275 kunstenaars en cultuurwerkers

Leestijd 6 — 9 minuten

Een oproep tot transparantie

Aan wie dit aanbelangt

In geen gezamenlijk statement delen 275 kunstenaars en culturele werkers hun visie op de toekomst van Kaaitheater: “Wij roepen het bestuur en alle andere betrokkenen in de selectie van een nieuwe directeur op om rekening te houden met de bredere consequenties van hun beslissing voor de toekomst van het artistieke leven in Brussel en Vlaanderen. (…) In het bijzonder zijn we dan ook bezorgd over jongere generaties kunstenaars die dreigen te moeten starten in een cultuurlandschap dat niet langer in staat is om hun trajecten te ondersteunen en te voeden.”    

Ook wij, kunstenaars en cultuurwerkers, willen onze visie delen op de open brieven van vorige week rond de toekomst van Kaaitheater. Op het moment van dit schrijven start er een beslissingsproces over wie straks de leiding krijgt over Kaaitheater. Om dat proces meer publiek te maken, richten we deze brief11You can read the English version of this letter here. aan al wie betrokken is bij de podiumkunsten in Brussel en België, én in het internationale veld. Wij willen de stem laten horen van alle makers van wie het werk van ver of dichtbij een link heeft met Kaaitheater, ook om Esther Severi’s oproep voor transparantie in beslissingsprocessen in publieke instellingen mee te versterken. In België is die transparantie een merkbaar gemis.

De reputatie van Kaaitheater als prominent Europees theaterhuis dat niet op repertoire is gericht, stoelt op het presenteren van een rijk, divers en vaak cutting-edge programma van theater, performance, muziek en debatten. Het voorbije decennium werd het Kaaitheater een belangrijke plek voor dialoog omtrent urgente maatschappelijke en politieke thema’s. Het ondersteunde eveneens een brede waaier van kunstenaars – van gevestigde namen van de oudere generatie tot opkomende kunstenaars uit Brussel en het internationale podiumkunstenveld. ’ Als publieke instelling behartigt Kaaitheater de publieke missie om de deuren open te stellen voor vele kunstenaars met verschillende esthetische oriëntaties en een groot gevarieerd publiek tegemoet te komen.

Een mogelijk scenario waarin Kaaitheater zou samensmelten met Rosas, P.A.R.T.S. en Workspace Brussels, baart ons zorgen in verband met kwesties als machts- en middelenconcentratie, monopolisering en piramidale structuren die volgen uit één enkele artistieke visie. Terwijl het bredere culturele landschap in Brussel bloeit van horizontale en kleine bottom-up initiatieven, geloven politici en directeurs van grote instellingen dat die instituten onderdak kunnen bieden aan velen. De jongste tijd zien we net het omgekeerde: de zorg voor individuele freelance kunstenaars is eerder verminderd dan vergroot. In het bijzonder zijn we dan ook bezorgd over jongere generaties kunstenaars die dreigen te moeten starten in een cultuurlandschap dat niet langer in staat is om hun trajecten te ondersteunen en te voeden.

De echt prangende vraag is dus welke toekomst we ons precies voorstellen voor het podiumveld in Brussel en België. Wat zal over tien jaar de rol van Kaaitheater zijn? Zullen de productiemiddelen als royale subsidies verdeeld worden tussen de grote gevestigde gezelschappen, ten koste van de ontwikkelingskansen voor jongere kunstenaars met andere oriëntaties? Willen we dat het veld consolideert in een hiërarchisch dubbelsysteem van grote stakeholders en onbemiddelde ‘small-scale’ kunstenaars? Dat zou alle partijen schaden, en het podiumkunstenveld zelf nog het meest van al: het zou de rijkdom aan verschillen in Brussel in de kiem smoren.

Daarom willen we benadrukken hoe belangrijk die keuze rond de toekomst van Kaaitheater is. Wij roepen het bestuur en alle andere betrokkenen in de selectie van een nieuwe directeur op om rekening te houden met de bredere consequenties van hun beslissing voor de toekomst van het artistieke leven in Brussel en Vlaanderen. In ons artistieke werk én in ons dagelijks leven maken wij werk van decentralisatie, de bloei van veelheid, het samen zoeken naar oplossingen, in horizontale vormen van samenwerking. Om ons veld levendig te houden, moeten we in staat zijn tot een kritische dialoog met uiteenlopende stemmen en de oude gewoonte afzweren om te vertrouwen op traditionele hiërarchieën. Big is not the way to go.

Wil je deze oproep tot transparantie ondersteunen en dit statement ondertekenen? Stuur dan een e-mail aan: signatures.arts.brussels@gmail.com.

Lees hier de reactie van het Kaaibestuur.

Met hartelijke groet,

 

(in alfabetische volgorde)

– Adva Zakai

– Ahilan Ratnamohan

– Albert Quesada

– Aleksandra Janeva Imfeld

– Alessandra Simeoni

– Alexander Vantournhout / Not Standing vzw

– Alice Chauchat

– Alix Eynaudi

– Alma Söderberg

– Amanda Barrio Charmelo

– Anastasia Tchernokondratenko

– Andrew Hardwidge

– Andros Zins-Browne

– An Goovaerts / nadine

– Anna Rispoli

– Anne Breure

– Anne Juren

– Anne Marie Sampaio

– Anneleen Keppens

– Annelies Van Hullebusch

– Annemie Vanackere / HAU Hebbel am Ufer (Berlin)

– Annie Dorsen

– Ann Olaerts

– Ann Weckx

– Anoek Nuyens

– Anouk De Clercq

– Anouk Llaurens

– Ant Hampton

– Ash Bulayev

– Aurelie Di Marino

– Bára Sigfúsdóttir

– Barbara Claes

– Barbara Mavro Thalassitis

– Barbara Raes / Beyond the Spoken

– Barry Ahmad Talib

– Bart Capelle

– Bart Van den Eynde

– Begüm Erciyas

– Benjamin Vandewalle

– Benoît Lachambre

– Bettina Knaup

– Bob Van Langendonck

– Bojana Cvejic

– Bosse Provoost

– Britt Hatzius

– Bryana Fritz

– Camilla Wills

– Caroline Vermeulen

– Caterina Mora

– Cees Vossen / Moussem Nomadic Arts Centre

– Charlie Usher

– Christine De Smedt

– Christophe Meierhans

– Chrysa Parkinson

– Cis Bierinckx

– Claire Croizé

– Clara van den Broek

– Constant – Association for Art and Media

– Danae Theodoridou

– Daniel Linehan

– Dan Mussett

– David Bergé

– David Helbich

– David Weber-Krebs

– Davis Freeman

– Deborah Birch

– Diederik Peeters

– Dina Dooreman

– Dries Verhoeven

– Edurne Rubio

– Eleanor Bauer

– Eleanor Ivory Weber

– Elisa Demarré

– Elke Vanlerberghe

– Elke Van Campenhout

– Elli Vassalou

– Els Dietvorst

– Elsemieke Scholte

– Els Silvrants-Barclay

– Erna Ómarsdóttir

– Ernst Maréchal

– Esta Matković

– Eszter Némethi

– Eszter Salamon

– Etienne Guilloteau

– Eurudike De Beul

– Eva Wilsens

– Enkidu Khaled

– Franck Chartier

– Fatou Traoré

– Floor van Leeuwen

– Gabriela Carrizo

– Gerda Dendooven

– Gosie Vervloessem

– Görges Ocloo

– Greet Vissers

– Gvozdenovic Adrijana

– Hagar Tenenbaum

– Hans Bryssinck

– Harold Henning

– Hazal Arda

– Heike Langsdorf

– Heine Avdal

– Helena Dietrich

– Hendrik De Smedt

– Hiros (Karen Verlinden, Yasmina Boudia, Anna Scholiers, Nina Wabbes)

– Igor Shyshko

– Ilse Ghekiere

– Ingrid Vranken

– Irina Lavrinovic

– Ivana Müller

– Ive Stevenheydens

– Ivo Dimchev

– Jaime Llopis

– Jan Ritsema

– Jasper Delbecke

– Jennifer Lacey

– Joachim Robbrecht

– João dos Santos Martins

– Jonas Rutgeerts

– Jonathan Burrows

– Jeroen Peeters

– Jeroen Van der Ven

– Jorge Leon

– Jozef Wouters

– Juan Domínguez

– Julia Eckhardt / Q-O2 werkplaats

– Julian Hetzel

– Julian Warner

– Julia Reist / arp:works

– Julie Pfleiderer

– Karl Van Welden

– Katie Vickers

– Kate McIntosh

– Katja Dreyer

– Katrien Oosterlinck

– Katrien Reist / arp:works

– Kelly Copper

– Kerstin Schroth

– Kevin Fay

– Kevin Skelton

– Kevin Trappeniers

– Khalid Koujili El Yakoubi

– Klein Verzet, alternative management bureau

– Kobe Matthys

– Kosmonaut Production, artist centered organization

– Kristof van Baarle

– Kris Verdonck

– Kristien Van den Brande

– Kristien De Proost

– Kulumba Jemima

– Lara Staal

– Laurence Rassel

– Laurent de Sutter

– Lietje Bauwens

– Lilia Mestre

– Lili M. Rampre

– Liza Baliasnaja

– Loes Jacobs / nadine

– Lotte van den Berg

– Loraine Furter

– Luanda Casella

– Luk Lambrecht

– Manah Depauw

– Marcus Bergner

– Maria Dogahe

– Maria Lucia Cruz Correia

– Marialena Marouda

– Marie De Corte

– Marie Feyereisen

– Mario Barrantes Espinoza

– Mark Pozlep

– Mårten Spångberg

– Matteo Fargion

– Meg Stuart / Damaged Goods

– Melissa Mabesoone

– Mette Edvardsen

– Mette Ingvartsen

– Meytal Blanaru

– Michel Quéré

– Michiel Reynaert

– Michiel Vandevelde

– Miet Warlop

– Miriam Rohde

– Mohamed Ikoubaân / Moussem Nomadic Arts Center

– Moya Michael

– Myriam Van Imschoot

– Naomi Kerkhove

– Nassia Fourtouni

– Natalie Gielen

– Nicolas Galeazzi

– Niels Van Tomme

– Nienke Scholts

– Olga Bientz

– Olga de Soto

– Oliver Zahn

– Pablo Fontdevila

– Pak Yan Lau

– Patrick De Coster / Moussem

– Pavol Liska

– Penkova Penkova

– Peter Aers

– Peter Vandenbempt

– Petra Van Brabandt

– Philippe Quesne

– Pierre Rubio

– Pieter Ampe

– Pieter De Buysser

– Pieter Van Bogaert

– Quentin Legrand

– Radouan Mriziga

– Rares Augustin Craiut

– Rebekka de Wit

– Robin Hectors

– Robin Vanbesien

– Robrecht Vanderbeeken / ACOD cultuur

– Rósa Ómarsdóttir

– Ruud Gielens

– Sabine Molenaar

– Salomé Mooij

– Salka Ardal Rosengren

– Sandy Williams

– Sanja Mitrović

– Sara De Roo

– Sara Vanderieck / les enfants du garage

– Sara Jansen

– Sarah Eisa

– Sarah Ludi

– Sarah Vanhee

– Sarah van Lamsweerde

– Sara Manente

– Satu Herrala

– Sébastien Hendrickx

– Sébastien Parizel / Peeping Tom

– Shila Anaraki

– Sidney Barnes

– Silvia Bottiroli

– Simon Allemeersch

– Sirah Foighel Brutmann

– Stefan Govaart

– Stefan Kaegi / Rimini Protokoll

– Stefanie Claes

– Stefanie Wenner

– Steve Salembier

– Teresa Cos

– Thomas Bellinck

– Thomas Michaux

– Tijen Lawton

– Tim Etchells

– Tine Van Aerschot

– Tobias Kokkelmans

– Tom Bonte

– Tom Engels

– Tom Struyf

– Trudo Engels / Various Artists

– Tuur Marinus

– Ula Sickle

– Varinia Canto Vila

– Veerle Mans

– Vera Tussing

– Vladimir Miller

– Walter Verdin

– Wouter De Raeve

– Xavier Le Roy

– Xavier Gorgol

– Youri Dirkx

– Yukiko Shinozaki

– Zvonimir Dobrovic

open brief
Leestijd 6 — 9 minuten

#157

15.05.2019

14.09.2019

275 kunstenaars en cultuurwerkers

open brief