Leestijd 4 — 7 minuten

de gebeurtenissen van mei tot augustus

Hoe minder je het publiek aanbiedt, hoe aandachtiger het wordt’, zegt regisseur Heiner Goebbels. ‘De beeldenvloed die de media continu over ons uitstorten, wakkeren blijkbaar het verlangen aan om zelf dingen te ontdekken. De theaterzaal is een plek waar het nog kan: zelf een verhaal en een samenhang samenstellen.’ (De Standaard, 7 mei) • Uit DNA-tests blijkt dat géén van de drie aan Friedrich Schiller toegeschreven en bewaarde schedels de schedel van de Duitse dichter en toneelschrijver is. • Naar aanleiding van de opvoering van Ionesco’s De koning sterft in NTGent schrijft Mark Cloostermans in De Standaard: ‘Theatererfgoed kan je niet zomaar bewaren; het moet aangepast worden aan veranderde kijkgewoonten, anders wordt het een levende dode.’ (9 mei) • Het Ballet van Vlaanderen heeft het jaar 2007 afgesloten met een gecumuleerd verlies van 2,3 miljoen euro. Het gezelschap zegt structureel ondergefinancierd te zijn. • Mode-ontwerper Tim Van Steenbergen maakt de kostuums voor Atropa van het Toneelhuis: ‘De theaterwereld is mij liever dan de modewereld. Hier is meer menselijkheid. Meer groepsgevoel. Iedereen werkt samen in één richting, aan één eindresultaat. De mode is veel individueler, concurrentiëler, harder’, zo tekent De Morgen op. (10 mei) • Volgens het Federaal Planbureau stijgt de gemiddelde leeftijd van de Belgische bevolking de komende 52 jaar met 4,4 jaar. In 2060 zal de gemiddelde Belg 45 jaar oud zijn; bijna een derde van de bevolking is dan ouder dan 65. • Volgens de directeur van de sterrenwacht van het Vaticaan, José Gabriel Funes, is buitenaards leven mogelijk. ‘Zoals er een veelheid van levende schepselen op aarde is, zo kunnen er ook andere intelligente wezens door God zijn gecreëerd.’ (De Standaard, 16 mei) • Op 20 mei overlijdt de Nederlandse acteur Bert André, die het grootste deel van zijn loopbaan in Vlaanderen speelde, o.a. bij het BKT, Arca en de KVS. • ‘De tragedieschrijvers,’ zegt Roger Scruton in De Morgen van 21 mei, ‘onderzochten de donkere kant van de mens, maar ze brengen ons ook weer thuis, met het idee dat het leven uiteindelijk wel de moeite waard is. We kunnen die tragedies in de ogen kijken, maar ze vernietigen de betekenis van de dingen niet. Integendeel: die betekenis is alleen maar sterker geworden. Het toont ons dat we kunnen triomferen over onze sterfelijkheid en ons lijden.’ • ‘Vanaf dit seizoen,’ zo maakt deSingel bij de presentatie van zijn programma voor 2008-09 bekend, ‘breiden we de -25 jaarkorting voor abonnees uit tot hun 35ste verjaardag. Ons publiek blijft dus 10 jaar langer jong.’ • ‘Ik ben eigenlijk een ongelofelijke cultuurbarbaar: ik lees niet, ik ga niet naar het theater of de bioscoop, en concerten zie ik ook bijna niet – behalve die van Arno en Zita Swoon. Het enige wat ik af en toe doe, is een glas wijn drinken op een terras. En voor de rest zit ik elke avond van acht tot middernacht voor de tv.’ (Jan Decorte in Humo, 27 mei) • De komende jaren zal de VRT zijn filmcollectie – zo een 66.000 rollen, goed voor 35.000 uur materiaal, waaronder ook een aantal culturele programma’s en tvspelen – digitaliseren. • Met Jean-Marie, genoemd naar Jean-Marie Pfaff, verschijnt in België voor het eerst een personality-magazine. • ‘In harmonie,’ zegt Ivo van Hove op 31 mei in De Standaard, ‘kom je volgens mij tot het beste resultaat. Daarom vind ik een acteursensemble zo belangrijk. In zo’n constellatie begint het repetitieproces niet meer met elkaar te leren kennen. Je kunt je onmiddellijk focussen op de inhoud. Die tijdwinst loopt parallel met kwaliteitwinst.’ • Peter Van den Begin en Stany Crets werken aan de televisiefictiereeks Oud België, over de teloorgang van het revuetheater in de jaren zeventig. • Minister van Media Geert Bourgeois wil dat Vlaamse en Nederlandse omroepen stoppen met het ondertitelen van elkaars programma’s. Nergens anders ter wereld, benadrukt hij, worden programma’s in eenzelfde taal ondertiteld. • Comp. Marius speelt op het Oerolfestival Becketts Allen die vallen in een nieuwe vertaling. Die van Jacoba Van Velde schiet op veel punten te kort, zegt Waas Gramser in De Morgen van 14 juni: ‘Ze is veel te preuts. Elke seksuele connotatie ontbreekt, hoewel Beckett met dit luisterspel in feite één grote taaloefening in dubbelzinnig spreken heeft gemaakt.’ • Etcetera 112 wordt op 18 juni in de Kaaitheaterstudio’s voorgesteld na afloop van de eerste proefvoorstelling van We hebben een/het boek (niet) gelezen, de bewerking van Thomas Manns De Toverberg door STAN, Discordia, De Koe, Dood Paard en Willem de Wolf. • Acteurs van de VTMtelevisieserie Sara zijn misnoegd. Ze zien geen cent van de merchandising rond de serie, omdat ze bij het ondertekenen van hun contract de rechten daarvoor hebben afgestaan. • De Vlaamse Gemeenschap wordt voor 4,5 miljoen euro eigenaar van de dansinfrastructuur van Rosas/P.A.R.T.S. • Met Het machtige monument – een verhaal rond het Atomium en het Expojaar – verschijnt eind juni het driehonderdste album van Suske & Wiske. • Dirigent Philippe Herreweghe organiseert in Toscane een kleinschalig muziekfestival. ‘Uniek is wel onze communistische manier van vergoeding. Iedereen, ongeacht leeftijd, krijgt 500 euro voor de hele week. Zo creëer je een gemeenschapsgevoel bij alle deelnemende musici.’ (De Standaard, 1 augustus) • Een aantal Vlaamse acteurs (waaronder Frank Aendenboom en Koen De Bouw) publiceert in De Standaard van 6 augustus een ‘Manifest voor een acteurs- en een publiekstheater’. De ondertekenaars schrijven: ‘Door de afbouw van onder meer de grote gezelschappen, ingezet begin jaren negentig, wordt de drager van het theater, de acteur, overgeleverd aan de markt en aan het stempellokaal.’ ‘Er is een groter middenveld nodig dat repertoire speelt voor een breed publiek’, verduidelijkt Carry Goossens in een gesprek met de krant. • In een dubbelinterview met Standard-trainer Michel Preud’ homme zegt premier Yves Leterme: ‘Ik ben meer in sport geïnteresseerd dan in politiek, en ik heb er ook meer verstand van.’ (Humo, 12 augustus) • Na de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Peking raakt bekend dat het schattige meisje Lin Miaoke de Ode aan het Moederland niet zelf zong maar playbackte. De echte zangeres Yang Peiyi heeft scheve tandjes en moest dus buiten beeld blijven. • Madonna, de queen of pop, wordt op 16 augustus vijftig. • Studio 100 richt een nieuw theatergezelschap op dat enkel volkstheater en blijspelen zal brengen. De Komedie Compagnie, zoals het gezelschap zal heten, wordt geleid door komiek Dirk Van Vooren, en zal optreden in de Antwerpse zaal Elckerlyc. • In Nederland worden de podiumkunsten voor de periode 2009-12 drastisch herschikt: 59 van de 141 erkende structuren verliezen hun subsidie. Daarnaast zijn er 34 nieuwkomers. Het gemiddelde subsidiebedrag per instelling stijgt. • Sidi Larbi Cherkaoui houdt de State of the Union op de opening van Het Theaterfestival op 22 augustus. • Tom Lanoye wordt vijftig op 27 augustus. Dat wordt onder meer gevierd met een voorleesmarathon op radio Klara. (jr)

JE LEEST ONZE ARTIKELS GRATIS OMDAT WE GELOVEN IN VRIJE, KWALITATIEVE, INCLUSIEVE KUNSTKRITIEK. ALS WE DAT WILLEN BLIJVEN BIEDEN IN DE TOEKOMST, HEBBEN WE OOK JOUW STEUN NODIG! Steun Etcetera.

artikel
Leestijd 4 — 7 minuten

#113

01.09.2008

30.11.2008

Johan Reyniers

Johan Reyniers is schrijver en dramaturg. Hij was de directeur van de Leuvense organisatie voor hedendaagse dans Klapstuk (1993-1998) en artistiek directeur van het Kaaitheater (1998-2008). In 2008 werd hij hoofdredacteur van Etcetera. Sinds 2014 is hij hoofddramaturg bij Toneelgroep Amsterdam.

NIEUWSBRIEF

Elke dag geven wij het beste van onszelf voor steengoede podiumkunstkritiek.

Wil jij die rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!