Leestijd 2 — 5 minuten

Alles is rustig

Behalve voor festivalboeren en casino’s aan de Belgische kust, zijn de zomermaanden traditioneel theaterkalm. Eerst is het even wennen aan het ritme van lange avonden, na een tijdje vergeet je het ritueel van theaterbezoek. Af en toe duikel je nog eens in een herinnering, een mooi moment of een rotavond. Maar we houden het rustig.

Op het politieke toneel was er wel de affaire rond de boor- en freesmachine van Pégard, wat heen en weer geroep, getrek en geduw als in een slappe vaudeville, mét verrassend slot. Het slotceremonieeï van de Olympische Spelen in L.A. was daarentegen professioneel Hollywoodspektakel. Maar voor de rest is alles rustig.

Niet zo in Turnhout, waar de geplande voorstellingenreeks van het Jules Verne project ei zo na in rook opging. Er zat nl. asbest in de lucht, een materie die trouwens nog in andere culturele centra werd gebruikt. (Asbest de Aids van het theater?) Na tussenkomst van een pharmaceuticabedrijf steeg de luchtballon dan toch op en kon de reis beginnen langs donkere gangetjes, onder de zeespiegel, in holen en spelonken en nog meer moois. Het theater is af en toe een feest.

Dat was voor wat was, Nu voor wat komen zal. Het seizoen 84-85 belooft alvast een druk festivaljaar te worden. Er wordt Japans gedanst, Frans gedanst, Belgisch gedanst Van de winter tot de zomer. Er is een Frans project rond februari en april. Er is bovenal het Kaaitheater in de lente ’85. Maar we beginnen in de herfst: van 21 september tot 30 november brengt het Goethe Institut eventjes Berlijn naar Brussel. Hét Berlijn van Die Brücke en Die Neuen Wilden, van de cultfilm van von Prauheim, van de Schaubühne en het Grips. Het Berlijn dat ook al zo vaak te gast was in de Muntschouwburg.

Een stad en zijn theater. Het theater en het feest. Laat het volgende seizoen spannend, verrassend en vooral onrustig zijn.

L.V.d.D.

JE LEEST ONZE ARTIKELS GRATIS OMDAT WE GELOVEN IN VRIJE, KWALITATIEVE, INCLUSIEVE KUNSTKRITIEK. ALS WE DAT WILLEN BLIJVEN BIEDEN IN DE TOEKOMST, HEBBEN WE OOK JOUW STEUN NODIG! Steun Etcetera.

artikel
Leestijd 2 — 5 minuten

#8

15.09.1984

14.12.1984

Luk Van den Dries

Luk Van den Dries is hoogleraar aan de Universiteit Antwerpen en redacteur van Etcetera. Hij wijdde zijn doctoraat aan de opvoeringsgeschiedenis van Heiner Müller in Vlaanderen en is gespecialiseerd in het naoorlogse Vlaamse theater.

 

NIEUWSBRIEF

Elke dag geven wij het beste van onszelf voor steengoede podiumkunstkritiek.

Wil jij die rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!