Rudi Van Vlaenderen

Leestijd 1 — 4 minuten

De Kunstopmeter

Repliek

Fouten in de kranten leiden tot onjuiste interpretaties in tijdschriften.

1) Ik heb al gedurende heel mijn loopbaan overhoop gelegen met de recensenten (cfr. twee nummers van “Documenta” over “Toneel Vandaag en de pers”). Ik wijt de “rode kaart” van het B.K.T. dus zeker niet aan recensies. Die zijn trouwens niet zo ongunstig als onze tegenstanders denken.

2) Dat het B.K.T. een “rode kaart” kreeg is te wijten aan het feit dat het heel duidelijk profiel van het B.K.T. geen genade vond in de ogen van een drietal invloedrijke R.A.T.-leden. De vorige Raden van Advies waren altijd vol lof. Die invloedrijke leden zijn er nu niet meer bij. Het kan dus verbeteren.

3) Natuurlijk heb ik “De Kunstopmeter” niet geprogrammeerd naar aanleiding van een uitspraak van Wim Van Gansbeke! Wim deed die uitspraak na de première van “De Theatermaker” eind september ’88 en de eerste voorstelling van “De Kunstopmeter” werd gespeeld op 24 september ’88! Etcetera had die fout gelezen in “De Morgen” (die vaak vol foutieve informatie staat).

Ik heb wel gezegd: “Toen ik die uitspraak van Wim Van Gansbeke hoorde, was ik blij dat ik De Kunstopmeter geprogrammeerd had!” De journaliste heeft dus niet goed geluisterd.

4) Vreemd dat we plotseling nu aandacht krijgen van “Etcetera” (geen woord over de succesrijke stukken i.v.m. de mensenrechten). Heeft dat iets te maken met het feit dat De Kunstopmeter over de nutteloosheid van de theaterwetenschap gaat? Zelfs “Etcetera” ziet blijkbaar niet verder dan zijn neus lang is.

5) Het B.K.T. is geen gezelschap (onder mijn leiding nooit geweest) wel een soort van “testbaan” voor nieuwe modellen op prototypes en/of jonge piloten. En voor die proeven vraagt het B.K.T. niet eens 2% van het totale theaterbudget.

opinie
Leestijd 1 — 4 minuten

#25

15.03.1989

14.06.1989

Rudi Van Vlaenderen

opinie