Etcetera Magazine. Tijdschrift voor podiumkunsten.

opera

The Medium, reconstruction of a murder
Michaël Bellon

WALPURGIS getroost zich in The Medium, reconstruction of a murder de moeite om het niet bij een nieuwe enscenering van een bestaand stuk te houden. Maar deze verregaande bewerking ontbeert de verhalende kracht die in het origineel wordt bepleit.

 

There is no why here
Evelyne Coussens

400.000€: het is de productiekost voor één grote muziektheaterproductie, evenveel als de jaarsubsidie van één middelgroot theatergezelschap. Moet dat echt zo veel kosten? Ja, tenminste, als de Vlaamse muziektheatersector niet wil nivelleren tot een veld vol kleinschalige producties én het zijn reputatie als artistieke durfal in Europa wenst te behouden.

Klaas Tindemans

Een jaar geleden lag iemand die mij dierbaar, zeer dierbaar is, op de afdeling intensieve zorgen. Ze lag een week in een kunstmatige coma. Ik keek, ik raakte haar aan, ik vroeg de artsen – soms rustig, soms wanhopig – naar haar medische vooruitgang. Deze ongewilde confrontatie met dat gebied tussen leven en dood, akeliger misschien dan de dood zelf, is onbeschrijflijk, behalve in elementaire gevoelens.

Tom Janssens

‘Het realisme in de kunst is zo oud als de kunst zelf. Ja, meer nog: het is de kunst. De Duitse schrijver Theodor Fontane deed er nogal stoer over: realisme ‘is niets anders dan een terugkeer naar de enige juiste weg, de genezing van een ziekte, die niet langer uitblijven kon.’ Opera kreeg de zogezegde heilzaamheid van realisme pas in het oog tijdens het laatste kwart van de negentiende eeuw.

Klaas Tindemans

Is Tristan und Isolde een uitzondering in Richard Wagners oeuvre? Een uitzondering op de regel dat zijn muziek lichaam en ziel verziekt, met fascistoïde fantasieën of pseudofilosofische gewichtigdoenerij? Gaat Tristan und Isolde enkel over de absolute liefde, over de consumptie van de liefde in de dood? En heeft Wagner ons daarover écht iets te melden?

Einstein on the Beach
Tom Janssens

Einstein on the Beach van Robert Wilson en Philip Glass geldt als een mijlpaal in de geschiedenis van de opera. Maar valt er nog iets te beleven aan deze voorstelling waarvan zo vaak wordt gezegd dat ze nergens over gaat en dat er niets in gebeurt? In het Muziektheater in Amsterdam was in januari een herneming van deze cultproductie uit 1976 te zien. Tom Janssens ging kijken en toetst de mythe op zijn realiteitswaarde.