LeBron James en Gisele Bündchen © Annie Leibovitz

Leestijd 4 — 7 minuten

de gebeurtenissen van maart tot april

Acteur en regisseur Tom Van Bauwel wordt op 6 maart met onmiddellijke ingang benoemd tot artistiek directeur van het Raamtheater. • Nadat is gebleken dat het S.M.A.K. het jaar 2007 met een tekort van 490 000 euro heeft afgesloten, zegt de raad van bestuur de samenwerking met zakelijk leider Sven Jacobs op. Minister van Cultuur Bert Anciaux vraagt garanties voor een correct beheer van het museum. • Volgens een onderzoek van het steunpunt Cultuur Lokaal is de gemiddelde bezoeker van een Vlaams cultuurcentrum een 48-jarige, hoger opgeleide, werkende, getrouwde of samenwonende vrouw met een behoorlijk inkomen. • De Standaard bericht op 19 maart dat de stad Brussel voor de derde keer op rij ‘vergeet’ om de in 2006 overeengekomen 250 000 euro voor de onderhoudskosten van de KVS, in zijn begroting in te schrijven. • In het Antwerpse Middelheimziekenhuis overlijdt op 19 maart Hugo Claus. De schrijver en regisseur, die al enige tijd aan Alzheimer leed, had om euthanasie gevraagd. Hij werd net geen 79. • Het Toneelhuis en cultuurschepen Philip Heylen vechten een conflict over de subsidies van de stad Antwerpen in de pers uit. ‘Cassiers dreigt met opstappen’, titelt De Morgen op 20 maart. ‘Ik ben naar hier gekomen voor een ontwikkeling,’ zegt de artistiek leider, ‘niet voor een afkalving.’ Het Toneelhuis heeft 2007 afgesloten met een tekort van 700000 euro. • De Amerikaanse Vogue plaatst voor het eerst een zwarte man op de cover. Er ontstaat controverse over de agressieve pose van het model, omdat die volgens sommigen raciale vooroordelen zou benadrukken. Op de foto van Annie Leibovitz, die naar een poster van King Kong verwijst, dribbelt basketballer LeBron James met een bal terwijl hij in zijn andere hand Gisele Bündchen vasthoudt. • Philip Heylen reageert in De Morgen van 21 maart op Guy Cassiers: ‘Artistieke vrijheid is een hoog goed. Maar naast al dat artistiek geweld zijn de laatste jaren ook een leger zakelijke leiders aangeworven die juist als taak hebben om de financiële en dus ook artistieke grenzen continu in de gaten te houden.’ • Over het gebrek aan weerklank in de gevestigde theaterwereld zegt An Nelissen in De Standaard van 3 april: ‘Vooral Wim Van Gansbeke heeft me destijds systematisch gekraakt. Vijf jaar geleden kwam hij me vragen of ik kwaad op hem was. Hij zei dat hij me eigenlijk een geweldig wijf vond, en een goede actrice. Terwijl zijn artikels wel een stempel op mij hebben gedrukt die ik in de progressieve pers nooit meer ben kwijtgeraakt.’ • Etcetera 111 wordt op 3 april in de Bourla gepresenteerd na afloop van de première van De versie Claus, een monoloog van Mark Schaevers, gespeeld door Josse De Pauw. • Het schepencollege van Temse verbiedt de try-outvoorstelling van Mijn leven met Leterme, een show van Vitalski, uit vrees dat de voorstelling niet ‘aan bepaalde normen’ zou voldoen en ‘platvloers’ zou zijn. • De Munt opent aan de zijkant van het operagebouw een nieuwe bar, de MMbar, die alle dagen open is en de plek wil openstellen voor het grote publiek. • Op 11 april opent in het Louvre de tentoonstelling L’Ange de la Métamorphose waarin Jan Fabre een dialoog aangaat met Van Eyck, Van der Weyden, Bosch, Rubens, … ‘Ik ben een dwerg die zich stoot aan hun talent,’ zegt hij. • Vanaf midden april loopt in bioscopen in Nederland en Vlaanderen de filmversie van de tv-serie Dunya & Desie, over een Hollandse tiener en haar vriendin van Marokkaanse afkomst. De film speelt niet in Brussel. • Voor de lancering van de cultuurwebsite van Klara maakt Luc Tuymans een tijdelijke muurschildering op een blinde muur in Antwerpen. Vier procent van de (in totaal 3000) passanten die gedurende 48 uur langs het werk lopen, kijkt ernaar. • De Brusselse instellingen De Munt, KVS, Wiels, Théâtre National, Kaaitheater en Les Halles ondertekenen een charter dat jonge werklozen aan jobs moet helpen in de cultuursector. • Tino Haenen, voormalig directeur van het festival voor hedendaagse muziek Ars Musica, is de nieuwe directeur van het Amsterdamse Muziektheater aan ‘t IJ. • Bruno Vanden Broecke zegt in HUMO (22 april) dat hij Dantes Divina Commedia (in de vertaling van Ike Cialona en Peter Verstegen) uit het hoofd aan het leren is. ‘Ik zou het over een jaar of drie helemaal van buiten willen kennen, en er iets mee doen op het toneel. Ik heb al uitgerekend dat je achttien uur nodig hebt om die tekst volledig te spelen.’ • Een infrastructuursubsidie voor de Bourla – waarmee de artistieke werking en de exploitatie van het gebouw worden losgekoppeld – strijkt de plooien tussen de stad Antwerpen en het Toneelhuis glad. Daarnaast heeft het stadstheater een saneringsplan klaar om zijn tekort van 700 000 euro in vier seizoenen weg te werken. • Op 1 mei verandert het Raamtheater van naam; voortaan heet het Baff. Dat is geen afkorting, maar (volgens het theater) ‘wel een klank, een inslag’. • In het glossy magazine voor popcultuur Spex (mei- juni 2008) bevolken dansers van Damaged Goods het modekatern, begeleid door een motto van Bertolt Brecht: ‘Ändere die Welt, sie braucht es.’ Aanleiding is de regie van Die Massnahme/Mauser (Brecht/Müller) door Frank Castorf en Meg Stuart in de Volksbühne van Berlijn: ‘Die Massnahme/Mauser behandelt de oude revolutionaire vraag of het doel de middelen heiligt, in de historische context van stalinisme, kapitalisme en heden.’ • Televisie, kranten en andere media herdenken mei ’68. Theatermaker Mong Rosseel (bekend van de klassieker Het apekot) zegt dat zijn geloof in de maakbaarheid van de samenleving onaangetast is. Over de werking van zijn buurthuis ‘Bij De Vieze Gasten’ in Gent zegt hij in De Standaard van 3 mei: ‘Autochtonen en allochtonen samen? Nee, dat blijft moeilijk. Als een Marokkaans meisje haar jaarlijkse modeshow organiseert, zit de zaal afgeladen vol, maar zijn de Belgen op een hand te tellen. Als ik optreed, zitten er dan weer amper allochtonen in de zaal. Maar die mix komt nog, daar ben ik van overtuigd. We zijn te ongeduldig.’ (jr)

JE LEEST ONZE ARTIKELS GRATIS OMDAT WE GELOVEN IN VRIJE, KWALITATIEVE, INCLUSIEVE KUNSTKRITIEK. ALS WE DAT WILLEN BLIJVEN BIEDEN IN DE TOEKOMST, HEBBEN WE OOK JOUW STEUN NODIG! Steun Etcetera.

artikel
Leestijd 4 — 7 minuten

#112

01.06.2008

31.08.2008

Johan Reyniers

Johan Reyniers is schrijver en dramaturg. Hij was de directeur van de Leuvense organisatie voor hedendaagse dans Klapstuk (1993-1998) en artistiek directeur van het Kaaitheater (1998-2008). In 2008 werd hij hoofdredacteur van Etcetera. Sinds 2014 is hij hoofddramaturg bij Toneelgroep Amsterdam.

NIEUWSBRIEF

Elke dag geven wij het beste van onszelf voor steengoede podiumkunstkritiek.

Wil jij die rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!