Leestijd 5 — 8 minuten

De gebeurtenissen van december tot begin maart

Naar aanleiding van zijn productie Dracula bij De Tijd zegt Lucas Vandervost over de auteur van het bekende vampierenverhaal: ‘Stoker schreef het hoek in een sfeer van grote vermoeidheid. Hij werkte als dramaturg in een theater en voelde zich door zijn werk helemaal opgebruikt. Hij geraakte niet meer naar huis, hij offerde uiteindelijk zijn privéleven op voor zijn werk en ging zelfs in het theater wonen. Daar, in een kleedkamertje op de vierde verdieping, schreef hij een boek over een figuur die anderen leegzuigt – een metafoor voor zijn eigen leven.’ (Accenten, december) KVS-directeur Jan Goossens wint de Burgerschapsprijs van de Stichting P&V. ‘Misschien praatte Bert Anciaux in zijn tijd als minister te vaak over participatie. Vandaag gaat het er alleszins te weinig over. We definiëren repertoire niet alleen als de boekenkast van bestaande teksten in het Nederlands. We stellen altijd de vraag: welke teksten heeft Brussel nog niet? Wie moet ze vertellen en tot wie spreek je? Dat heeft ook een zeer maatschappelijke dimensie, en dat ligt in Vlaanderen en in de culturele sector wel eens gevoelig.’ (Knack, 4 december) Theatermaker, dramaturg en Etcetera-medewerkster Anoek Nuyens wint op 6 december de Marie Kleine-Gartman Pen voor de ‘wereldwijze blik’ en ‘verrijkende inzichten’ in haar theateressays verschenen in 2012. De Oostenrijkse acteur Christoph Waltz, bekend van zijn filmrollen bij Quentin Tarantino, maakt met Der Rosenkavalier in de Vlaamse Opera zijn regiedebuut. In een interview met De Morgen (11 december) zegt hij : ‘Denk jij dat het echt is als je een vliegtuig ziet opstijgen in een film? Die discussie wil je met mij niet aangaan. Dan zitten we hier over anderhalve week nog. Maar toch: komaan! Een film is licht op een projectiescherm. De muziek komt uit luidsprekers. Opera, film, theater: telkens komt het op hetzelfde neer: het is de toeschouwer die de productie werkelijk maakt. Het gaat om jou en de mate waarin jij je kan identificeren met wat op het scherm of op de planken gebeurt. Hoe meer ruimte je daarvoor krijgt, hoe beter.’ Het Antwerpse kunsthuis Villanella krijgt een GAS-boete (gemeentelijke administratieve sanctie) van 60 euro voor een protestactie tegen de absurditeit en willekeur van GAS-boetes. Stany Crets neemt de fakkel over van Geert Allaert als artistiek directeur van Musical van Vlaanderen. Onder de nieuwe naam Theater Publiek zal de focus voortaan niet alleen op musical maar ook op repertoiretheater liggen. Crets: ‘Voor musical en repertoire theater is er zeker een publiek, maar het wordt nauwelijks bediend vandaag. Hoe erg is het dat klassiekers nog amper de scène halen, tenzij in amateurtoneel? Arne Sierens is ook breed repertoiretheater.’ (De Morgen, 18 december) Gerard Mortier vindt net als tien jaar geleden dat ook nu nog altijd te veel opera wordt gemaakt. ‘De evenementwaarde telt zo vaak door. Neem Der Rosenkavalier in Antwerpen, waarin een Hollywoodacteur zijn regiedebuut maakte. Ik kon de recensies al voorspellen.’ (De Standaard, 28 december) Op 2 januari overlijdt op 93-jarige leeftijd Jeanne Brabants, danseres, choreografe en oprichtster (in 1969) van het (vanaf 1976 ook Koninklijk) Ballet van Vlaanderen. Op 22 januari wordt de fusie tussen de Vlaamse Opera en het Koninklijk Ballet van Vlaanderen als Kunsthuis boven de doopvont gehouden. Met zijn 370 werknemers en een budget van 35 miljoen euro is het de grootste kunstinstelling van Vlaanderen. Ivo Van Hove (Toneelgroep Amsterdam)en Guy Cassiers (Toneelhuis) krijgen voor hun prestaties op bet vlak van theater en opera een eredoctoraat aan de Universiteit Antwerpen. Stefan Perceval volgt Ignace Cornelissen op als artistiek directeur van bet Turnhoutsegezelschap Het Gevolg, dat zich in de toekomst opnieuw meer op kinder en jeugdtheater zal toeleggen. Festivaldirecteur en curator Frie Leysen krijgt de Nederlandse Erasmusprijs omdat zij ‘een onverschrokken voorvechter is van de podiumkunsten en bijdraagt aan vernieuwing in het internationale theater”. Op 2 februari overlijdt de Amerikaanse acteur Philip Seymour Hoffman op 46 jarige leeftijd in zijn appartement in New York aan een overdosis drugs. Ivo Van Hove vertelt op 6 februari op Radio 1 dat hij eindjaren negentig Hoffman wandelen stuurde nadat die bij hem auditie had gedaan voor een rol in A Streetcar Named Desire. Hij sprong er meteen uit, zo zei Van Hove. ‘Maar ik dacht: wat moet ik met dat vreemde beest voor mij? Hoe moet ik dat gaan temmen?’ Van Hove kreeg faalangst en beging naar eigen zeggen de castingflater van zijn leven. Naar aanleiding van dertig jaar Behoud de Begeerte zegt oprichter en directeur Luc Coorevits: ‘Ik ben opgegroeid in de jaren zeventig. In die tijd was er in Vlaanderen op liet vlak van schrijverslezingen of performances zo goed als niets. Af en toe haalde het Davidsfonds een schrijver naar de parochiezaal, en dat was liet zo ongeveer. Toen ik met literaire producties begon, werd dat nog als iets minderwaardigs bekeken. Ik mag, zonder pretentie, claimen dat Behoud de Begeerte de geesten op dat vlak veranderd heeft. Het gesproken woord heeft vandaag zijn plaats heroverd in de literaire wereld.’ (De Morgen, 8 februari) Jan Lauwers: ‘In tijden waarin alles met elkaar in verbinding staat en sociale media opeen zeer vulgaire manier de rol van moreel geweten op zich hebben genomen is het autonome beeld het nieuwe taboe. Toch is bet autonome beeld uiteindelijk bet ware doel van elke kunstenaar. Waarom reageert men er zo neerbuigend en zelfs vijandig op? Is bet autonome beeld onnodig geworden in een tijd waarin niets meer op zichzelf mag bestaan, waarin alles interactief moet zijn en men alleen maar wenst te zien wat men heeft geleerd te zien? En is de hoop op de subvcrsivitcit van het autonome beeld een ijdele gedachte?’ (nieuwsbrief Needcompany, februari) De Nederlandse Opera, Het Nationale Ballet en Het Muziektheater Amsterdam gaan vanaf 18 februari samen door het leven onder de nieuwe naam Nationale Opera & Ballet. Art makes life!, zo citeert Bas Heijne schrijver Henry James in de reeks ‘De vijf levenslessen’ van De Standaard. Want: ‘Ons idee over de liefde bijvoorbeeld, is deels gevormd door Shakespeares Romeo & Julia. Ook al heb je dat stuk nooit gezien, toch ben je door dat verbaal beïnvloed. Zonder kunst hebben wij geen idee van wat het leven is. Daarom is het zo’n fout idee te denken dat kunst een soort enclave is van mensen die even niets beters te doen hebben. Kunst geeft dc grote verlangens gestalte, legt bloot, geeft diepte aan het bestaan.’ (20 februari) De Semperoper in Dresden zegt het vertrouwen in zijn pas aangestelde intendant Serge Dorny (zie De gebeurtenissen in Etcetera 135) op nog voor die goed en wel is aangetreden. (De Standaard, 23 februari) Het Leuvense kunstencentrum stuk maakt op 25 februari bekend dat het vanaf 2015 2016 een ‘ Huis voor dans, beeld en geluid’ wordt. Op 27 februari overlijdt curator, tentoonstellingsmaker en ‘kunstpaus’ Jan Hoet op 77-jarige leeftijd in zijn slaap. Volgens de cijfers van VIM (Centrum voor Informatie over de Media) kregen in 2013 op de tijdschriftenmarkt weekbladen als Humo (-20 procent). Joepie (-18,5 procent) en Story (-13,4 procent) zware klappen. Hilde Van den Bulck, professor mediastudies aan de Universiteit Antwerpen, zegt hierover op 1 maart in De Standaard: ‘De daling van de weekbladverkoop komt vooral door de concurrentie met online media. Onderwerpen die in magazines aan bod komen, zijn vaak uitgebreider online terug te vinden. Maar ik denk niet dat tijdschriften ten dode opgeschreven zijn. In de toekomst zullen er meer nichebladen zijn.’ Jan Lauwers creëert op 1 maart in het Weense Burgtheater het vijfentwintig jaar oude, onopgevoerd gebleven theaterstuk Begin the Beguine van de Amerikaanse filmregisseur John Cassavetes (1929-1989). Op 1 maart overlijdt op 91-jarige leeftijd de Franse Nouvelle Vague-filmregisseur Alain Resnais, bekend van o.m. Hiroshima mon amour (1959) en L’année dernière à Marienbad (1961). Johan Simons (Münchner Kammerspiele) krijgt voor zijn verdiensten voor het Duitse theater de Theaterpreis Berlin. Net als Michael R. Roskam twee jaar eerder met Rundskop grijpt op 3 maart ook Felix Van Groeningen, genomineerd met The Broken Circle Breakdown, in Los Angeles naast de Oscar voor beste buitenlandse film. ‘Laten we niet vergeten dat het een fantastische rit is geweest,’ zegt de regisseur in De Standaard (4 maart). ‘Bovendien hebben we veel geleerd. Want wees gerust, hier komt ik ooit terug. En dan niet om de Oscar van beste buitenlandse filmte winnen, maar om het beeldje van beste film tout court te pakken.’ Op 9 maart overlijdt opera-intendant Gerard Mortier op 70 jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker.

JE LEEST ONZE ARTIKELS GRATIS OMDAT WE GELOVEN IN VRIJE, KWALITATIEVE, INCLUSIEVE KUNSTKRITIEK. ALS WE DAT WILLEN BLIJVEN BIEDEN IN DE TOEKOMST, HEBBEN WE OOK JOUW STEUN NODIG! Steun Etcetera.

artikel
Leestijd 5 — 8 minuten

#136

15.03.2014

14.06.2014

Johan Reyniers

Johan Reyniers is schrijver en dramaturg. Hij was de directeur van de Leuvense organisatie voor hedendaagse dans Klapstuk (1993-1998) en artistiek directeur van het Kaaitheater (1998-2008). In 2008 werd hij hoofdredacteur van Etcetera. Sinds 2014 is hij hoofddramaturg bij Toneelgroep Amsterdam.

NIEUWSBRIEF

Elke dag geven wij het beste van onszelf voor steengoede podiumkunstkritiek.

Wil jij die rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!