Lotte Lenya

Leestijd 5 — 8 minuten

De gebeurtenissen van september tot midden november

Stany Crets & Peter Van den Begin spelen met het idee om ooit eens een Wachten op Godot te maken. Stany Crets: ‘Weet je, Godot wordt vaak zo ernstig gespeeld, maar oorspronkelijk is dat een soort vaudevillestuk waar een ongelooflijke humor in zit. Die komt er in hedendaagse bewerkingen maar zelden uit, en dat is jammer.’ (Accenten, september) • In The Art of Entertainment van Needcompany zitten zowel de woorden ‘kunst’ als ‘vermaak’. Jan Lauwers: ‘Ik wou een soort metavoorstelling maken over de vraag waarom ik al 25 jaar met theater bezig ben. Mijn grote angst was in het begin dat de podiumkunsten te veel vermaak en te weinig kunst boden. Vandaar dat ik me aan de echte, beeldende kunst wilde wijden, die nu door de markt is overgenomen terwijl de podiumkunsten de kans hebben om een van de belangrijkste kunstvormen te worden.’ (Agenda, bijlage bij Brussel deze Week, 9 september) • Omdat de productie mogelijk een jong publiek kan choqueren, geeft De Vlaamse Opera voorafgaand aan de première van Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny in een regie van Calixto Bieito een leeftijdsadvies: ‘niet geschikt onder de zestien’. • Calixto Bieito: ‘Bertolt Brecht en Kurt Weill wilden choqueren, niet ik. Het is maar een anekdote, maar Brecht wilde Lotte Lenya heel het stuk door naakt op het toneel. Weill (die met Lenya getrouwd was) was uiteraard heel boos en heeft er een stokje voor gestoken.’ (De Morgen, 20 september) • Voor haar rol in Gif krijgt Elsie De Brauw (NTGent) voor de tweede keer in haar theatercarrière de Theo d’Or, de prijs voor beste actrice. Jacob Derwig (Toneelgroep Amsterdam) krijgt de Louis d’Or voor zijn rol in Kinderen van de zon. Voor zijn gehele oeuvre krijgt Jan Joris Lamers (Maatschappij Discordia) de Prosceniumprijs. • Voormalig coördinator van o.a. Het Theaterfestival en directeur van cc Berchem Roel Verniers overlijdt op 37-jarige leeftijd aan kanker. Tot vlak voor zijn dood schreef hij voor De Morgen een reeks columns over zijn ziekte. • De Franstalige cultuurminister Fadila Laanan vindt het Brusselse kunstencentrum Bozar te Vlaams. In La Libre Belgique (14 september) zegt ze: ‘Bozar is een federale instelling en toch stel ik sterke onevenwichten vast. Vooral voor de plastische kunsten is er een buitensporige vervlaamsing.’ • Naar aanleiding van de start van de nieuwe tv-reeks De Canvasconnectie zegt producer Paul Peyskens: ‘Met alle respect: er is inderdaad een school die zegt dat we kunst bereikbaar moeten maken voor een groot publiek. Ik hang een ander geloof aan: we moeten een groot publiek bereikbaar maken voor de kunst.’ (Humo, 27 september) • Ondanks de extra beleidsruimte van 378 miljoen euro voorziet de Vlaamse regering in haar begroting geen extra middelen voor het departement Cultuur. Op het kabinet van bevoegd minister Joke Schauvliege wordt naar de forse bezuinigingen in Nederland verwezen. ‘In die context’ – zo citeert De Morgen het kabinet – ‘is niet moeten inleveren op cultuur al een overwinning.’ (29 september) • 275 organisaties dienen tegen 1 oktober een dossier in voor een structurele subsidie in de periode 2013-2016, samen goed voor een bedrag van 137,3 miljoen euro. Daarmee vraagt de sector 39,3 miljoen euro meer dan indertijd werd toegewezen voor de nu nog lopende periode 2010-2012. • Naar aanleiding van zijn theaterdebuut in de KVS zegt cineast Nabil Ben Yadir in De Morgen (4 oktober): ‘Maar maak van Guantanamouk alsjeblieft geen geëngageerd theater. Daar moet ik om lachen. Ik wil iets vertellen, maar ik roep daarom nog niet dat we gaan “revolteren”. Als je wilt revolteren, doe het dan in de straat en niet in een theaterzaal waar je iedereen eerst vijftien euro laat betalen. En achteraf samen gezellig een Coca-Cola drinken. Dat is me te gemakkelijk.’ (De Morgen, 4 oktober) • Uit de jaarlijkse rondvraag van het Duitse vakblad Opernwelt bij een jury van specialisten komt De Munt te voorschijn als ‘Operahuis van het Jaar’. Daarnaast wordt ook de Muntproductie Les Huguenots (Meyerbeer) uitgeroepen tot ‘Operaproductie van het Jaar’. • R&B-zangers Beyoncé kopieert in haar nieuwe clip Countdown elementen (choreografie, kostuums, setting) uit de verfilming door Thierry De Mey van Rosas danst Rosas, een choreografie van Anne Teresa De Keersmaeker. ‘Er is een duidelijk sein naar Sony Music vertrokken dat we dit als plagiaat beschouwen. Verder is het allemaal in handen van advocaten en daar communiceer ik niet over,’ zegt de choreografe op rs oktober in De Standaard. • Humo wil van Geert Van Rampelberg weten of de toenemende spanning van het ’s avonds moeten spelen een mens niet onrustig maakt? ‘Je moet om acht uur ’s avonds een prestatie leveren: dat is toch een heerlijk werkritme? Rond vijf uur rijd je naar het theater, je gaat eerst iets eten met je collega’s, en ondertussen neem je even de voorstelling van de vorige avond door. Het spelen zei fis een gebundelde concentratie die gemiddeld een uur of twee duurt. Die spanningsboog beleef je nooit op een film- of televisieset, want daar is alles veel meer versnipperd.’ (11 oktober) • Op het Filmfestival van Gent speelt in oktober Me will always be me, het portret dat Sjoerd Tanghe maakte over zijn vader, de regisseur Dirk Tanghe, rond wie het al geruime tijd stil is. Er zijn o.a. beelden te zien van Tanghe in een ontwenningskliniek in Pittem. • In De Standaard zegt Dirk Tanghe: ‘Perfectionisme is een zegen, maar in mijn geval is het vaker een vloek geweest. Misschien kun je het zo wel samenvatten: het is mijn perfectionisme dat mij gewurgd heeft. Het resultaat voldeed nooit. Als ik het al niet ondermaats vond, dan wel middelmaats. Ik zag alleen de fouten.’ (22 oktober) • Gevolgd door een vijftigtal internationale cameraploegen is regisseur Steven Spielberg op 22 oktober acht uur lang in Brussel om in UGC-De Brouckère de wereldpremière bij te wonen van zijn nieuwe film (een coregie met Peter Jackson) The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn. • Christelijke fundamentalisten stappen in het Parijse Théâtre de la Ville het podium op met eieren en kettingen om te protesteren tegen de productie Sul concetto divolto nelfiglio didio (‘Over het concept van het gezicht van de zoon van God’) van Romeo Castellucci. Volgens de actievoerders is het een antichristelijk stuk, volgens de maker is het ‘een reflectie op het mysterie van het einde’. Een communiqué van het theater spreekt van ‘fascistoïde acties onder de dekmantel van de religie’. (De Standaard, 25 oktober) • Het tijdschrift Dag Allemaal wordt op 28 oktober veroordeeld tot het publiceren van een recht van antwoord van Gène Bervoets. De acteur was er door anonieme bronnen in het blad van beschuldigd dat hij zich op de set van de telenovelle Ella had misdragen. Ilse Beyers, de verantwoordelijke uitgever van het blad, krijgt een boete van 5.500 euro met uitstel. • Piet Menu (Huis van Bourgondië, Maastricht) volgt begin zorz LeenLaconte op als directeur van het Vlaamse cultuurhuis De Brakke Grond in Amsterdam. • Naar aanleiding van de release van de filmversie van de tv-reeks Code 37 weegt acteur Michaël Pas werken voor theater en voor film en televisie tegen elkaar af: ‘In het theater kun je een kleine rol spelen en toch volledig deel uitmaken van die groep. Als je een kleine rol in een film hebt, kom je twee à drie halve dagen op bezoek en ben je toch altijd een beetje het indringertje.’ (De Morgen, 29 oktober) • Het Antwerpse bedrijf Showtex levert de lichtopslorpende zwarte doeken voor het gerestaureerde Bolshoi theater in Moskou. Eerder werkten ze ook al voor de NASA, want ‘ons zwart [is] niet alleen het diepste zwart op aarde, maar het zwartste in heel het universum,’ zo zegt projectmanager Ivo Kersmaekers van Showtex. (De Standaard, 2 november) • Op initiatief van (toneel)schrijver David Van Reybrouck vindt op 11 november in Thurn & Taxis (Brussel) de burgertop G1000 plaats. De 704 opgedaagde mensen – op een totaal van 1000 via een wetenschappelijke steekproef geselecteerden – debatteren een dag lang over de thema’s sociale zekerheid, migratie en de financiële crisis. Een G32 zal de voorstellen tegen het voorjaar van zorz verder uitwerken. • In een interview met Brussel deze Week zegt David Van Reybrouck op de vooravond van de G1000: ‘De ervaringen die ik heb opgedaan, zou ik misschien kunnen neerpennen in een non-fictieboek. Daarnaast heeft theatermaker Luk Perceval me gevraagd of ik de Oresteia wilde herwerken, een klassieke Griekse tragedie over de oorsprong van de democratie. Dat is me dus op het lijf geschreven, nu. De zoektocht naar de democratie blijft overal even reëel.’ (10 november) (jr)

JE LEEST ONZE ARTIKELS GRATIS OMDAT WE GELOVEN IN VRIJE, KWALITATIEVE, INCLUSIEVE KUNSTKRITIEK. ALS WE DAT WILLEN BLIJVEN BIEDEN IN DE TOEKOMST, HEBBEN WE OOK JOUW STEUN NODIG! Steun Etcetera.

NIEUWSBRIEF

Elke dag geven wij het beste van onszelf voor steengoede podiumkunstkritiek.

Wil jij die rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!