© Willem de Kam

Alida Dors

Leestijd 3 — 6 minuten

Artiesteningang: Alida Dors

Alida Dors (1977, Amsterdam) ontwikkelde zich als danser in de hiphop- en breakdancescene. Zij danste bij verschillende gezelschappen, waaronder ISH Dance Collective, en richtte in 2004 samen met Bryan Druiventak de hiphopschool Solid Ground Movement op. In de jaren daarna ontwikkelde Alida Dors zich tot choreografe en startte zij haar eigen dansgezelschap BackBone. Sinds april 2020 is ze de nieuwe artistiek leider van Theater Rotterdam.

Hoe ziet jouw werkplek eruit?

Weet ik eigenlijk nog niet. Ik begon twee weken na de lockdown en dat betekende dat ik vooral vanuit huis heb gewerkt – en nog werk. Als we weer naar kantoor mogen, zal ik een plekje hebben op onze locaties TR Witte de With en TR Schouwburg.

Heb je een ritueel voor je het podium opgaat? 

Na de crew begroet te hebben, loop ik meestal op een rustig moment even over het podium. Net zoals bij een bokswedstrijd sta ik stil bij elke hoek. Ik begroet de ruimte en bedank voor het feit dat we hier mogen en kunnen zijn.

Wat is het mooiste aan je werk? 

Dienend te mogen zijn aan wat ik denk dat de essentie is van theater maken, maar ook het hebben van een theater, het huis. Vanuit deze plek kan ik met een merkbare grotere impact dan voorheen bijdragen aan verbinding, verbeelding en het publieke debat. En het gave is dat ik dit niet in mijn eentje doe en dus niet alles hoef te bedenken, maar wel kan aanzetten tot. 

Zijn jouw ouders fan? 

Ja dat zijn ze…. Zo langzamerhand wel. Ik heb het vak geleerd door te werken in onze sector. Ik heb fiscale economie gestuurd en later sociologie en dus hadden mijn ouders een hele andere verwachting van hoe mijn werkzame leven eruit zou zien. Maar ja, ze zijn al een tijdje om en stevige sparringpartners geworden.

Heeft theater invloed? 

Ja, theater heeft invloed! Op ons als mens, het stimuleert onze verbeelding, geeft inzichten prikkelt ons denken, geeft troost, en kan voor meer empathie en verbinding zorgen. Onze theaters zijn wat mij betreft plekken waar je kan deelnemen aan het publieke debat. Het is een plek voor samenkomst en idealiter voor zo nu een dan een onverwachte ontmoeting tussen mensen die elkaar elders misschien voorbij zouden lopen. Ons publiek kan zich hier met verschillende type mensen een groep voelen, waar dat anders nooit zou zijn. Theater heeft dus invloed op ons als samenleving!

Wat is de laatste notitie die je gemaakt hebt? 

Van mijn eerste meeting in het Drieberger-overleg, een overleg tussen BIS-gezelschappen en theaters. Wij van TR gaan ons tot het einde van dit jaar onder andere toeleggen op het ontwikkelen van theatrale parcours. In eerste instantie routes die op verschillende plekken in onze beide locaties worden ontwikkeld door onze eigen makers. Deze routes hebben elk een overkoepeld thema die de korte performances verbindt. In tweede instantie is dit een mogelijkheid om in moeilijke tijden een hand te reiken naar de andere makers en kunstenaars uit de stad.

De andere gesprekspartners tijdens het Zoom-overleg vonden het een interessant idee. Ik heb beloofd een filmpje te sturen waarin ik het parcours nader toelicht. Dit zou kunnen leiden tot landelijke tournees van parcours die wij kunnen ontwikkelen met makers uit het gehele land. Het concept blijkt een mogelijk vehikel voor landelijke samenwerking tussen verschillende (grote en kleine) partijen die samen de sector vormen.

Is kunst jouw leven? 

Kunst, de podiumkunsten, is een heel groot deel van mijn leven. Ik ben ook dankbaar dat ik mij heb kunnen ontwikkelen als zelfstandige maker en nu als artistiek leider van Theater Rotterdam. Middels kunst heb ik een andere taal gevonden om mij te uiten en in de functie die ik nu heb, heb ik de kans om een stevigere bijdrage te leveren aan ontwikkelingen in onze samenleving. Maar nee het omvat niet alle facetten van wie ik in mijn totaliteit ben. Ik ben ook moeder, de vrouw van, dochter , zus en vriendin van…

Dat houdt me in evenwicht, want in deze relaties doet mijn baan er niet toe, maar neem ik mijn kunstzinnige kant automatisch mee.

Als je een tweede carrière zou beginnen, in welke sector zou dat dan zijn? 

Ik zie deze stap eigenlijk al als een tweede carrière, maar wel als een logisch gevolg van wat ik jaren deed als onafhankelijk maker en algemeen directeur en choreograaf van mijn eigen dansgezelschap BackBone. Maar helemaal iets anders…? Architect, maar dat doe je nu niet zomaar even.

Denk je dat het theater in de toekomst zal blijven bestaan?

Ik denk dat het nooit meer zal worden wat het was. Althans dat hoop ik niet. Ik hoop dat we goed herstellen van deze vreselijke crisis. We zullen er hard voor moeten werken om meer dan alleen het establishment te redden. Er is namelijk genoeg te zeggen over wie en wat het fundament van onze sector is. Ik geloof niet in een op zichzelf staand fundament. We hebben elkaar nodig, de podia zijn niets zonder de producenten en makers. Deze tijd geeft ons ook de kans om opnieuw te kijken naar onze uitingsvormen en plekken waar we die tonen. Dit is wellicht een cadeau waarvan we de waarde later nog meer zullen kunnen gaan waarderen en blijven gebruiken, ook na deze ongelooflijke wonderlijke en zware tijd.

KRIJG JE GRAAG ALTIJD ONS MAGAZINE IN JOUW BRIEVENBUS?
Abonneer je dan hier.

interview
Leestijd 3 — 6 minuten

#160

15.03.2020

14.05.2020

Alida Dors

Danseres en choreografe Alida Dors is de nieuwe artistiek leider van Theater Rotterdam sinds april 2020.