote hinderpaal: bijna 30 procent van de senioren mist een bioscoop of theater in de onmiddellijke omgeving. • Johan Simons over Underground: ‘Hier is die onthaald als nogal niksig, terwijl we in Berlijn waanzinnige recensies kregen. Ik zeg dat niet om mijn gelijk te halen, wel omdat mijn periode in Gent me nog meer heeft doen inzien dat er in Europa heel verschillend gekeken wordt. We zien allemaal dezelfde journaals, maar er is iets wat ons fundamenteel scheidt.’ (De Standaard, 6 maart)* Het Antwerpse Theater aan de Stroom moet tegen midden 2011 op zoek naar een nieuwe speelplek. Het pand aan de Ijzeren Waag wordt door de eigenaar, de Onze Lieve Vrouwvereniging van het bisdom Antwerpen, verkocht aan een bouwpromotor. • Tom Jansen vindt het toneel in Nederland te strak georganiseerd. ‘Toen ik bij Toneelgroep Amsterdam aan een regie van een stuk van Frouke Fokkema werkte, kapittelden de actrices me als ik vijf minuten te laat was. Ik wist niet wat ik meemaakte. Toen ik met Josse De Pauw werkte, spraken we af dat we geen vaste begintijd zouden hebben. Als we geen zin hadden om te werken, gingen we wandelen, of een boek lezen. Maar er was ook geen sluitingstijd. Je ging wel samen eten en dan kwamen de echte ideeën los. Die vrijheid voel ik in Nederland niet.’ (Theatermaker, maart) • Dirk Roofthooft speelt in maart drie solo’s van Jan Fabre. Tijdens de repetities zegt hij in De Standaard (13 maart): ‘Ik ben zeer moe. Ik neem te weinig ontspanning en als ik dan eens op een zaterdag naar de koers ga kijken, zoals twee weken geleden, kom ik toch wel iemand tegen die me vraagt hoe het met de monologen staat. Dan ren ik uit schuldgevoel weer naar huis om te studeren (lacht).’ • De VRT komt met een besparingsplan waarin de openbare omroep het tegen eind 2010 met 279 voltijdsen minder moet doen. Er zal in de komende jaren ook minder nieuwe Vlaamse fictie te zien zijn. • Uit een rondvraag van het VTi en het Kaaitheater bij de stadstheaters en kunstencentra blijkt dat van de 32 directiefuncties er slechts 7 door een vrouw worden ingevuld. Hooguit 20 procent van de regisseurs is een vrouw. ‘Aan de basis vind je genoeg vrouwen, maar niet aan de top,’ zegt Katleen Van Langendonck (Kaaitheater). ‘Theater is lang een mannenbastion geweest en het klassieke teksttheater is dat eigenlijk nog steeds. Je ziet dan ook dat vrouwen andere plekken opzoeken en zich toeleggen op dans en performance. De vraag is natuurlijk: is dat inherent vrouwelijk of zit het in onze cultuur ingebakken?’ (De Morgen, 16 maart) • Met zijn festival Kvs<>Congo viert het Brusselse stadstheater in april vijf jaar artistieke contacten en samenwerkingen met Congo. Artistiek directeur Jan Goossens: ‘Wij zijn vertrokken vanuit een artistiek-civiele agenda, niet vanuit een politiek-institutionele of een diplomatische. Wij zijn niet eerst naar het lokale ministerie van Cultuur gegaan, maar naar de artiesten zelf en van daaruit naar de artistieke organisaties. Heel vaak zie je dat ngo’s artiesten inschakelen voor projecten over aids-bestrijding of tegen kindsoldaten. Op die manier worden de kunstenaars geïnstrumentaliseerd. Wij doen het anders. Wij steunen en versterken de projecten die van de Congolese artiesten zelf komen.’ (De Morgen, 20 maart) • Twee maanden na de lancering van Cobra.be trekt de nieuwe cultuursite van de VRT zo’n 5 à 6000 bezoekers per dag. Volgens het hoofd van het productiehuis Cultuur Walter Couvreur is dat niet slecht, maar blijven de cijfers toch onder de verwachtingen. • Het schrappen van het Muziekforum in Gent zal voor Gerard Mortier ‘altijd een litteken blijven’. In een gesprek met De Standaard (27 maart) zegt hij: ‘Graag was ik teruggekeerd naar mijn geboortestad met alles wat ik de voorbije dertig jaar geleerd heb, om het in een nieuw project te investeren. Gent heeft nu een trein gemist. Het project dat in de plaats kwam, kan mij niet boeien. Wat zal de uitstraling zijn van een bibliotheek?’ ©

JE LEEST ONZE ARTIKELS GRATIS OMDAT WE GELOVEN IN VRIJE, KWALITATIEVE, INCLUSIEVE KUNSTKRITIEK. ALS WE DAT WILLEN BLIJVEN BIEDEN IN DE TOEKOMST, HEBBEN WE OOK JOUW STEUN NODIG! Steun Etcetera.

artikel
Leestijd 5 — 8 minuten

#121

01.04.2010

31.08.2010

Johan Reyniers

Johan Reyniers is schrijver en dramaturg. Hij was de directeur van de Leuvense organisatie voor hedendaagse dans Klapstuk (1993-1998) en artistiek directeur van het Kaaitheater (1998-2008). In 2008 werd hij hoofdredacteur van Etcetera. Sinds 2014 is hij hoofddramaturg bij Toneelgroep Amsterdam.

NIEUWSBRIEF

Elke dag geven wij het beste van onszelf voor steengoede podiumkunstkritiek.

Wil jij die rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!