‘Blindeman’ (NTG) foto Luk Monsaert

Leestijd 2 — 5 minuten

Blindeman

NTG, Gent

Naar aanleiding van Serenade bij het Theatercoöperatief schreef ik dat Hugo Claus de laatste tijd beter functioneert wanneer hij bewerkingen maakt dan wanneer hij vrij spel heeft. Dat moet ik met Blindeman herzien.

Blindeman is de zoveelste neerslag van Claus’ bezetenheid met de Oedipusthematiek. De poëtisch-rituele lezing van Oedipus jg. ’71 wordt vervangen door een Gentse gecaramelliseerde versie onder het motto ‘de eerste Oedipus waarmee gelachen kan worden’. Dat gaat dan zo: na een kernexplosie in Gent proberen enkele zwartgeblakerde overlevenden de tijd te doden met allerlei spelletjes. Tot iemand zich het spannende verhaal herinnert van Oedipus/Omer die zijn vader doodde en zijn moeder (Jokaste/Yolande) trouwde. De vertelling evolueert allengs tot een toneelstuk.

Modieus is deze nieuwe aflevering alleszins. Kernbommen zijn niet alleen politieke pasmunt, maar ook commerciële voltreffers. Claus is evenmin blind voor de postmodernistische golf met zijn tendens tot trivialisering en ironie. Maar het triviale blijft plat en de ironie een flauwe pastiche. Enkel de rammelende rijmelarij op Gentse wijze slaagt er bijwijlen in de autochtone bevolking de mondhoeken te krullen. “Al onze uitdrukkingen zitten erin,” hoorde ik iemand na afloop bewonderend zeggen. Oedipus, of het Gentse idioticon.

Dat schrijvers hun eigen stukken zelden kunnen regisseren is een vrij algemene vaststelling. Claus vormt daarop geen uitzondering. De acteurs doen hun best en het decor, een gestolde lavaberg met een vliegtuigvleugel als loopbrug, is uitstekend als speldispositief. Blindeman komt echter niet tot leven. Het is allemaal erg plastisch en Boschiaans bedoeld, maar de produktie lijdt aan een chronische indigestie die ze lomp en log maakt. Bovendien houdt Claus niet op te citeren uit de Labdakus-produktie die hij ooit samen met Franz Marijnen in Rotterdam maakte. Dat was bij Jessika! in de KVS al zo, en nu opnieuw. Hij moet dringend eens ander werk zien.’

Kortom, de verplichte jaarlijkse Claus op het NTG-programma begint meer en meer op een sleur te lijken. Blindeman oogt dof, loopt mank en klinkt hol. En het is zelfs geen grand-guignol.

Blindeman

auteur en regie: Hugo Claus ;

groep: NTG; decor: Santiago Del Corral;

kostuums: Mechtild Schwienhorst;

spelers: Ille Geldhof, Blanka Heirman, Chris Thys, Peter Marichael, Walter Moeremans, Eddy Spruyt, Hugo Van Den Berghe, Cyriel Van Gent, Eric Van Herreweghe en Nolle Versyp.

JE LEEST ONZE ARTIKELS GRATIS OMDAT WE GELOVEN IN VRIJE, KWALITATIEVE, INCLUSIEVE KUNSTKRITIEK. ALS WE DAT WILLEN BLIJVEN BIEDEN IN DE TOEKOMST, HEBBEN WE OOK JOUW STEUN NODIG! Steun Etcetera.

recensie
Leestijd 2 — 5 minuten

#11

19850615

19850914

Luk Van den Dries

Luk Van den Dries is hoogleraar aan de Universiteit Antwerpen en redacteur van Etcetera. Hij wijdde zijn doctoraat aan de opvoeringsgeschiedenis van Heiner Müller in Vlaanderen en is gespecialiseerd in het naoorlogse Vlaamse theater.

 

NIEUWSBRIEF

Elke dag geven wij het beste van onszelf voor steengoede podiumkunstkritiek.

Wil jij die rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!