Leestijd 5 — 8 minuten

De gebeurtenissen

van half maart tot half mei

Uit een enquête van het Franse blad Télérama bij een honderdtal Franse auteurs komt A la recherche du temps perdu van Marcel Proust als lievelingsboek tevoorschijn. • bronks opent op 21 maart zijn theater aan de Brusselse Varkensmarkt. In het feestprogramma zit ook Wintervögelchen van Jan Decorte. Directeur Oda Van Neygen zegt daarover: ‘Jan hanteert een heldere taal en manier van spelen, bijzonder toegankelijk en begrijpelijk voor kinderen. We gaan er veel te vaak en te vlug van uit dat kinderen iets niet zullen begrijpen, terwijl dat absoluut niet zo is. Ik wil hier ook voorstellingen voor volwassenen tonen als ik vind dat kinderen daar iets aan hebben.’ (De Morgen, 20 maart)

‘Ik viel onlangs plat achterover toen Erwin Jans (dramaturg bij Guy Cassiers – red.) op een debat bekende dat ze in het Toneelhuis wel veel stukken spontaan opgestuurd krijgen, maar… dat die doodgewoon niet worden gelezen. “Zo werkt dat niet”, zei hij. Misschien is voor die lectuur tijd te kort, dat kan, maar als er tussen die inzendingen een tweede Who’s afraid of Virginia Woolf zou zitten, dan wordt die dus niet opgepikt? Dat vind ik redelijk hallucinant. Zo dreigen we nieuwe schrijftalenten te mislopen.’ (Tom Lanoye in een interview met De Standaard, 21 maart) • De 27-jarige Britse reality star en mediaverschijning Jade Goody overlijdt op 22 maart aan baarmoederhalskanker. Enkele weken eerder nog was zij onder grote mediabelangstelling getrouwd en had zij zichzelf en haar zoontjes laten dopen. De fotorechten verkocht ze voor 700 000 pond aan een magazine. Goody zei in haar laatste dagen zoveel mogelijk geld te willen verdienen om haar zoontjes een goede toekomst te kunnen garanderen. Haar uitvaart was live op televisie te zien. • Op 27 maart verschijnt Mijn haar is lang, het vijftigste boek van schrijver Herman Brusselmans sinds zijn debuut Het zinneloze zeilen uit 1982. • Tijdens het Passa Porta-literatuurfestival presenteert het Brusselse dichterscollectief op 27 maart in Flagey een Europese grondwet in verzen. David Van Reybrouck zegt daarover: ‘Ons gedicht plaatst dichters duidelijk in de wereld van vandaag, zonder daarom expliciet functioneel en geëngageerd te zijn. Wellicht zouden wij allemaal slechte politici zijn, maar dat betekent niet dat wij niks te zeggen hebben over Europa. Het is politiek in de meest democratische zin van het woord.’ (De Morgen, 27 maart) • In de rubriek ‘Uit met…’ (Metro, 27 maart) spreekt schrijver Christophe Vekeman over zijn culturele voor- en afkeuren: ‘Ik hou van kunst die je op je eentje kunt savoureren, zodat je het idee krijgt dat de kunstenaar in kwestie zich tot jou persoonlijk richt, en niet tot een grote massa, een boek lees je per definitie alleen. In die zin luister ik in wezen ook liever naar een cd dan dat ik naar een concert ga. De laagste vorm van kunst vind ik persoonlijk theater. Voorts heb ik in musea een enorme rothekel aan pakweg vezelplaten met een barst of een gat die dan Nummer 44 of With(out) love zijn getiteld.’ • De éminence grise van de Amerikaanse kunstkritiek Robert Hughes houdt niet van het gebruik van termen als ‘vernieuwend’ en ‘radicaal’ in de kunst: ‘In de kunstkritiek worden ze te pas en te onpas gebruikt, maar ze hebben weinig te betekenen. De gedachte dat kunst altijd vernieuwend moet zijn, berust op een aanname van vooruitgang die helemaal niet opgaat voor kunst. Het is een valse analogie met wetenschap. Daar is wel sprake van vooruitgang: een eerstejaarsstudent weet nu meer van het menselijke lichaam dan een briljante anatoom als Tulp. Maar hedendaagse kunstenaars tekenen echt niet beter dan Rembrandt of Vermeer.’ (De Morgen, 28 maart) • De leiders van de G20 – dit zijn de twintig grootste industrie- en groeilanden – beslissen begin april in Londen over een akkoord voor 750 miljard euro aan maatregelen om de wereldwijde financiële en economische crisis te bestrijden. • Etcetera 116 wordt op 3 april in Oostende met zicht op zee gepresenteerd tijdens het weekend voor jonge makers in Vrijstaat O. • Het tijdschrift Joods Actueel beschuldigt de Vlaamse Opera ervan politiek stelling in te nemen tegen Israël. Aanleiding is de enscenering door een Israëlisch-Palestijns regisseursduo, Omri Nitzan en Amir Nizar-Zuabi, van Samson et Dahlila annex een randprogrammering met lezingen en debatten. • Naar aanleiding van haar nieuwe, metatheatrale stuk Als gekken zegt Laura van Dolron op 10 april in nrc Handelsblad: ‘Dat een regisseur een acteur andermans woorden laat spelen, oude teksten ook nog vaak, dat begrijp ik niet. Wie wil mij dan eigenlijk wat vertellen? Repertoiretoneel heeft in deze tijd nog nauwelijks relevantie, vind ik. Het gaat altijd over drama, over wraak en eer. Terwijl deze tijd juist veel meer wordt gekenmerkt door het ontbreken van drama, de angst voor het niets. Deze vraag wil ik ook stellen in mijn stukken: oké, het leven is misschien minder spannend en dramatisch dan we zouden willen, maar kan het niet genoeg zijn zoals het is?’ • Bij zijn afscheid van de actieve politiek zegt Dany Vandenbossche (voorzitter van de Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media van het Vlaams parlement) in De Standaard: ‘Iedereen die een beetje realistisch is, beseft toch ook dat we de grote culturele instellingen van Vlaanderen niet zomaar kunnen fnuiken. Zeker op een moment dat het zo slecht gesteld is met de tewerkstelling, ga je toch geen grote instellingen sluiten omdat een adviescommissie van oordeel is dat die weg moeten. Ik zit in de raad van bestuur van het Concertgebouw in Brugge. Je kunt daar lang over discussiëren, maar het staat er. Je kunt er moeilijk een ijspiste van maken.’ (25 april) • Minister Bert Anciaux trekt het budget voor de meerjarige subsidiëring in het kader van het Kunstendecreet voor 2010-2012 met 15 procent (t.o.v. 2008) op tot 98 miljoen euro. Er zijn 45 nieuwe erkenningen. • ‘De beoordelingscommissie theater definieert het begrip “repertoire” als een exquise canon van theaterteksten en -voorstellingen die door hun uitmuntende artistieke kwaliteit en universele thematiek als uitermate toegankelijke en intrigerende “klassiekers” gelden binnen elke maatschappelijke en culturele context.’ (uit de toelichting van Bert Anciaux bij de subsidiëring 2010-2012 in het kader van het Kunstendecreet) • Jan Fabre ontvangt op 29 april een eredoctoraat van de Universiteit Antwerpen. • Kamerlid Dirk Vijnck zorgt begin mei voor een vaudeville met zijn overstap van Lijst Dedecker naar Open Vld en terug naar ldd. Daarbij lekt Jean-Marie Dedecker een afsprakennota van Open Vld-voorzitter Bart Somers waarin Vijnck voor de federale verkiezingen van 2011 een verkiesbare plaats of een functie met vergelijkbare wedde wordt beloofd. • Goedele Liekens verschijnt als non gekleed op de cover van haar blad Goedele en stopt er nephosties bij met de afdruk ‘Neemt en eet hiervan, dit is mijn lichaam.’ • De literaire tijdschriften Yang en Freespace Nieuwzuid fuseren tot nY en stellen op 7 mei in Vooruit hun eerste nummer voor. • Zanger Helmut Lotti treedt op 9 mei in Antwerpen in het huwelijk met journaliste Jelle Van Riet. Op de Grote Markt is er een volksfeest. ‘Ik ben de mooiste, de liefste, de zoetste. Ik ben de uitverkorene, de engel, de muze’, schrijft Van Riet in haar column in De Standaard. • De Zuid-Afrikaanse theatermaker Paul Grootboom zegt in een interview met De Standaard (15 mei) dat Europeanen veel intellectueler kijken: ‘Soms hou ik daarvan, soms snap ik er niks van. Welke grote ideeën ze hier soms uit een productie van Christoph Marthaler halen, terwijl ik er geen touw aan kan vastknopen! Misschien verkeren wij Afrikanen nog in een kinderlijke staat, maar hier lijkt het soms wel alsof je van bullshit een meesterwerk kunt maken, als je maar slim genoeg je concept uitlegt. Ik vind dat even gevaarlijk als louter commercieel theater.’

JE LEEST ONZE ARTIKELS GRATIS OMDAT WE GELOVEN IN VRIJE, KWALITATIEVE, INCLUSIEVE KUNSTKRITIEK. ALS WE DAT WILLEN BLIJVEN BIEDEN IN DE TOEKOMST, HEBBEN WE OOK JOUW STEUN NODIG! Steun Etcetera.

NIEUWSBRIEF

Elke dag geven wij het beste van onszelf voor steengoede podiumkunstkritiek.

Wil jij die rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!