Leestijd 5 — 8 minuten

De gebeurtenissen van eind mei tot midden september

Jan Decleir krijgt op 27 mei de Prijs voor Algemene Culturele Verdienste (zeg maar: de carrièreprijs) van de Vlaamse Gemeenschap. Met een pas de deux in Britten dances neemt prima ballerina Geneviève Van Quaquebeke (34) na zeventien jaar afscheid van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. ‘Ik heb altijd goed beseft,’ zegt ze in De Morgen, ‘dat lichamen niet gemaakt zijn om te doen wat wij doen. Ik heb er al lang vrede mee dat ik op mijn zestigste wellicht een enkel- of knieprothese zal nodig hebben.’ (30 mei) Directeur Productie Lena De Meerleer verlaat de VRT om algemeen directeur te worden bij de fusie van de Vlaamse Opera en het Ballet van Vlaanderen. Naar aanleiding van het festival Connexion Kin in Kinshasa pleit Jan Goossens (KVS) voor middelen voor Afrika: ‘Zou een internationale werking niet tot de opdracht van de grote Europese cultuurhuizen moeten behoren? Wat kunst betreft, zitten we in Europa met een zekere bloedarmoede, terwijl we meer geld en mogelijkheden hebben dan bijvoorbeeld Afrika. Moeten we die middelen dan niet ten dienste stellen aan artiesten buiten Europa, voor hun en ons eigen goed? ’ (De Morgen, 14 juni) Naar aanleiding van de door hem bij zijn pensionering samengestelde expo Baza(a)r Belg(i)ë breekt VRT-recensent en producer Claude Blondeel een lans voor het sensuele en het erotische: ‘Ik vind wel dat we opnieuw een beetje streng aan het worden zijn. Al heeft onze generatie misschien overdreven. Ik heb mensen zien bezwijken aan drugs en aids. Toen wij op het RITCS zaten was het enige dat wij aan een meisje vroegen of ze de pil nam. De partouzes op het RITCS en het INSAS waren legendarisch en het kwam er gewoon op aan om niemand zwanger te maken.’ (Agenda bij Brussel deze Week, 20 juni) De Antwerpse cultuursector tekent protest aan tegen de beslissing van de Stad Antwerpen om in 2014 op een totale pot van 54 miljoen euro 11 procent te besparen, dat is 7 miljoen. Eric de Kuyper krijgt de vijfjaarlijkse essayprijs van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde voor zijn boek over podiumkunsten Applaus. Onder het label ‘Big in Belgium’ presenteren Ontroerend Goed, Abbatoir Fermé, Berlin, Giulio d’Anna en Nick Steur elk een voorstelling op het Edinburgh Fringe Festival. Initiatiefnemer David Bauwens: ‘Het festival is een ideale plek voor internationale zichtbaarheid. Avignon is dat ook, maar naar ons gevoel vertelt dat festival te veel het verhaal van een vorige generatie. In Edinburgh is het bereik groter. En er leeft ook het gevoel dat het jonge Vlaamse theater aansluit bij de trends van het moment.’ (De Standaard, 9 juli) Naar aanleiding van de 450ste geboortedag van William Shakespeare wil het Londense Globe Theatre in alle 205 landen van de aardbol een voorstelling van Hamlet spelen. Op Theater aan Zee krijgt Lisa Verbelen de Jongtheaterprijs voor BOG. Op 10 augustus overlijdt op 69-jarige leeftijd essayist en criticus Dirk Lauwaert. (zie ook het in memoriam in dit nummer) Ex-hoofdredacteur van De Morgen Wouter Verschelden werkt voor Borgerhoff & Lamberigts aan een televisiefictiereeks over de Wetstraat: ‘Het is allemaal nog erg prematuur, maar als De 16 er ook echt komt, zal het gaan over macht. Over macht en leven op het kabinet van een minister, niét de premier.’ Erik Van Looy werkt ondertussen aan de bioscoopfilm De premier, ‘een soort psychologische actiethriller’. (De Standaard, 13 augustus) Minister van Cultuur Joke Schauvliege hoopt met het Cultuurforum de samenhorigheid in de cultuursector te stimuleren. ‘Want dat mis ik echt. Ik was zelfs best ontgoocheld toen ik merkte dat “de cultuursector” niet bestaat: cultuur is toch bij uitstek een sector die pleit voor solidariteit en verdraagzaamheid, maar binnen het veld zelf merk ik daar weinig van. Het is ieder voor zich. Ik hoop dat ik daar op termijn nog iets aan kan veranderen.’ (De Standaard, 17 augustus) De Iraaks-Belgische regisseur Mokhallad Rasem krijgt op de Salzburger Festspiele de Young Directors Award voor zijn bewerking in het Toneelhuis van Romeo & Julia. Met het oog op een opvoering in september in het National Centre for the Performing Arts in Peking schaaft Jan Lauwers zijn voorstelling Isabella’s Room wat bij: ‘Een kusscène wilden ze liever wat korter, en de kledij van de actrice moest wat minder transparant zijn. Dat deert me niet. Ik ben niet het type kunstenaar dat ginds even een stoer statement wil gaan maken. Bloot kan niet in China, dat weet je op voorhand. Ik ga die revolutie niet in plaats van de Chinezen voeren. Dat moeten ze zelf maar doen.’ (De Morgen, 26 augustus) De provincie Antwerpen trekt vijf jaar lang telkens 600.000 euro uit voor de verbouwing van de door Villanella beheerde DE Studio. Naar aanleiding van de heropening van deBuren pleit directeur Dorian van der Brempt voor samenwerking met onze noorderburen: ‘Ik erger me dood aan de energie die veel mensen verbruiken om te bewijzen dat we andere landen zijn. Ik kan als Antwerpenaar ook zeuren over hoe moeilijk het is om in Brussel te werken, maar dat is niet mijn instelling. Ik ben nog altijd voorstander van meer culturele samenwerking met Nederland.’ (Brussel Deze Week, 29 augustus) Acteur en artistiek leider van Theater Antigone Jos Verbist stelt in zijn State of the Union op Het Theaterfestival op 29 augustus voor om de term ‘subsidie’ te vervangen door ‘investering’. De zussen Ans & Louise Van den Eede roepen in hun State of the Youth op tot involvement. ‘Involvement is speels en zo intens mogelijk betrokken zijn. Involvement is niets voor heilig zien. Involvement is naar elkaar blijven kijken en zo lang mogelijk op de tast blijven. Involvement betekent ook verwarring. Dat is wat we moeten doen, de verwarring blijven aangaan. (…) Involvement is niets zomaar aannemen en blijven onderzoeken wat we denken te moeten onderzoeken. (…) Involvement is elkaar dragen en uitdagen.’ Op 4 september overlijdt op 67-jarige leeftijd dramaturge en essayiste Marianne Van Kerkhoven. (zie ook het in memoriam in dit nummer) De meerderheidspartijen CD&V, sp.a en N-VA stellen op 4 september samen met oppositiepartij Groen een nieuw Kunstendecreet voor. Erkenningen gelden vanaf 2017 voor vijf jaar. Dossiers zullen niet meer worden beoordeeld per discipline, maar volgens functies (ontwikkeling, productie, presentatie, participatie en reflectie). In een interview naar aanleiding van de presentatie van het nieuwe Kunstendecreet stelt Yamila Idrissi (sp.a) in De Morgen (5 september): ‘Ben je op de opening van Het Theaterfestival geweest? Ik denk dat ik de enige van vreemde origine was. Op den duur gaan de mensen zeggen: “Je bent geen echte” (lacht). Ik kan er niet bij dat de witte kunstensector nog steeds de klik niet heeft gemaakt. Hoe komt het dat de raden van bestuur overwegend wit blijven, terwijl je de mensen met een kleurtje bij wijze van spreken maar te rekruteren hebt op de campus van de vub?’ Het cultuurtijdschrift rekto:verso krijgt de Cultuurprijs voor Podiumkunsten, volgens het juryrapport ‘het enige blad dat het cultuurbeleid in Vlaanderen systematisch en met grote ernst volgt en analyseert’. In De Standaard pleiten rekto:verso redacteuren Wouter Hillaert en Tom Van Imschoot voor meer financiële draagkracht voor de beoefenaars van echte kritiek: ‘Alle acht erkende culturele tijdschriften in Vlaanderen, van De Witte Raaf en HART tot Gonzo en Staalkaart, zijn samen goed voor een kwart van de subsidies van één kunstencentrum als het Kaaitheater. De Vlaamse Gemeenschap investeert 99,5 procent in de productie en distributie van kunst, en 0,5 procent in de onafhankelijke reflectie erover.’ (9 september) Na een interview met El Pais waarin hij zegt te zullen opstappen indien hij zich niet kan vinden in de keuze van zijn opvolger, schuift het Madrileense operahuis Teatro Real zijn artistiek directeur Gerard Mortier met onmiddellijke ingang aan de kant. Joan Matabosch (Gran Teatre del Liceu, Barcelona) wordt zijn opvolger.

JE LEEST ONZE ARTIKELS GRATIS OMDAT WE GELOVEN IN VRIJE, KWALITATIEVE, INCLUSIEVE KUNSTKRITIEK. ALS WE DAT WILLEN BLIJVEN BIEDEN IN DE TOEKOMST, HEBBEN WE OOK JOUW STEUN NODIG! Steun Etcetera.

artikel
Leestijd 5 — 8 minuten

#134

15.09.2013

14.12.2013

Johan Reyniers

Johan Reyniers is schrijver en dramaturg. Hij was de directeur van de Leuvense organisatie voor hedendaagse dans Klapstuk (1993-1998) en artistiek directeur van het Kaaitheater (1998-2008). In 2008 werd hij hoofdredacteur van Etcetera. Sinds 2014 is hij hoofddramaturg bij Toneelgroep Amsterdam.

NIEUWSBRIEF

Elke dag geven wij het beste van onszelf voor steengoede podiumkunstkritiek.

Wil jij die rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!