Don Verboven, vanaf 1 oktober directeur van het VTi © Siska Vermeylen

Leestijd 5 — 8 minuten

de gebeurtenissen van april tot augustus

Tom Van Bauwel wordt ontslagen als artistiek directeur van BAFF en vervangen door Steven De Lelie en Tim Luyten van Theater aan de Stroom. BAFF zal voortaan opnieuw Raamtheater heten. • Het Toneelhuis beëindigt zijn samenwerking met theatermaker en videast Peter Missotten. Oorzaak van de breuk is een fundamenteel verschil van mening in artistieke toekomstvisie. • ‘Ik ben niet bezig met de wereld. Ik maak een wereld, heel autonoom. Ik ben niet met politiek bezig. Het is onzin om dat van kunstenaars te verwachten. Kunst wordt door mensen gemaakt, maar ze gaat niet over menselijkheid.’ (Jan De Cock in De Standaard Magazine van 10 april) • Naar aanleiding van de première van Phantasmapolis zegt Stef Lernous: ‘Met Abattoir Fermé maken we zeer filmisch theater. Soms krijg ik het idee dat we theater gebruiken om film te maken, zo sterk baseren we ons op de esthetiek van onze voorstellingen. Of ik dan niet liever filmregisseur was geworden? Neen, ik hou van monologen en in theater kun je er vijf na elkaar brengen, in een film werkt zoiets niet.’ (De Standaard, 17 april) • vrt-journalist Siegfried Bracke maakt bekend dat hij overstapt naar de politiek. Bij de federale verkiezingen op 13 juni zal hij voor N-VA de kamerlijst in Oost-Vlaanderen trekken. • Bij Christie’s in New York wordt op 4 mei het doek Nu au plateau de sculpteur van Pablo Picasso voor 106,5 miljoen dollar geveild. Volgens de Amerikaanse kunsthandelaar Guy Bennett zijn topstukken als die van Picasso ‘recession proof ’. • Door een staking in de Scala in Milaan vindt de voor 13 mei geplande première van Das Rheingold in een regie van Guy Cassiers plaats met drie dagen vertraging. • Over de verkoop van voorstellingen zegt Ruth Bresseleers van Thassos in De Standaard van 3 juni: ‘Een tendens die ons zorgen baart: culturele centra spelen hoe langer hoe meer op zeker. Als je geen BV in de voorstelling hebt, krijg je die niet verkocht. Het iets serieuzere werk krijgt het hoe langer hoe moeilijker en dat leidt tot een verschraling van het aanbod. Dat is te moeilijk voor ons publiek, krijgen wij vaak te horen. Maar is het niet de taak van een cultuurcentrum om ook die andere dingen te programmeren?’ • Op 1 juni overlijdt op 103-jarige leeftijd de legendarische Japanse butohdanser Kazuo Ohno. • Binnen het kader van een besparingsoperatie van de Vlaamse overheid blokkeert minister van Cultuur Joke Schauvliege in totaal 4,4 miljoen euro op de cultuurbegroting voor 2010. Bij de ad hoc-projecten zoals projectsubsidies in theater en dans wordt 289.000 euro geblokkeerd. • Naar aanleiding van de creatie van De man zonder eigenschappen I zegt Guy Cassiers: ‘Theater zal altijd een buitenbeentje blijven doordat het een ander tempo hanteert. De kracht van theater is dat het vertraagt. Dat weten ook de personages in Musils boek: zij vliegen uit de bocht. En dat dreigen wij vandaag ook te doen.’ (De Standaard, 5 juni) • In Vooruit worden op 7 juni de werkteksten voorgesteld van de zeven ateliers die in het kader van het ‘Cultuurforum 2020’ aan een toekomstvisie met langetermijndoelstellingen voor cultuur werken. Geert Van der Speeten schrijft op 8 juni in De Standaard: ‘Op zich zijn de aangereiktevthema’s stuk voor stuk valabel. Maar het geheel lijkt met losse steek aaneengebreid. Het stadium van de denkoefening is dit meerjarenproject nog niet ontgroeid.’ • De N-VA wint op 13 juni de federale verkiezingen en wordt met 27 kamerzetels de grootste partij van het land. In het Franstalige landsgedeelte scoort de PS met 26 zetels. • Peter Van Asbroeck over acteren: ‘Ik probeer mijn job zo goed mogelijk te doen, maar daar houdt het ook op. Ik sta er steeds weer van te kijken als ik collega’s in dure filosofische bewoordingen over hun vak hoor praten. Als ik termen hoor vallen als ‘method acting’ en ‘inleving’, denk ik altijd: ‘Oei, ik heb precies iets gemist.’ Ik hoor toch meer bij de school van het uitleven dan bij de school van het inleven, vrees ik.’ (Humo, 15 juni) • Professor Gust De Meyer (K.U.leuven) is in een interview in Dag Allemaal van 15 juni principieel over het toekennen van cultuursubsidies: ‘Ik vind niet dat cultuur subsidies nodig heeft. De markt selecteert vanzelf wel wat belangrijk is. Zoals in de popmuziek. Ik ken geen énkele muziekfan die klaagt dat zijn favoriete pop- of rockmuziek onbereikbaar is. Dus waarom zouden we met belastinggeld moeten zorgen dat fans van experimenteel theater, die doorgaans een hoog inkomen hebben, een goedkoop ticket kunnen kopen?’ • Vlaams Theaterfestivalcoördinator Don Verboven volgt Ann Olaerts op als directeur van het VTi. • Minister van Cultuur Joke Schauvliege beslist om het Raamtheater niet langer te subsidiëren. Zij volgt daarmee de beoordelingscommissie Theater die vindt dat het van BAFF tot Raamtheater omgedoopte theaterhuis geen subsidies kan ontvangen als het zijn artistieke plannen radicaal wijzigt. • Walter Tillemans was in 1977 mede-oprichter van het Raamtheater. Op het nieuws van de schrapping van de subsidies reageert hij met: ‘Het is jammer dat het instrument dat ik ooit heb gemaakt, verloren zal gaan. Maar kennelijk weten toneelmakers niet meer hoe zo’n instrument te bespelen. Dus in die zin is het misschien niet zo heel erg dat er definitief een einde komt aan het Raamtheater.’ (De Morgen, 12 juli) • Bij hevige regenval midden juli loopt het Paleis voor Schone Kunsten in vier dagen tijd twee keer onder water. Oorzaak is een verkalkte rioleringsbuis. • In Duisburg vallen op 24 juli 19 doden nadat paniek is ontstaan in de enige tunnel die dienstdoet als in- en uitgang voor de 1,4 miljoen festivalgangers van de Love Parade. • De Duitse songfestivalwinnares Lena Meyer-Landrut (19) houdt meer van toneel dan van film. Maar dan wel van het eerder klassieke werk. ‘Modern of experimenteel theater, da’s meestal toch niet zo mijn ding. Ik krijg er iets van dat die acteurs altijd hun kleren schijnen te moeten uittrekken op het podium. (lacht) En ik begrijp het ook gewoon niet, geloof ik. (Humo, 3 augustus) • Op Theater Aan Zee gaan de KBC-creatieprijzen voor Jong Theater naar Mokhallad Rasem voor Irakese geesten en naar Stefanie Claes voor Het feest van de platte cake. • Arne Sierens zou geen theater kunnen maken met wijkbewoners uit pakweg de Brugse Poort. Voor zijn werk heeft hij professionele acteurs nodig. ‘Wat ik wel zou kunnen doen, is ze opnemen op camera. Je pakt dan het leven zoals het is, maar pak je het leven wel? Je hebt ook heel saaie documentaires! Is een foto beter dan een schilderij, als je de kern van de mens wil treffen? Vastleggen is niet genoeg. Theater is de wereld máken.’ (De Standaard, 21 augustus) • Op 21 augustus overlijdt de Duitse film-, theater- en operaregisseur Christoph Schlingensief aan longkanker. Hij werd 49. • Van theaterfotograaf Kurt Van der Elst is in deSingel de tentoonstelling Jardin/Cour te zien. ‘Het is een misverstand dat acteurs geweldig dankbaar zijn om te portretteren,’ zegt hij in De Standaard van 24 augustus. ‘Vaak hebben ze moeite om zich een houding te geven en is het eenvoudiger om hen te fotograferen wanneer ze in een rol zitten.’ • Van Mokhallad Rasem is op het Theaterfestival zijn Irakese geesten te zien. De theatermaker kwam in 2006 vanuit Bagdad naar België. Over zijn kijkgedrag sindsdien zegt hij: ‘Ik heb de meeste bekende namen in Vlaanderen gezien en bij iedereen wel iets opgepikt: energie bij Wim Vandekeybus, beeldsfeer bij Romeo Castellucci, het esthetische bij Guy Cassiers. Overal kleine dingen, die je inspireren voor je eigen taal.’ (De Standaard, 26 augustus) • Peter Vandermeersch ruilt op 1 september zijn job als algemeen hoofdredacteur van De Standaard en Het Nieuwsblad in voor de hoofdredactie van nrc Handelsblad. • Het Rits vernieuwt zijn theateropleiding. Vanaf het academiejaar 2010-2011 zullen de twee afstudeerrichtingen regie en spel worden geleid door Karel Vanhaesebrouck en door de theatermakers Ruud Gielens, Stef Lernous en Raven Ruëll.

JE LEEST ONZE ARTIKELS GRATIS OMDAT WE GELOVEN IN VRIJE, KWALITATIEVE, INCLUSIEVE KUNSTKRITIEK. ALS WE DAT WILLEN BLIJVEN BIEDEN IN DE TOEKOMST, HEBBEN WE OOK JOUW STEUN NODIG! Steun Etcetera.

artikel
Leestijd 5 — 8 minuten

#122

01.09.2010

30.11.2010

Johan Reyniers

Johan Reyniers is schrijver en dramaturg. Hij was de directeur van de Leuvense organisatie voor hedendaagse dans Klapstuk (1993-1998) en artistiek directeur van het Kaaitheater (1998-2008). In 2008 werd hij hoofdredacteur van Etcetera. Sinds 2014 is hij hoofddramaturg bij Toneelgroep Amsterdam.

NIEUWSBRIEF

Elke dag geven wij het beste van onszelf voor steengoede podiumkunstkritiek.

Wil jij die rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!